Falde i søvn bag rattet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. oktober 2020

Anonym trådstarter

Lje skriver:

Jeg får HÅB ud af at skrive, at du bare skal lade være. Håb om, at vi er tilpas mange, der fortæller dig, at du er dybt uansvarlig og at du så stopper! For du er åbenbart ikke i stand til agere på det selv. Eller indse at det er helt galt, det du gør. Hvis du kunne det, så kørte du ikke bil før mindst efter en snak med din læge, som kender netop dig og kan hjælpe dig med den rette videre plan.

Håb om, at når du nu har fået råd om læge, optiker, generelt nok søvn, kaffe, musik i ørerne, luft, lur inden lange køreture og om andre alternativer end at køre, at du så vælger at anvende de råd. 

Og nej naturligvis sender jeg ikke SMSer, når jeg kører. Eller jo, det kan jeg faktisk godt hvis jeg gør det stemmestyret og kun korte SMSer, da jeg jo ikke kan læse modtagerens svar. GPS og radio indstiller jeg fra start. Og tænk sig - jeg holder også til højre på motorvejen. Og er i stand til at flette vognbaner som foreskrevet i færdselsloven  Men nu handler det ikke om mig og mine habile evner som bilist.

Det handler om din manglende ansvarlighed som bilist. 

Vh.

Ja, jeg tænkte nok at du var sådan en mønster billist. Så kan du sove godt med god samvittighed. 
som sagt så skal jeg om 8 timer sidde bag rattet. Så vælger derfor at sove nu

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. oktober 2020

Lje

Ja, jeg tænkte nok at du var sådan en mønster billist. Så kan du sove godt med god samvittighed. 
som sagt så skal jeg om 8 timer sidde bag rattet. Så vælger derfor at sove nu

Du har indtil videre ikke forholdt dig til DIT problem (som desværre hurtigt kan blive en uskyldig medborgers problem) men har brugt en aften på dårlige undskyldninger og på at kommentere på mine evner som bilist..

Så tilbage til problemet: du falder i søvn, når du kører bil. Du skal gøre noget. Du skal søge læge. Du skal finde en løsning. Det er dit ansvar. Ikke mit. 

Vh.

Anmeld Citér

18. oktober 2020

Naha

Anonym skriver:

Det er sådan, at jeg kan mærke at nu vil mine øjne gerne lukkes, og selvom jeg siger til mig selv, at de skal ikke lukkes, så gør de det alligevel. Og så kan jeg ikke gøre andet end at stige ud af bilen og kører videre efter nogle minutter, så kan jeg derefter måske kun kører 10 min før jeg har problemet igen eller også kan jeg bare kører videre i timer uden problemer. 
så jeg ser desværre ikke noget mønster i det. 

Er du stresset bare en mindste smule?

Lige netop det du beskriver minder mig om da jeg var tæt på at gå ned med stress. Jeg sov mega godt om natten, men om eftermiddagen skreg hele min krop på at lukke øjnene og sove. 

Jeg havde ikke vil dengang, så ved ikke hvordan jeg ville have reageret på det.

Men ved jeg om eftermiddagen kan være træt på vej hjem fra min uddannelse. Jeg har heldigvis kun 30-40 minutter hjem,  men det er mega ubehaligt at være så træt. Jeg bruger kold luft til at vække mig og solbriller ved det mindste lys, så jeg ikke kniber øjnene sammen. Det har hjulpet mig ekstremt meget. Jeg bliver slet ikke så træt længere 

Anmeld Citér

18. oktober 2020

fehår

Det er jo NETOP det, at din træthed er så utilregnelig, der gør det her så farligt: du kan ikke forudse, hvornår du bliver træt, når du sidder bag rattet. Ergo er den eneste fornuftige løsning da, at du ikke sætter dig bag rattet, før du har løst problemet!

Det er IKKE andres ansvar at hjælpe dig med at blive en ansvarlig bilist; det er dit ansvar ikke at køre bil, når du ikke kan køre forsvarligt.

Anmeld Citér

19. oktober 2020

AnoMor

Tidligere i seng så du får flere timers søvn. 5-6 tomer i gennemsnit er dæleme heller ikk meget. En voksen skal i snit have mellem 6 og 9 timers søvn. Det er selvfølgelig individuelt fra person til person hvad man har brug for. Men når du bliver træt så du ikk engang kan holde øjnene åbne... så sover du for lidt. 
god ide at prøve at få sovet måske 6-7 timer pr nat de næste par uger og se om det gør en forskel. 

indtil da. Så kør omveje så du ikk skal køre på lige veje hvis det er de eneste tidspunkter det sker på. Også må du jo bare køre det før for at få frem eller generelt lade bilen stå. 

jeg har en meget tæt på mig der oplevede et biluheld hvor chaufføren faldt i søvn bag rattet med hans 3 årige søn i barnesæde på bagsædet og hans kone som passager. 
gudskelov skete der ingenting med nogen. Men bilen rullede hele vejen rundt Er han det mindste træt nu. Så tager han cyklen og lader bilen stå ! 

Anmeld Citér

19. oktober 2020

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Få en henvisning til en søvnklinik og få udelukket du fejler noget (narkolepsi osv) 

Og jeg ved godt, du ikke vil høre det, men jeg synes også, det er uansvarligt, du sætter dig bag rattet. Selvom man lukker øjnene i 1-3 sek, så kan der ske virkelig meget. 

