Vil have en "pigecykel"...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.748 visninger
12 svar
20 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
8. februar 2021

Anonym trådstarter

Åh, det her er et ømfindigt emne, det ved jeg! Alt det der med kønspolitik...

Min søn er 4 og skal snart have sin første cykel. Der er flere cykler i vinduet i cykelhandleren.
Jeg har længe kigget på en lille drengecykel i sort med grønt og blåt mønster. Jeg har så vist ham den flere gange, men i vinduet ved siden af, hænger der en magenta/lilla-farvet pigecykel med pink detaljer og den er han helt forgabt i. Den er egentlig for stor i størrelsen, hvorimod drengecyklen passer til ham, derfor kan vi ikke købe den lilla. Men han har sagt, at han ikke vil have drengecyklen. Han er slet ikke interesseret i den. Han vil have den lilla og han har sagt det mange gange snart.

Jeg overvejer at spørge cykelhandleren, om den sorte kan bestilles hjem i lilla eller om den lilla kan fås i en mindre model. Jeg er selv en cykelentusiast og jeg vil have, at han elsker sin første rigtige cykel og jeg vil ikke købe den sorte til ham.

Skal jeg købe den lilla? Jeg er overordnet set selv ligeglad - mine cykler er faktisk også herrecykler, både racer og mtb. Og hvis han elsker den lilla, skal han vel have den i lilla, selvom det er en pigemodel.

Men jeg er bare bange for, at han er stolt og glad over den og så der pludselig er nogen, der påpeger, at det er en pigecykel og han så bliver ked af det over det? Eller er han mon for lille til det? Jeg har selv bevidst valgt aldrig at sige "pige- eller drenge" om noget og indtil videre er han så lille, at han ikke ved det... Men hvad så til næste sommer, når han er 5 og har en pigecykel?

What to do?!

(Hans yndlingsfarve er lyserød. Det har det været længe!)

Og vi køber cyklen lokalt i fysisk butik, fordi han skal prøve den osv. Derfor kan jeg ikke finde en anden på nettet.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. februar 2021

Porcuriosidad

Profilbillede for Porcuriosidad

Jeg synes først og fremmest, at I skal købe en cykel, der passer til ham i størrelsen. Derfor er det selvfølgelig ok at sige nej til den lilla cykel - ikke pga. farven, men pga. størrelsen. 

Jeg ville nok undersøge markedet lidt mere og se om ikke der kan findes en, som han også kan lide. Nu ved jeg ikke, hvor stædig dit barn er, men jeg er helt sikker på, at min egen pige kunne finde på helt at nægte at cykle, hvis jeg havde valgt den cykel hun havde sagt at hun ikke kunne lide

Men der skal selvfølgelig ikke være frit valg på alle hylder. Så sæt nogle begrænsninger i din søgning (fx pris, kvalitet og størrelse) og udvælg et par stykker som opfylder kritterierne. Så kan han vælge mellem dem og få medejerskab over den beslutning uanset hvilken farve det ender med.

Anmeld Citér

8. februar 2021

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)

Åh, det her er et ømfindigt emne, det ved jeg! Alt det der med kønspolitik...

Min søn er 4 og skal snart have sin første cykel. Der er flere cykler i vinduet i cykelhandleren.
Jeg har længe kigget på en lille drengecykel i sort med grønt og blåt mønster. Jeg har så vist ham den flere gange, men i vinduet ved siden af, hænger der en magenta/lilla-farvet pigecykel med pink detaljer og den er han helt forgabt i. Den er egentlig for stor i størrelsen, hvorimod drengecyklen passer til ham, derfor kan vi ikke købe den lilla. Men han har sagt, at han ikke vil have drengecyklen. Han er slet ikke interesseret i den. Han vil have den lilla og han har sagt det mange gange snart.

Jeg overvejer at spørge cykelhandleren, om den sorte kan bestilles hjem i lilla eller om den lilla kan fås i en mindre model. Jeg er selv en cykelentusiast og jeg vil have, at han elsker sin første rigtige cykel og jeg vil ikke købe den sorte til ham.

Skal jeg købe den lilla? Jeg er overordnet set selv ligeglad - mine cykler er faktisk også herrecykler, både racer og mtb. Og hvis han elsker den lilla, skal han vel have den i lilla, selvom det er en pigemodel.

Men jeg er bare bange for, at han er stolt og glad over den og så der pludselig er nogen, der påpeger, at det er en pigecykel og han så bliver ked af det over det? Eller er han mon for lille til det? Jeg har selv bevidst valgt aldrig at sige "pige- eller drenge" om noget og indtil videre er han så lille, at han ikke ved det... Men hvad så til næste sommer, når han er 5 og har en pigecykel?

What to do?!

(Hans yndlingsfarve er lyserød. Det har det været længe!)

Og vi køber cyklen lokalt i fysisk butik, fordi han skal prøve den osv. Derfor kan jeg ikke finde en anden på nettet.

Så lad ham. Selvfølgelig skal han have lov til at få den cykel, han ønsker sig. 

Jeg så en dreng der ønskede sig et lyserødt løbehjul, hende i butikken prøvede at få ham til at tage en blå eller grøn, men han fik sin lyserød og han var PAVESTOLT og elskede den.. 
Så selvfølgelig skal han have lov til at få den cykel han ønsker, så længe der passer til hans størrelse og ikke er noget møg. 

