4 årig leger ikke rollelege

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.659 visninger
25 svar
20 synes godt om
6. august 2020

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Jeg er så fortvivlet.

Jeg har en dreng på 4,5 år.

Han snakker ikke rent og først nu sætter talepædagogen ind. Han siger bla gar (far)arsyn (fjernsyn) gejl (snegl) osv.

Han leger ikke rollelege, så er naturligvis ved at blive hægtet af socialt - hvorfor er vi ikke sikre på, om det er pga sproget eller interesse

Han kan ikke tælle til ti. - Eller pege på det bogstav han starter med (han kan heller ikke skrive sit navn)

Jeg er ved at være meget bekymret, og frygter allerede nu at han ikke er skoleklar til om 1,5 år. Vi har først nu (før sommerferien)fået materialer hjem , men han siger lyden så fint, men så snart der kommer flere bogstaver på siger han det som han plejer . Han er først nu blevet koblet på talepædagog (første gang i næste uge)

Jeg er så frustreret, han har stået stille længe nu og det er med alt i sin udvikling, jeg aner simpelthen ikke mine gode råd

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. august 2020

AnoMor

Profilbillede for AnoMor
Fortvivlet skriver:

Jeg er så fortvivlet.

Jeg har en dreng på 4,5 år.

Han snakker ikke rent og først nu sætter talepædagogen ind. Han siger bla gar (far)arsyn (fjernsyn) gejl (snegl) osv.

Han leger ikke rollelege, så er naturligvis ved at blive hægtet af socialt - hvorfor er vi ikke sikre på, om det er pga sproget eller interesse

Han kan ikke tælle til ti. - Eller pege på det bogstav han starter med (han kan heller ikke skrive sit navn)

Jeg er ved at være meget bekymret, og frygter allerede nu at han ikke er skoleklar til om 1,5 år. Vi har først nu (før sommerferien)fået materialer hjem , men han siger lyden så fint, men så snart der kommer flere bogstaver på siger han det som han plejer . Han er først nu blevet koblet på talepædagog (første gang i næste uge)

Jeg er så frustreret, han har stået stille længe nu og det er med alt i sin udvikling, jeg aner simpelthen ikke mine gode råd

Det er også sent at starte til TP. Hvad er grunden til det hvis jeg må spørger? 

min søn fik sat på lige da han startede i børnehave stortset.  

men vær tålmodig. Selvom han kan sige bogstaverne rent. Så kræver det meget øvelse at sætte sammen med andre bogstaver. Min søn er lige fyldt 5 og det tog ham over et år at lærer at sige ord der indeholder eller starter med r. Indtil da var det raket = haket, kran = Khan osv. 

Tælle til 10. Det kan i nemt øve med sanglege sammen med ham.  

mht at skrive sit navn. Det skal de slet ikk kunne i den alder. Det kan min søn altså heller ikke og det er på trods af at alle pædagogerne siger han er top intelligent og meget langt fremme af sin alder. Så ro på. Det skal nok komme  

din søn skal nok blive klar. Træning, træning, træning. 
med sproget kan i også hjælpe meget ved at “rette” ham når han siger er ord forkert. F.eks. Nu kommer gar. Ret og sige ja du kommer fffffffaarrr. Hvis det giver mening? Godt med tryg på problem bogstaverne

Anmeld Citér

6. august 2020

Fortvivlet

Det er også sent at starte til TP. Hvad er grunden til det hvis jeg må spørger? 

min søn fik sat på lige da han startede i børnehave stortset.  

men vær tålmodig. Selvom han kan sige bogstaverne rent. Så kræver det meget øvelse at sætte sammen med andre bogstaver. Min søn er lige fyldt 5 og det tog ham over et år at lærer at sige ord der indeholder eller starter med r. Indtil da var det raket = haket, kran = Khan osv. 

Tælle til 10. Det kan i nemt øve med sanglege sammen med ham.  

mht at skrive sit navn. Det skal de slet ikk kunne i den alder. Det kan min søn altså heller ikke og det er på trods af at alle pædagogerne siger han er top intelligent og meget langt fremme af sin alder. Så ro på. Det skal nok komme  

din søn skal nok blive klar. Træning, træning, træning. 
med sproget kan i også hjælpe meget ved at “rette” ham når han siger er ord forkert. F.eks. Nu kommer gar. Ret og sige ja du kommer fffffffaarrr. Hvis det giver mening? Godt med tryg på problem bogstaverne

Ja, men det gør vi i forvejen og har hele tiden gjort.