Jeg er selv pt. I udredning, og jeg er blevet anbefalet ikke at køre bil. Så det må jeg jo lade være med. Det er jo for min sikkerhed, men også andres! Det kan jo virkelig gå galt..

Anmeld Citér

19. oktober 2020

Babilooo

5-6 timer er ca 2 timer for lidt. Herudover har kvaliteten af søvnen også meget at sige.

Og nogle lider af sygdom så de falder i søvn trods søvn. 

at falde i søvn mens andre taler til en to gange og at du er ved at sove bag rattet en gang om måneden er MEGET og ikke lidt. Du skal tage det seriøst for du kan dræbe dig selv og dine børn og ikke mindst andre. Forestil dig et senarie hvor dine børn dør og du overlever...?

Tag fat i din læge og fortæl det som det er og bliv udret. Og så ha en redbull eller andet med i bilen til når det sker.

få talt med lægen.... han vil kunne hjælpe dig så du ikke behøver være nervøs.

Anmeld Citér

19. oktober 2020

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

hvad får du ud af at skrive at jeg bare skal lade være. Du vil vel gerne have mig stoppet, så jeg netop som du skriver ikke sætter liv på spil. Men så burde du komme med bedre råd end bare lade være. Bare at skælde mig ud og sige at jeg er uansvarlig, løser ikke mit problem. 

hvis jeg kunne lade være -tror du så ikke at jeg havde gjort det for længst. 
I øvrigt så ved jeg ikke når jeg sætter mig bag rattet om jeg bliver træt, som jeg skriver, så kan jeg kører i timer uden problemer og andre gang kun i 10 minutter. Så jeg kan ikke vide hvilken dag, jeg skal lade bilen stå, og når jeg først er begyndt at kører, skal jeg jo enten vende om eller fortsætte. Jeg skrev i min første tråd at jeg ville hører om folk med samme problemer hvordan de havde løst det. 
hvilket du tydeligvis ikke er en som har haft det problem og godt for dig. 
sms’er du aldrig? Piller ved radioen? Piller ved GPS’en? Kører for stærkt? Er uopmærksom? 
jeg prøver ikke at gøre mine handlinger bedre ved at skrive dette, for ja, det jeg har gang I er fagligt, som jeg også har skrevet og derfor vil jeg gerne have mit problem løst. Det er vel ansvarligt at række hånden ud og bed om hjælp og nu var det gode råd til at stoppe det jeg bed om. 

Har fået noget at tænke over i nogen af de andres svar, vil læse lidt mere om søvnanpø, som en forslog, bedste råd jeg fik ud af dette opslag. 

God dag til dig. 
jeg må hellere få sovet. Jeg skal kører bil kl. 7 i morgen. Hvis du skulle være i nærheden så er det i Vestjylland og min bil er hvid. 

Du kan ikke sammenligne at falde i søvn i bilen med et øjebliks uopmærksomhed. Det er muligvis kun få sekunder du lukker øjnene helt, men op til og efter går der sandsynligvis længere perioder, hvor du ikke er helt vågen og opmærksom.

Jeg har selv prøvet det engang, hvor jeg kørte bilen hjem, selv om jeg var meget træt. Det gør jeg så ikke igen, da det simpelthen er for farligt både for mig selv og andre, så derfor kan jeg ikke give dig nogle råd, du vil finde brugbare, da min løsning var at lade være med at køre, når jeg følte mig træt.

Du skal dog vide, at ud over det helt åbenlyse, at det er farligt, vil du stå til at miste dit kørekort, hvis du bliver taget i at køre på den måde og i fald, der sker en alvorlig ulykke kan det også give fængselsstraf. 

Her er to sager hvor det gik galt:

https://sn.dk/Hilleroed/Koerte-med-90-kmt-Faldt-i-soevn-bag-rattet/artikel/809982

https://ekstrabladet.dk/112/article4266417.ece

Anmeld Citér

19. oktober 2020

SofiaMik

Jeg ved ikke, om du kan bruge det til noget, men jeg fik en gang at vide, at voksne generelt har brug for 7 timers søvn, men at menstruerende kvinder har brug for en time mere = 8 timer. 

Selv fungerer jeg bedst ved ml 7 og 8 timers søvn, selvom jeg bestemt ofte kun får 6 timer. 

Anmeld Citér

19. oktober 2020

MEF

Da vores datter var lille (det første år tror jeg), oplevede jeg flere gange at jeg var bange for at jeg ville falde i søvn bag rettet. Jeg turde faktisk ikke køre længere distancer med vores datter i bilen, fordi jeg synes det var for farligt. 
jeg følte mig ikke træt ellers men har altid fundet det søvndyssende at køre bil (falder fx ofte i søvn når jeg er passager).

Jeg nævnte det for min læge som tog en blodprøve på mig og fandt ud af at jeg både manglede jern og D vitamin. Jeg tog tilskud i 3 måneder og det har ikke været et problem siden og jeg lå indrømme at selv om jeg ikke gik og følte mig træt, så var jeg det! Det kan jeg mærke her bagefter! 
Så hvis du ikke vil tale med din læge om at du er bange for at falde i søvn når du køre bil, kan du måske bare fortælle at du føler dig træt. Så kan du jo få undersøgt om der er en naturlig forklaring. Jeg er virkelig glad for at jeg fik gjort noget ved det! 
Pas på dig selv.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.