Falde i søvn bag rattet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.530 visninger
34 svar
145 synes godt om
18. oktober 2020

Anonym trådstarter

Mit spørgsmål er meget simpel. 
har nogen haft problemer med at falde i søvn bag rattet og fået det stoppet. 
jeg lider desværre meget af, at jeg bliver træt så snart jeg sætter mig i en bil. Både som passager og desværre også som chauffør. 
jeg har ind til videre gjort det. Hvis jeg er alene i bilen så kører jeg ind til siden og powernapper 10-15 min (hvis jeg har mulighed for det) 

hvis jeg ikke har mulighed for det, hvis jeg har mine børn med, så kan jeg ikke powernappr, da de vil snakke til mig hele tiden om hvorfor vi skal holde her og glo, så har jeg gjort det, at jeg er gået en runde rundt om bilen og kørt videre derefter, det kan jeg holde den kørende på lidt tid. 

men jeg ser jo gerne at jeg ikke skal stå i den situation. Det skal lige siges at jeg som sådan ikke sover, men døser hen og mine øjne vil gerne lukke, så de er lukket 2-3 sek af gangen, men over mange gange. 

prøver også at rulle vindue ned, synge med i radioen, har også snakket med mig selv, for at holde mig selv oppe. 

spørgsmålet til jer, går på om nogen har prøvet at havde det problem og som ikke lide af det længere. Hvordan fik I det stoppet. 

jeg behøver ikke få en masse beskeder, om hvor fagligt det er. Det ved jeg godt. 
håber der er nogen med nogle gode råd derude. 

god dag til jer alle 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. oktober 2020

drabo

Profilbillede for drabo

Tror det bedste svar er at få søvn nok.

Jeg har tendens til det, hvis jeg er for træt generelt - altså kommet for sent i seng i en længere periode - haft børn der har sovet dårligt osv. for tror i bund og grund det handler om at kroppen mangler søvn, og når den så sidder helt stille så døser den simpelthen hen.

Har brugt samme tricks som dig - som kan mærke stor forskel på om jeg er veludhvilet eller har haft søvnproblemer over længere tid.

Er du blevet testet for søvnapnø - havde en bekendt som sov så snart han sad i en bil - det viste sig han led af søvn apnø og derfor fik alt for lidt kvalitetssøvn ud at sin nattesøvn efter den er blevet behandlet er det et helt ny menneske man er sammen med fordi han faktisk er veludhvilet - men altså hvis du kender grunden til du er træt så er det nok ikke nødvendigt at blive testet.

Anmeld Citér

18. oktober 2020

Rockertand

Anonym skriver:

jeg lider desværre meget af, at jeg bliver træt så snart jeg sætter mig i en bil. Både som passager og desværre også som chauffør. 
jeg har ind til videre gjort det. Hvis jeg er alene i bilen så kører jeg ind til siden og powernapper 10-15 min (hvis jeg har mulighed for det) 

hvis jeg ikke har mulighed for det, hvis jeg har mine børn med, så kan jeg ikke powernappr, da de vil snakke til mig hele tiden om hvorfor vi skal holde her og glo, så har jeg gjort det, at jeg er gået en runde rundt om bilen og kørt videre derefter, det kan jeg holde den kørende på lidt tid. 

men jeg ser jo gerne at jeg ikke skal stå i den situation. Det skal lige siges at jeg som sådan ikke sover, men døser hen og mine øjne vil gerne lukke, så de er lukket 2-3 sek af gangen, men over mange gange. 

prøver også at rulle vindue ned, synge med i radioen, har også snakket med mig selv, for at holde mig selv oppe. 

spørgsmålet til jer, går på om nogen har prøvet at havde det problem og som ikke lide af det længere. Hvordan fik I det stoppet. 

jeg behøver ikke få en masse beskeder, om hvor fagligt det er. Det ved jeg godt. 

god dag til jer alle 

Det er ikke bare farligt, det er simpelthen forældresvigt, når du gang på gang udsætter dine børn for livsfarlige situationer.

Kontakt din læge, han skal give dig kørselsforbud og sende dig til udredning. Kørselsforbuddet er for din egen skyld, det kan hjælpe dig i forhold til forståelse og hjælp fra omgivelser.

Forstå venligst alvoren og lad være med at læse det som en trussel, du skal have hjælp med dit problem.

Anmeld Citér

18. oktober 2020

Ellie79

Profilbillede for Ellie79
Anonym skriver:

god dag til jer alle 

Jeg kender ikke selv til problemmet, men jeg ved min far efter han har rundet de 70 er bange for det skal ske for ham, så han har købt en bil med et system der reagerer på hvordan du kører. Han siger han har prøvet et par gange at lade som om han falder i søvn og alarmen i bilen går med det samme. Den foreslår også hvis du fx. kører på motorvej at du skal ind og holde en pause nu.

Jeg ved godt det kan være en invistering med ny bil, men i dit tilfælde vil det jo være en af de gode invisteringer da den protentielt kan redde, dit, dine børn eller med trafikanters liv.

Anmeld Citér

18. oktober 2020

Anonym trådstarter

Rockertand skriver:

Det er ikke bare farligt, det er simpelthen forældresvigt, når du gang på gang udsætter dine børn for livsfarlige situationer.

Kontakt din læge, han skal give dig kørselsforbud og sende dig til udredning. Kørselsforbuddet er for din egen skyld, det kan hjælpe dig i forhold til forståelse og hjælp fra omgivelser.

Forstå venligst alvoren og lad være med at læse det som en trussel, du skal have hjælp med dit problem.