Talepædagogen vil nærmest først røre dem når de er 4 år, og så kom Corona , så nu er han 4,5 år

Jo har også øvet at tælle til ti længe og lillebror har lært det for længst, men det er som om det slet ikke hænger ved hos ham 

Anmeld Citér

6. august 2020

AnoMor

Profilbillede for AnoMor
Fortvivlet skriver:

Ja, men det gør vi i forvejen og har hele tiden gjort.

Talepædagogen vil nærmest først røre dem når de er 4 år, og så Corona , så nu er han 4,5 år

Jo har også øvet at tælle til ti længe og lillebror har lært det for længst, men det er som om det slet ikke hænger ved hos ham 

Okay. Det er da alligevel vildt nok at TP ikk har ville før nu. Jo tidligere de får hjælp jo bedre jo. Men nu er i igang. Eller fra i næste uge. Og det skal nok hjælpe ham. 
forstår godt din fortvivlelse. Men ville ikke være bekymret.  

så længe i øver jer og bruger redskaberne fra TP. Så skal det nok komme. 

og hvis han ikk er klar om 1,5 år, jamen så er han om 2,5 år. 

Anmeld Citér

6. august 2020

Fortvivlet

AnoMor skriver:

Okay. Det er da alligevel vildt nok at TP ikk har ville før nu. Jo tidligere de får hjælp jo bedre jo. Men nu er i igang. Eller fra i næste uge. Og det skal nok hjælpe ham. 
forstår godt din fortvivlelse. Men ville ikke være bekymret.  

så længe i øver jer og bruger redskaberne fra TP. Så skal det nok komme. 

og hvis han ikk er klar om 1,5 år, jamen så er han om 2,5 år. 

Normalvis ville jeg heller ikke have noget imod skoleudsættelse, men det er pga han i forvejen vil være blandt de ældste og så har han en lillebror på næste årgang, åh jeg ville synes det var så synd, hvis de skulle gå på årgang sammen, når han jo er storebroren 

Anmeld Citér

6. august 2020

AnoMor

Profilbillede for AnoMor
Fortvivlet skriver:

Normalvis ville jeg heller ikke have noget imod skoleudsættelse, men det er pga han i forvejen vil være blandt de ældste og så har han en lillebror på næste årgang, åh jeg ville synes det var så synd, hvis de skulle gå på årgang sammen, når han jo er storebroren 

Forstår dig godt. Men tag en syn indånding og vent med at tage sorgerne på forskud. Start nu med TP og få styr på sproget. Også kommer resten med. 1,5 år er lang tid alligevel 

Anmeld Citér

6. august 2020

Tip!

Profilbillede for Tip!
Altid med dig min skat

Har du været forbi en ørelæge og tjekket om der kunne være væske i ørene? Det kan være en af årsagerne til forsinket sprog og samspil med de andre ( svært at være med i en leg, hvis man ikke kan høre og forstå de andre) 

Læg tryk på den bogstav som er svært, hvis f så hold lyden af f længere end ar i far. K i kniv osv. 

Endnu en god øvelse er at læse bøger sammen, gerne med rim og remser i den alder. 

Der findes intet bedre end min familie 

Anmeld Citér

7. august 2020

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Jeg tænker også, om I har fået tjekket hans ører for væske.. 

Anmeld Citér

7. august 2020

IenFart

Profilbillede for IenFart
AnoMor skriver:

Forstår dig godt. Men tag en syn indånding og vent med at tage sorgerne på forskud. Start nu med TP og få styr på sproget. Også kommer resten med. 1,5 år er lang tid alligevel 

1,5 er ikke nødvendigvis lang tid når det kommer til TPer. Min erfaring er at man selv at nødt til at presse på og sørge for at der bliver lavet aftaler for ellers trækker det ud igen og igen. Det er sikkert fordi de er underbemandede, men 1,5 år er hurtigt gået hvis det kører som i vores kommune.

Anmeld Citér

7. august 2020

Fortvivlet

IenFart skriver:

1,5 er ikke nødvendigvis lang tid når det kommer til TPer. Min erfaring er at man selv at nødt til at presse på og sørge for at der bliver lavet aftaler for ellers trækker det ud igen og igen. Det er sikkert fordi de er underbemandede, men 1,5 år er hurtigt gået hvis det kører som i vores kommune.

Ja lige præcis, hun har heldigvis sat tre aftaler op i løbet af den næste måneder.

Men hun stopper så og så kommer der en ny , så der bliver en månede uden nogen og så skal den nye jo lige ind i det 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.