Psykolog

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. november 2020

Anonym

Tin skriver:

Tror ikke lægen giver henvisning til så små børn. Min datter på 16, skulle igennem udredning på psykiatrisk pga en angst problematik, og det var lægen der henviste. Han sagde at ved børn, skulle man selv betale, hvis man ønskede samtale terapi, hos privat praktiserende psykolog. Han kunne kun henvise børn til det offentlige. Psykiatrisk sendte så underretning til komunen , og derved ligger behandlingsdelen så hos dem!

Inden da har hun været tilknyttet skole psykolog. 

Det er et mærkeligt system. Jeg er ihvertfald meget forundret over, at man ikke kan få bedre hjælp til børn, "bare fordi" der ikke ligger en egentlig psykiatrisk diagnose.

Du kan sagtens få henvisning fra lægen til psykolog til yngre børn. Min datter på 6 år fik vi henvisning til da hun var 5 år. 

men jeg kan så se på andre besvarelser at det vist handler om noget mere end “kun” en svær tid. Handler det om udredning pga diagnoser er der selvfølgelig en helt anden vej der skal gåes for så er vi jo slet ikke ude i psykologhjælp for der vil aldrig afhjælpe noget som helst. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. november 2020

Anonym

Anonym skriver:

Du kan få henvisning fra egen læge som gør at du ikke skal betale hele beløbet selv. 

du kan også rette henvendelse til kommunen og få en rådgiver i familieafdelingen som kan sætte noget i gang  

skolen kan også være en mulighed - evt samtaler med akt lære

hvem der er bedst er svær at svare på. Jeg har googlet de ting mine børn tumler med og så har jeg ringet rundt. Der hvor kemien har været bedst har jeg booket tid.

Min erfaring er desværre , at det nærmest er umuligt at få henvisning til psykolog via egen læge . Det er generelt svært at få hjælp til børn i mistrivsel . Opgaven ligger hos PPR som ofte har lang ventetid - hjælpen svinger meget fra kommune til kommune . Her hvor jeg bor er hjælpen f.eks lig 0

Anmeld Citér

17. november 2020

Anonym

Anonym skriver:

Men hvordan trives han i skolen? Har han nogen gode venner? Bliver han drillet, måske vil han ikke fortælle jer om det?

Og selvom du siger han har alt og mere til, det er jo ikke sikkert at han føler det? Materielle ting kan ikke gøre op med tid, opmærksomhed og nærvær. Jeg siger ikke at i ikke giver ham det, men man må jo kigge hele vejen rundt. Det vil sikkert være godt med et  netværksmøde og få sat gang i noget hjælp! 

Man kan for øvrigt godt få gratis psykolog hjælp når man er under 18 år. Det kræver en henvisning fra lægen og det kan godt være at kommunen også skal ind over, det ved jeg ikke. 

Jeg gik selv til psykolog fra jeg var 10 år da min far kom i fængsel på forsøg på manddrab.. jeg fik ikke noget ud af det, tror jeg. Det var først som teenager, da min mor fandt en som jeg havde god kemi med at det rykkede noget for mig.

Hvor kan man få henvisning henne ? Systemet er ændret meget på ganske få år , alt er næsten sparet væk.

Anmeld Citér

17. november 2020

Anonym

Min erfaring er desværre , at det nærmest er umuligt at få henvisning til psykolog via egen læge . Det er generelt svært at få hjælp til børn i mistrivsel . Opgaven ligger hos PPR som ofte har lang ventetid - hjælpen svinger meget fra kommune til kommune . Her hvor jeg bor er hjælpen f.eks lig 0

Det gør mig ondt at høre. 

vi har selv været en del af diagnose systemet i 6 år så kender alt til børn i mistrivsel og kampen for hjælp. Vi er altid kommet hurtigt igennem hos PPR. og maks ventet 1 måned ifb med udredningsopstart og vi har aldrig haft problemer med vores læge og siger jeg hop så spørger han hvor højt��

Anmeld Citér

17. november 2020

Anonym

Anonym skriver:

Hej piger og få mænd, har lige nogen spørgsmål

1. hvad koster det og gå til psykolog når man kun er 10? 
2. skal det gå via skolen eller kan man selv kontakte en? 
3. hvor finder man den bedste ? Er der anbefalinger man kan læse ? 
4. nogen det har erfaring med det til deres børn?

grunden til jeg spørger er at min søn på 10 år går igennem en rigtig hård tid. 

