Anonym skriver:
Hej
Jeg har været sammen med min kæreste i 5 år, vi er begge 25 år og er hinandens første kærester og eneste sexpartner. Vi har boet sammen i 3,5 år og udadtil har vi da et meget godt forhold, men sagen er i virkeligheden at jeg har haft lyst til at gå fra hende de sidste 3,5 år. Mere eller mindre lidt siden vi flyttede sammen. Vi købte en lejlighed sammen uden at have boet sammen tidligere, hvilket set i bagspejlet nok var en stor fejltagelse.
Der er ingen tvivl om at min kæreste elsker mig rigtig højt, selv efter 5 år. Jeg elsker også hende rigtig meget, men romantisk og erotisk føler jeg ikke rigtig noget og har ikke gjort det længe. Hun døjer med nogle psykiske ting som har gjort det rigtig svært for mig at være i et forhold med hende, hun har ikke diagnosen men symptomerne peger meget i retning af borderline. 90% af tiden er hun det sødeste, rareste, kærligste menneske, men hun kan tippe nærmest fra det ene øjeblik til det andet, der skal intet til.
Før vi købte en lejlighed og flyttede sammen kunne hun pakke det væk i de perioder vi sås, men det kunne hun ikke efter vi flyttede sammen. Det kom derfor lidt som et chok for mig. Men hvad skulle jeg gøre i den situation? Vi havde pludseligt fællesøkonomi og et stort boliglån som vi ikke kunne komme ud af uden et større tab.
I løbet af årene er vi blevet tættere og tættere, på mange områder passer vi rigtig godt sammen. Vi har samme humor, samme politiske holdninger, ser det samme i TV, samme holdning til opdragelse osv. MEN så opstår der de her konfliker pga. hendes psyke ca. en gang om ugen som altid ender ud i et skænderi og én af os går i seng.
Jeg føler personligt ikke jeg har fundet den rigtige, jeg elsker hende men har aldrig haft den der helt vilde forelskelse, eller lyst til at være sammen konstant som jeg har haft i tidligere forhold. Jeg føler heller ingen jalousi som jeg også har haft i tidligere forhold..
Jeg har længe gået og taget tilløb til at gå fra hende men har ikke rigtigt kunne få mig selv til det. Pga. hendes psyke har hun ikke rigtigt nogen venner eller fritidsinteresser. Hun er altid bare hjemme, så jeg er ligesom alt hun har. Jeg VED at hvis jeg gik fra hende ville hun ryge ned i et stort sort hul, og hvor arrogant det end lyder tror jeg aldrig hun kommer op igen. Somme tider tænker jeg endda på om hun kunne finde på at tage sit eget liv hvis jeg gjorde det.
Hun havde gået og haft det underligt den sidste uges tid, så hun tog en test i forgårs og den var selvfølgelig MEGET positiv.. Hun er vildt glad for det, men ved også at jeg ikke er super begejstret. Jeg undertrykker det nok lidt over for hende, men i virkeligheden vender og drejer alt sig i kroppen på mig for jeg føler ikke at jeg kan binde mig til den her kvinde og få et barn med hende når jeg har det sådan her. Jeg har levet med hende i fem år og vi har jo en fin og praktisk hverdag som jeg sikkert sagtens kunne leve "nogenlunde" tilfreds med de næste mange mange år.. Men samtidig er der også noget i mig der bare ikke kan acceptere at der aldrig skal være andre, at jeg aldrig skal være rigtig forelsket igen, eller aldrig prøve at have sex med andre. Jeg er bange for at jeg lige pludselig er 40 år og fortryder, og så er det for sent. Jeg har virkelig meget lyst til at blive forelsket igen, virkelig lyst til at udforske og have sex med andre, men jeg føler at jeg låser mig endegyldigt hvis vi får det her barn. Selv om vi har været sammen i fem år har jeg nok altid følt at jeg har haft en vej ud, den føler jeg bliver lukket hvis vi får et barn.
Er jeg i virkeligheden en kæmpe egoist? Kan jeg overhovedet tillade mig at gå fra hende og forslå en abort? Eller skal jeg bare holde kæft, få barnet og leve et middelmådigt liv velvidende at jeg aldrig bliver rigtig lykkelig på hendes bekostning?
Altså for mig lyder det mest til, at du enten panikker eller bare ikke rigtigt gider forholdet mere, fordi du aldrig har oplevet andet.. Det er meget klassisk, når man aldrig har oplevet noget andet forhold.. Så keder man sig pludselig, eller også panikker man over alt det, som man går glip af..
Jeg ved ærlig talt ikke, hvad du skal gøre.. Det kommer an på, om du er villig til at kæmpe for forholdet, eller om du helst vil ud og opleve dig selv/andre.. For det er heller ikke fair overfor din kæreste, at hun skal leve i et forhold, hvor ingen af jer egentlig er lykkelige..
Dog vil jeg sige, at det er ikke fair at give din kæreste hele skylden for problemerne.. Ja det er da hårdt at leve sammen med en, der har de problemer, men det er ikke kun hende, der skaber et skænderi - du er også med
Og det der med, at hun skulle begå selvmord, hvis du forlader hende: bare rolig det sker ikke.. Jeg kender en med borderline, og ja hun kan godt reagere og lyde som én, hvor verdenen bryder helt sammen, og hun ikke kan leve mere, hvis fx kæresten går fra hende.. Men tro mig, hun har squ altid klaret sig godt igen.. Og det skal din kæreste også nok.. Hun bliver ked af det lige i starten, men en måned efter er hun nok allerede videre..
Du kan godt foreslå en abort, men du skal samtidig også gøre det klart for hende, at hvis hun vælger barnet, så er du der for hende og barnet! Så tager du dit ansvar som far, også selvom I måske ikke er sammen mere.. Snak stille og roligt om tingene, og forklar hvad du føler og hvad du vil..