Måske er det fordi jeg arbejder i systemer og ser, hvor uskyldig en underretning er i praksis, men hold k.. Hvor bliver jeg træt ind i sjælen af at folk automatisk tror, at så kommer den store kommune bussemand og dømmer mig og fjerner mine børn. Jeg kan sige så meget at jeg arbejder med børn og unge i psykiatrien og i kraft af det både sender underretninger, men også i forbindelse med udredninger læser sagsakter fra kommunen på familier, hvor der har været behov for hjælp og støtte. Jeg kan sige så meget at jeg har oplevet en, måske to, der er blevet tvangsfjernet, men først EFTER mange underretninger fra forskellige parter, og først efter at socialforvaltningen har tilbudt en lang række støtte og hjælpeforanstaltninger, der ikke har hjulpet. Jeg synes tvært imod jeg ofte sidder og undrer mig over, hvor meget mistrivsel et barn kan få lov at være i som følge af forældre, der ikke har de rette forældrekompetencer, uden der gribes mere alvorligt ind.
Når kommunen modtager en underretning, bliver i kaldt til møde og kan fortælle jeres version af sagen. Så vurderer kommunen, om der er behov for at gennemføre undersøgelser og samtaler, og hvis der er behov for det, så er det med henblik på at afdække, hvordan man kan STØTTE og HJÆLPE jer som familie, så jeres børn kommer i trivsel. Det kan være støtte kontaktperson, familievejledning, familieterapi, aflastning, osv osv osv osv.
Så for guds skyld, så tag dog imod med kyshånd, hvis i bliver kaldt til samtale. For at sige det direkte er det jo tydeligt, at I ikke formår at håndtere den her situation på egen hånd og på en hensigtsmæssig måde, der tager vare på dine børns behov. Du har lige skrevet et langt indlæg der handler om, at du er nedbrudt over at du er bange for en underretning og hvad kommunen tænker. Det alene synes jeg er stærkt bekymrende, jeg var nok I stedet brudt sammen over at mine børn var I mistrivsel, forholdet var usundt og at det er hårdt at skulle finde en løsning.
I kan jo faktisk selv henvende jer til kommunen. Det bør i nok, jeg er ked af fløjlshandskerne er af her, men det er børn det handler om.