Nu er jeg afhængig af dit kørekort, så af den grund går jeg ikke til lægen. Det er jo ikke et dagligdags problem, det sker måske en gang i måned, som regel på et langt lige stykke. Jeg er jo klar over problemet, derfor jeg skriver. hvis man sætter sig fuld bag rattet, kan man jo stoppe det, ved at lade være at drikke, man kan jo også bare lade være at sms’e mens man kærer bil. (Alligevel gør mange det) men jeg kan altså ikke tvinge mine øjne åbne, selvom jeg gerne ville. 
Jeg bad utryggeligt om gode råd fra nogen som har været i samme sitaution, hvis du ikke har været det, så venligst undlad at kommentere 

Anmeld Citér

18. oktober 2020

Anonym trådstarter

drabo skriver:

Tror det bedste svar er at få søvn nok.

Jeg har tendens til det, hvis jeg er for træt generelt - altså kommet for sent i seng i en længere periode - haft børn der har sovet dårligt osv. for tror i bund og grund det handler om at kroppen mangler søvn, og når den så sidder helt stille så døser den simpelthen hen.

Har brugt samme tricks som dig - som kan mærke stor forskel på om jeg er veludhvilet eller har haft søvnproblemer over længere tid.

Er du blevet testet for søvnapnø - havde en bekendt som sov så snart han sad i en bil - det viste sig han led af søvn apnø og derfor fik alt for lidt kvalitetssøvn ud at sin nattesøvn efter den er blevet behandlet er det et helt ny menneske man er sammen med fordi han faktisk er veludhvilet - men altså hvis du kender grunden til du er træt så er det nok ikke nødvendigt at blive testet.

Jeg ser desværre ikke et mønster med hensyn til søvn. Jeg kan havde sovet få timer eller mange timer, det gør ingen forskel. 
det sker mest, når jeg kører på et lige stykke, på en vej som jeg kender ret godt. Jeg kører aldrig på motorvej, for der kan jo være langt til en rasteplads at holde ind på. Det sker måske 1 gang i måned og jeg ved desværre aldrig hvilken dag det er, så jeg har ingen mulighed for at være forberedt. Dog vil jeg sige at det sker mest når jeg er alene, da jeg jo kan snakke med mine børn, når de er med, så de kan snakke mig vågen. Det har været værre for bare et par år siden, men ville jo bare rigtig gerne have det stoppet helt eller i hvert fald til et minium

Anmeld Citér

18. oktober 2020

Wqa

Profilbillede for Wqa

Hvordan sover du om natten? Er der mulighed for at du kan lide af søvnapnø? For der er et af symptomerne at man kan falde i søvn på den måde du beskriver 

Anmeld Citér

18. oktober 2020

Anonym trådstarter

Wqa skriver:

Hvordan sover du om natten? Er der mulighed for at du kan lide af søvnapnø? For der er et af symptomerne at man kan falde i søvn på den måde du beskriver 

Jeg sover fint om natten. 
jeg har tænkt tanken om det kunne være søvnapø, dog tror jeg ikke på det, men har også et par gange oplevet at jeg har gjort det, mens jeg sad og spiste sammen med nogen og pludselig sov jeg, mens de talte til mig. 
Dog er det kun sket 2 gange, så har ikke rigtig tænkt så meget over det, når det kun er sket få gange 

Anmeld Citér

18. oktober 2020

Lje

Profilbillede for Lje

Nu er jeg afhængig af dit kørekort, så af den grund går jeg ikke til lægen. Det er jo ikke et dagligdags problem, det sker måske en gang i måned, som regel på et langt lige stykke. Jeg er jo klar over problemet, derfor jeg skriver. hvis man sætter sig fuld bag rattet, kan man jo stoppe det, ved at lade være at drikke, man kan jo også bare lade være at sms’e mens man kærer bil. (Alligevel gør mange det) men jeg kan altså ikke tvinge mine øjne åbne, selvom jeg gerne ville. 
Jeg bad utryggeligt om gode råd fra nogen som har været i samme sitaution, hvis du ikke har været det, så venligst undlad at kommentere 

Du er fyldt med dårlige undskyldninger. Folk der drikker, folk der SMSer..... Folk der kører bil trætte skal lade være. Bare lade være! 

Du sætter mit liv og min families liv i farer fordi du aktivt vælger at køre bil mens du bliver så træt, at dine øjne lukker (WTF?).

Min mand har det nøjagtigt som dig. Derfor: det er mig, det kører i 99% at tilfældene hvor vi skal køre mere end 10 minutter. Og så prioriterer vi, at jeg kan hvile mig inden hvis turen er lang (vi kører typisk ml. 120-300 km. når vi kører).

Kaffe, luft, musik (eventuelt direkte i ørerne), søvn inden afgang, få tjekket dine øjne om briller vil hjælpe OG at du tager dit ansvar som bilist seriøst, er de bedste råd.

Drop turen hvis du er for træt. Der er altid en bedre valgmulighed end at køre uforsvarligt.

Vh.

Anmeld Citér

18. oktober 2020

Anonym trådstarter

Wqa skriver:

Det er sådan, at jeg kan mærke at nu vil mine øjne gerne lukkes, og selvom jeg siger til mig selv, at de skal ikke lukkes, så gør de det alligevel. Og så kan jeg ikke gøre andet end at stige ud af bilen og kører videre efter nogle minutter, så kan jeg derefter måske kun kører 10 min før jeg har problemet igen eller også kan jeg bare kører videre i timer uden problemer. 
så jeg ser desværre ikke noget mønster i det. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.