Anmeld Citér

8. februar 2021

Pb18

Hvis den kan fås I hans størrelse, ville jeg lade ham. Det modsatte havde jo heller aldrig været et problem (altså at en pige ville have en blå cykel). 

Jeg kan dog godt forstå din bekymring, selvom man ikke selv fortæller om pigefarver mm, så hører de det desværre fra andre. Min pige på 2 år og 3 måneder nægtede pludselig at lege med sit Brio tog, som hun ellers elsker, da det "kun var for drenge"

Det kom vi heldigvis over, men jeg kan godt forestille mig at presset er større den anden vej rundt

Anmeld Citér

8. februar 2021

serinasmor

Hvis den findes i hans størrelse, så ville jeg købe den lilla 

Og ellers ville jeg lede efter en anden cykel i de farver han bedst kan lide (og være fuldstændig ligeglad med hvad andre mener og synes - for han skal ikke gøres forkert. Det er SUPER fint at han elsker lyserød og lilla ... og myLittlePony og barbie eller pawPatrol ... )

Anmeld Citér

8. februar 2021

Anonym

Jeg kan godt forstå dine følelser omkring det. Jeg har selv haft dem med min søn, som har lilla som yndlingsfarve. Det er svært at finde ting i den farve, uden det bliver “piget”. Vi er egentligt ret ligeglade med det, og hvis han ville, måtte han da også gerne gå i kjole, men som dig, ville jeg være ked af det, hvis nogle i fx børnehaven grinede ham, fordi han havde “pige tøj” eller gik med “pigefarver”.

Men omvendt vil jeg også gerne støtte ham, og vise ham, at han kan være sig selv. Der er da heller ikke kommet nogen kommentarer i den retning, selvom han nogle gange kommer hjem og snakker om, at “lyserød er en pigefarve” osv, fordi han har hørt de større børn sige det.

Sidste år var hans sandaler i øvrigt lilla med hot pink detaljer, og han havde solbriller med regnbuefarver og glimmer (han havde selv valgt det hele), og ingen har nogensinde kommenteret på det. Hans første cykel var også lilla.

Jeg prøver at lade være med at overtænke det, for vi er kommet langt med de stereotyper. Men derfor er det jo stadig naturligt at føle et behov for at passe på sit barn.

Mht cyklen ville jeg undersøge, om man kunne få den lilla i hans størrelse, og ellers snakke med ham om, at den lilla er for står. Det burde han som 4-årig kunne forstå. Evt finde en lilla cykelhjelm?

Anmeld Citér

8. februar 2021

drabo

Profilbillede for drabo

vi slipper jo ikke af med stereotyperne, hvis vi selv fastholder vores børn i dem af angst for gruppepres.

Jeg tror der er åbnet meget op for børns farvevalg de sidste år - synes også at fornemme drengene ikke længere vil finde sig i at pallietter og glimmer er forbeholdt pigerne - når jeg ser på tøj i butikkerne.

Herhjemme faldt pigen for den blå drengecykel med raketterne og planeterne - så nu har vi en fin blå cykel med planeter og prinssesse cykelkurv - Så ud og find en drengen kan lide og som passer i størrelsen

Når jeg ser på madkasser og drikkedunke så har masser af drengene både lilla og lyserøde drikkedunke henne i børnehaven så håber vi er ved at være udeover det med drenge og pigefarver - om ikke andet så sørgede Elsa for at blå og turkis i den grad er blevet pigefarver også

Anmeld Citér

8. februar 2021

ErDuHerIkkeSnart

Jeg ville finde den model som passer ham, notere størrelsen og så finde præcis den samme brugt på nettet, så man ved at den passer. Så kan den købes i præcis de farver der gør ham glad, og skulle han om et halvt år være ked af "pigefarven", så kan den skiftes ud uden videre udgift. Hvis du gerne vil have ham til at blive glad for at cykle, tror jeg at det skal være så let og ligetil som muligt, uden alt for mange regler, krav og overvejelser, som piller alt det sjove fra. Mvh en som lige har sendt sin søn afsted i lilla bukser og lyserød striktrøje, fordi han gerne ville have den samme på som storesøster, og at det i øvrigt passede til vejret

Anmeld Citér

8. februar 2021

Strain

Min den mellemeste forelskede sig i en hot-pink cykel med hvide blomster på - og den fik han. Min ældste på 8 år går lige nu kun i pink og gult, fordi det er sejt, synes han. Han er også meget opsat på at hele hans værelse (både vægge og loft) skal males i nuancer  af pink/ lyserød. Det kommer så ikke til at ske, fordi det er bare for meget lyserød, men en enkelt væg kan det sagtens blive til.

VI lægger meget vægt på at der ikke findes dreng-og pige farver. Eller drenge- eller pigeting. Jeg selv går i alle farver, og det gør deres far også, og far laver mad og jeg spiller PS4. De er da kommet hjem og har fortalt at nogen i klassen siger noget om drenge-pige ting, og så tager vi snakken om hvor farverne kommer fra, hvorfor de kaldes for drenge- eller pige farver, og at det er okay at kunne lide det hele.

Anmeld Citér

8. februar 2021

Sprit25

Altså min datter har en "pige" cykel. En dreng i børnehaven sagde den var grim fordi pigerfarver var grimme. 

Giv ham hans cykel. Hvis ungerne vil, skal de nok drille uanset hvad

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.