4 årig leger ikke rollelege

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. august 2020

AnoMor

IenFart skriver:

1,5 er ikke nødvendigvis lang tid når det kommer til TPer. Min erfaring er at man selv at nødt til at presse på og sørge for at der bliver lavet aftaler for ellers trækker det ud igen og igen. Det er sikkert fordi de er underbemandede, men 1,5 år er hurtigt gået hvis det kører som i vores kommune.

Altså jeg kan kun tale ud fra egen erfaring. Og min søn talte utrolig dårligt da han startede til TP. Det tog max 3 mdr så talte han rent med undtagelse af r lyden som tog et års tid. Hvis man træner med de rette redskaber. Så er 1,5 år efter min erfaring lang tid. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. august 2020

IenFart

Profilbillede for IenFart
AnoMor skriver:

Altså jeg kan kun tale ud fra egen erfaring. Og min søn talte utrolig dårligt da han startede til TP. Det tog max 3 mdr så talte han rent med undtagelse af r lyden som tog et års tid. Hvis man træner med de rette redskaber. Så er 1,5 år efter min erfaring lang tid. 

Jeg er enig i at det ikke behøver tage så lang tid når først man er igang. Men som TS oplevede vi at det tog evigheder at nå dertil. Få kontakt til den rette person, få lavet møder og tests, opfølgning og så få værktøjerne så man selv kan arbejde med det. 

Anmeld Citér

7. august 2020

AnoMor

IenFart skriver:

Jeg er enig i at det ikke behøver tage så lang tid når først man er igang. Men som TS oplevede vi at det tog evigheder at nå dertil. Få kontakt til den rette person, få lavet møder og tests, opfølgning og så få værktøjerne så man selv kan arbejde med det. 

Men nu har ts jo netop aftale med TP og drengen starter i næste uge.  

jeg giver helt ret i at det er dårligt at der først tages hånd om det nu. Det skulle være sket tidligere. Men nu er han i gang også er der bare at øve øve øve og bruge redskaberne 

Anmeld Citér

7. august 2020

Babilooo

Jeg er så fortvivlet.

Jeg har en dreng på 4,5 år.

Han snakker ikke rent og først nu sætter talepædagogen ind. Han siger bla gar (far)arsyn (fjernsyn) gejl (snegl) osv.

Han leger ikke rollelege, så er naturligvis ved at blive hægtet af socialt - hvorfor er vi ikke sikre på, om det er pga sproget eller interesse

Han kan ikke tælle til ti. - Eller pege på det bogstav han starter med (han kan heller ikke skrive sit navn)

Jeg er ved at være meget bekymret, og frygter allerede nu at han ikke er skoleklar til om 1,5 år. Vi har først nu (før sommerferien)fået materialer hjem , men han siger lyden så fint, men så snart der kommer flere bogstaver på siger han det som han plejer . Han er først nu blevet koblet på talepædagog (første gang i næste uge)

Jeg er så frustreret, han har stået stille længe nu og det er med alt i sin udvikling, jeg aner simpelthen ikke mine gode råd

Hvad med at få en ppr psykolog til at kigge på ham og observere ham. 
De fleste svar du har fået er i forhold til sproget og talepædagogen. Og det er også rigtig fin støtte. 
Men jeg kan altså ikke lade være med,  at lægge mærke til, at du siger, at han ikke leger rollelege, og ting Ikke hænger ved, selv om I har trænet. 

Jeg ville allerede nu tænke i skoleudsættelse, og også få kigget på ham af en ppr psykolog. At være dårlig til rollespil eller have svært ved indlæring, sproglige problemer kan ses hos bl.a autister. Få det undersøgt nu - for så har i tid til at finde det rette skoletilbud til ham. 

Anmeld Citér

7. august 2020

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Hvad med at få en ppr psykolog til at kigge på ham og observere ham. 
De fleste svar du har fået er i forhold til sproget og talepædagogen. Og det er også rigtig fin støtte. 
Men jeg kan altså ikke lade være med,  at lægge mærke til, at du siger, at han ikke leger rollelege, og ting Ikke hænger ved, selv om I har trænet. 

Jeg ville allerede nu tænke i skoleudsættelse, og også få kigget på ham af en ppr psykolog. At være dårlig til rollespil eller have svært ved indlæring, sproglige problemer kan ses hos bl.a autister. Få det undersøgt nu - for så har i tid til at finde det rette skoletilbud til ham. 

