Min datter er også lidt stille af sig og vil altid gerne lige se folk an, inden hun leger/snakker med dem, også selvom det er familiemedlemmer. Når vi har holdt familietamtam, så har hun også altid holdt lidt igen, og nogle gange er hun først blødt helt op når vi skal til at hjem, og så blev hun ked af det, for nu ville hun jo gerne lege.
Vi har aldrig spurgt hende om hun ville holde fødselsdagsfest. Det er noget vi har besluttet, og det har hun aldrig sat spørgsmålstegn ved. Men hvis hun direkte kom og sagde, at hun ikke havde lyst til at holde en fest, så havde jeg ikke gjort det. Så ville jeg nok - som andre foreslår - have inviteret i små hold. Eller have taget kage med hen til andre (så føles det måske heller ikke så meget som om at det er barnets fest men mere som et besøg, hvis det ville gøre det lettere for dit barn).
Nogle gange har vi selv været inviteret til noget, og så ville det aldrig være op til hende om hun ville med eller ej, for selvfølgelig tager vi til mormors fødselsdag, også selvom alle andre også kommer. Sådan er det bare. Så jeg tænker jo ikke, at bare fordi dit barn ikke selv vil holde en fest, at så betyder det, at han aldrig bliver nødt til at skubbes ud af sin tryghedssfære. Det skal nok komme. Men jeg synes at når han selv siger meget præcist hvad han vil have, at så bør I respektere det.
(Min datter bliver forresten 5 om et par måneder)
Anmeld
Citér