Anonym skriver:
Er jeg forkert på den? 
Mine børn er 3 og 6.
Herhjemme er det mig der sætter grænser og far der spiller klovn. DVS. Jeg er som regel booh man fordi jeg laver regler (omkr. skærmtid, spisetid, hvor meget slik de må spise, oprydning på deres værelse osv.). Far er meget løs i det og er mere en legeonkel.
Nu er min store dreng kommet i den alder hvor han elsker at få pengegaver og det har min svigermor luret. Hver gang de besøger hende, så siger hun "Når du kommer næste gang, så hæver jeg alle mine penge, så der bliver noget til din sparegris og så går vi også ud og køber legetøj til dig". Det har hun gjort det sidste halvårs tid. (Hun ser dem 2-3 gange om måneden i et par dage ad gangen). Desuden propper hun dem med chokolade og slik, selvom jeg har bedt hende om at lade være mange gange.
Nu var de på besøg hos hende i tre dage sammen med far (jeg skulle arbejde) og kom hjem idag. Far fortæller mig at vores store ikke ville hjem og ville blive hos farmor og at han havde fået et meltdown, som min mand optog. Han viste mig videoen, og der så jeg en grædende dreng siddende på farmors skød som siger at han ikke vil hjem. Så siger min mand til ham "vi skal hjem til mor, mor savner jer. Savner du ikke mor?" Så råber han "NEJ, JEG SAVNER HENDE IKKE, JEG VIL BLIVE HER!" Så siger svigermor: Næste gang du kommer, køber farmor en stor gave til dig og giver dig penge!"
Jeg blev SÅ ked af det. Den ramte mig lige i hjertet... Jeg er den onde mor, som mit barn ikke ønsker at komme hjem til, fordi jeg ikke smider med gaver, penge og chokolade om mig og fordi jeg altid skal sætte grænser...
Min mand mener at jeg generelt skal skrue ned for min grænsesætning og at jeg er for streng. Jeg har fortalt ham at jeg føler jeg skal være ekstra streng (mere end jeg ønsker at være) fordi han ikke kommer på banen. Føler at opdragelsesdelen hænger på mig, mens han vælger den nemme udvej
Jeg har bedt ham fortælle hende at hun skal stoppe med at sige disse ting til vores dreng, da jeg synes det er helt forkert. Hver gang han ser hende så spørger han hende om hun har penge til ham. Sådan vil jeg ikke opdrage mine børn. Jeg siger ikke at hun ikke må købe gaver til ham en gang imellem, men måden hun gør det på er efter min mening forkert.
Min mand mener jeg overdriver. Hvad siger I?
Først: Du tager fejl - din søn ser dig ikke som den onde mor, og det er ikke dig, han ikke vil hjem til og fravælger. Han er ked af, at “festen” er forbi, ligesom et barn, der hellere vil blive og lege færdig i børnehaven end hjem. Det må du ikke tage personligt, selv om det gør ondt at se.
MEN - hvad i alverden foregår der i hovedet på din mand, når han filmer sit grædende barn for efterfølgende at vise dig det? Hvad ville han opnå med det? Det er da dybt ufølsomt og en absurd ide at få, når barnet akut mangler sin fars indgriben og fulde opmærksomhed. Er I ude i noget med, at far skal dokumentere for mor, at hun er upopulær hos sønnen på grund af sin konsekvens i opdragelsen?
Din svigermor lyder ikke som et særligt reflekteret menneske. Hendes opførsel er umoden. Hun er som barnet, der køber sig venner ved at dele slik ud. Du kan næppe gøre hende klogere, men du OG DIN MAND kan give hende fuldstændigt klare retningslinjer: Slut med penge og løfter om penge. Gaver og penge er til fødselsdag og jul. Osv.
Det kræver selvsagt, at din mand bliver din medspiller! Han skal være loyal, I skal være på samme side. Og det bliver en hård nød at knække. Måske skal I have en professionel til at deltage - familierådgiver, parterapeut?