Stop nu med at udskamme folk, der har en stor familie!
Vi bliver også 12 juleaften. Fordi min mand tilfældigvis har flere søskende end gennemsnittet. Det er vores allernærmeste familie, og vi har set dem regelmæssigt igennem hele pandemien. Faktisk er de sammen med mine forældre, de eneste vi har set.
Selvfølgelig kan man være sammen med sin nærmeste familie juleaften, hvis man opfører sig ansvarligt og tager forholdsregler. Vi har for eksempel holdt vores børn hjemme i en uge og ser absolut ingen udover vores forældre og søskende (hvilket kun betyder min mands, da jeg er enebarn). Jeg har ikke set mine veninder i flere måneder, jeg har arbejdet hjemme siden september, vi overholder ALLE regler og retningslinjer netop så vi kan se vores allernærmeste familie. Som tilfældigvis er lidt større end gennemsnittet. Vi kommer ikke til at vælge to personer fra, det kan vi ikke.
Jeg kan sagtens forstå, at det må virke provokerende, at vi skal være 12. Og jeg ville også kunne forstå, hvis vi skulle ses med onkler og tanter og fætre og kusiner, men det skal vi ikke. Alle andre julearrangementer og frokoster er aflyst. Alle julegaver er med en enkelt undtagelse købt online. Vi går kun ud en og handler, kun i ydre tidspunkter og forsøger at handle så stort som muligt, så vi kun skal ud et par gange om ugen. Det samme gælder for dem, vi skal ses med juleaften.
Men jeg er så pokkers træt af, at det os, der bliver udskammet på trods af, at vi gør mere end de fleste for at undgå smitte. Alene fordi folk fokuserer på et tal. Havde min mand kun haft en søskende, var der ingen, der havde sagt et muk. Der er flere her i tråden, der også skal være sammen med forældre og søskende (og deres børn), men fordi de kan holde sig under de 10 modtager de ingen kommentarer.
Men bliv da endelig ved med at fokuserer på et tal. Jeg håber, I får det bedre med jer selv af det.
Anmeld
Citér