Men han er bare ikke udadreagerende på nogen måde, som er et ret godt kendetegn for autister. Han trives også fint, hvis man bryder strukturen, har fin øjn kontakt og har synes altid haft, så synes slet ikke han virker autistisk

Anmeld Citér

7. august 2020

CBbaby

Fortvivlet skriver:

Men han er bare ikke udadreagerende på nogen måde, som er et ret godt kendetegn for autister. Han trives også fint, hvis man bryder strukturen, har fin øjn kontakt og har synes altid haft, så synes slet ikke han virker autistisk

Det er ikke korrekt. Det er meget forskelligt fra person til person med autisme.

Jeg er i familie med del. 

Min fætter havde dårlig øjenkontakt, og var det “nemmeste” barn til han var ca 4 år. Så blev han meget voldsom. 

Min anden fætter ekstrem intens øjenkontakt. Han er meget stille. Er meget rolig, men meget optaget af sin egen verden. Hans mor har beskrevet ham som barnet der aldrig græd. Han har faktisk ikke rigtig nogen rutiner. Han kommer altid for sent og stresses af deadlines...

Men bedste veninde har en datter med “infantil autisme” hun er også meget insisterende i sin øjenkontakt. Hun stirrer i din sjæl. (Hun er knap 8 år) 

En af min andre tætte veninder har en søster, som nu er voksen. Hun var meget vred som barn. Men har heller ikke problemer med øjenkontakten. 

Det med øjenkontakt er meget forsimplet. Autister kan godt holde øjenkontakt. Men de har svært ved at afkode verden. Ofte forstår de ikke alle de implicitte hentydninger. 

Hvis du spørger mine fætre om de kan rydde af bordet, så siger de ja... men gør det ikke. For det var ikke, hvad du spurgte dem om. Du spurgte om de var i stand til det. 

(Bare et eksempel). 

Jeg siger IKKE at din søn er autist. Jeg siger bare, at man sagtens kan have gid øje kontakt og bryde rutiner med autister. Det er nemlig SÅ individuelt, hvordan autisme kommer til udtryk :-) 

Anmeld Citér

7. august 2020

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Fortvivlet skriver:

Min nevø kan du heller ikke se at han er autist, eller jo der er nogle ting han reagerer på. Men han fungerer fint, går i skole, hjælper til derhjemme, kan have fin øjenkontakt, han kan sidde stille, men han kan også være over det hele. Der er forskellige grader af autisme, det variere fra person til person. 

Anmeld Citér

7. august 2020

Babilooo

Fortvivlet skriver:

Nej autister behøver ikke være udadreagerende overhoved. Nogen er meget stille og rolige men har svært ved afkodning af situationer. 
Men det er en triade af udfordringer:

• Afvigelser i forestillingsevnen
  • Afvigelser i kommunikationen
  • Afvigelser i det sociale samspil

Anmeld Citér

7. august 2020

B&J

Vores dreng startede først sent ved en talepædagog fordi vi pressede på men børnehaven var alt for langsomme og det sagde talepædagogen også.

vores dreng kunne først skrive sit navn da han skulle til at starte i børnehaveklasse.

men nu skal vores dreng starte i 4 stadig svært ved læsning og stavning men han er så sej en dreng og vi øver med læsning og stavning og det er vigtigt vi gør alt i hans tempo fordi vi ved han nok skal klare sig og det kan vi se i alle andre fag han er møg god til engelsk og matematik og hans største ønske er at blive bankmand som han har ønsket i 2 år nu og han kan alt han kæmper mere og vi er der for at støtte ham i hans tempo 

Anmeld Citér

8. august 2020

Abracadabra

Du skriver, at han er bagud med alt i sin udvikling. Hvad siger børnehaven? Hvis de er enige mht udviklingen, kan de hjælpe dig/jer videre til PPR, som så vil kigge på jeres dreng bl.a. ift. evt. skoleudsættelse. 

Det er jo dejligt, at en talepædagog nu vil vejlede jer ift træning, MEN det er jo en meget større problemstilling end blot udtalevanskeligheder. Overvejelsen er jo, om han helt generelt ikke udvikler sig som sine jævnaldrende. Og dér skal PPR på banen. 

Spørg både børnehave og talepædagog, om deres vurdering af, om PPR skal med. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.