Kære TS

Jeg står i en lignende situation som din . Min dreng er lige fyldt 11 år . Min erfaring er desværre , at det er meget svært at få hjælp til børn . Her kan egen læge ikke henvise til psykolog , da opgaven ligger hos PPR . Desværre er ventetiden hos PPR ofte meget langt og hjælpen er der ikke . I vores kommune tilbydes der f.eks ikke samtaler til børn . 
Men dette kan svinge meget fra kommune til kommune . 
Så hvis I har de økonomiske midler ville jeg overveje , at søge hjælpen privat eller via sundhedsforsikring .

Anmeld Citér

17. november 2020

Anonym

Det gør mig ondt at høre. 

vi har selv været en del af diagnose systemet i 6 år så kender alt til børn i mistrivsel og kampen for hjælp. Vi er altid kommet hurtigt igennem hos PPR. og maks ventet 1 måned ifb med udredningsopstart og vi har aldrig haft problemer med vores læge og siger jeg hop så spørger han hvor højt��

Tænker du har været meget heldig . Min læge kan ikke henvise til psykolog . Og en indstilling til PPR tar min 8-10 mdr . Derefter kan de ikke tilbyde nogen form for hjælp . Min dreng har været ude i skolevægring / angst og har intet hjælp kunne få .

men ved det svinger meget fra kommune til kommune . Det samme med hjælp på handicap området .

Så trist det skal være sådan , når lovgivningen er ens .

Anmeld Citér

18. november 2020

Anonym

Anonym skriver:

Jeg er ret sikker på det kommer an på hvor i landet det er. 

I aalborg er de okay hurtigt til at vende tilbage. Gerne for en uge 1 til 14 dage. Synes jeg også er okay. 

Anmeld Citér

18. november 2020

Abracadabra

Anonym skriver:

Kære TS

Jeg står i en lignende situation som din . Min dreng er lige fyldt 11 år . Min erfaring er desværre , at det er meget svært at få hjælp til børn . Her kan egen læge ikke henvise til psykolog , da opgaven ligger hos PPR . Desværre er ventetiden hos PPR ofte meget langt og hjælpen er der ikke . I vores kommune tilbydes der f.eks ikke samtaler til børn . 
Men dette kan svinge meget fra kommune til kommune . 
Så hvis I har de økonomiske midler ville jeg overveje , at søge hjælpen privat eller via sundhedsforsikring .

Men samtaler til børn virker heller ikke - så I går ikke glip af noget. 

En god beskrivelse af barnets styrker og svagheder kan bruges til at støtte barnet i hverdagen - og er jo netop dét PPR skal starte på... 

Barnet selv har ikke glæde af ‘redskaber’ til at tackle sin mistrivsel - det er de voksne omkring barnet, der skal tackle den mistrivsel. Hvis man sender barnet til psykolog, sender man både barn og omgivelser det signal, at problemet er BARNETS og ikke omgivelsernes. 

Skolemistrivsel SKAL varetages i PPR. Hvis de ser større og mere grundlæggende vanskeligheder, må vanskelighederne beskrives endnu mere udførligt via børnepsykiatrien. Men resultatet er det samme: Et barn i mistrivsel har brug for ændrede livsomstændigheder og hjælp til dette. 

Anmeld Citér

21. november 2020

Anonym

Anonym skriver:

Jeg er ret sikker på det kommer an på hvor i landet det er. 

I aalborg er de okay hurtigt til at vende tilbage. Gerne for en uge 1 til 14 dage. Synes jeg også er okay. 

Skriver netop det svinger fra kommune til kommune

Anmeld Citér

21. november 2020

Anonym

Abracadabra skriver:

Men samtaler til børn virker heller ikke - så I går ikke glip af noget. 

En god beskrivelse af barnets styrker og svagheder kan bruges til at støtte barnet i hverdagen - og er jo netop dét PPR skal starte på... 

Barnet selv har ikke glæde af ‘redskaber’ til at tackle sin mistrivsel - det er de voksne omkring barnet, der skal tackle den mistrivsel. Hvis man sender barnet til psykolog, sender man både barn og omgivelser det signal, at problemet er BARNETS og ikke omgivelsernes. 

Skolemistrivsel SKAL varetages i PPR. Hvis de ser større og mere grundlæggende vanskeligheder, må vanskelighederne beskrives endnu mere udførligt via børnepsykiatrien. Men resultatet er det samme: Et barn i mistrivsel har brug for ændrede livsomstændigheder og hjælp til dette. 

Men det ændre ikke på , at her får man ikke nogen form for hjælp . Så kan man diskutere om den ene eller anden form for hjælp er korrekt . 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.