4 årig leger ikke rollelege

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. august 2020

lineog4

Fortvivlet skriver:

Jeg er så fortvivlet.

Jeg har en dreng på 4,5 år.

Han snakker ikke rent og først nu sætter talepædagogen ind. Han siger bla gar (far)arsyn (fjernsyn) gejl (snegl) osv.

Han leger ikke rollelege, så er naturligvis ved at blive hægtet af socialt - hvorfor er vi ikke sikre på, om det er pga sproget eller interesse

Han kan ikke tælle til ti. - Eller pege på det bogstav han starter med (han kan heller ikke skrive sit navn)

Jeg er ved at være meget bekymret, og frygter allerede nu at han ikke er skoleklar til om 1,5 år. Vi har først nu (før sommerferien)fået materialer hjem , men han siger lyden så fint, men så snart der kommer flere bogstaver på siger han det som han plejer . Han er først nu blevet koblet på talepædagog (første gang i næste uge)

Jeg er så frustreret, han har stået stille længe nu og det er med alt i sin udvikling, jeg aner simpelthen ikke mine gode råd

En ting er sproget, men det bekymrer mig, at du skriver, at han står stille i alle facetter af sin udvikling.

Hvad siger børnehaven, for jeg tænker som andre også skriver, at det måske var værd at få PPR ind over både for at kortlægge og for ar hjælpe med indsatser.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. august 2020

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Der har ikke været snak om PPR.

Blot at han ikke rykker sig og ikke har gjort i noget tid (jeg synes ikke han har rykket sig det sidste år). Han har altid leget mig selv (og det kan jeg sagtens genkende fra mig selv)

Pædagogen viste mig et de havde tegnet deres hænder, som de skulle farvelægge indenfor stregerne. Ham på fire farvede udover det hele og ham på tre havde farver fint indenfor stregerne. I dag har ham på fire siddet med en malebog og malede så fint indenfor stregerne, så han kan jo godt 

De havde fredagssang i fredags hvor ham på fire bare sidder mens alle andre synger og laver fagter. Når jeg spørger hvorfor han ikke synger med,siger han bare "det gider jeg ikke".

Han kan fint synge herhjemme, men det er som om han bare har den der "det gider jeg ikke" så snart der er noget de skal

Jeg har arbejdet med autister og synes slet ikke han er autistisk, der er heller ikke en ting han bare drøner af sted i (altså en speciel viden/interesse han har, som de fleste autister også har)

Anmeld Citér

8. august 2020

Abracadabra

Fortvivlet skriver:

Der har ikke været snak om PPR.

Blot at han ikke rykker sig og ikke har gjort i noget tid (jeg synes ikke han har rykket sig det sidste år). Han har altid leget mig selv (og det kan jeg sagtens genkende fra mig selv)

Pædagogen viste mig et de havde tegnet deres hænder, som de skulle farvelægge indenfor stregerne. Ham på fire farvede udover det hele og ham på tre havde farver fint indenfor stregerne. I dag har ham på fire siddet med en malebog og malede så fint indenfor stregerne, så han kan jo godt 

De havde fredagssang i fredags hvor ham på fire bare sidder mens alle andre synger og laver fagter. Når jeg spørger hvorfor han ikke synger med,siger han bare "det gider jeg ikke".

Han kan fint synge herhjemme, men det er som om han bare har den der "det gider jeg ikke" så snart der er noget de skal

Jeg har arbejdet med autister og synes slet ikke han er autistisk, der er heller ikke en ting han bare drøner af sted i (altså en speciel viden/interesse han har, som de fleste autister også har)

Det er ikke kun autisme, man kunne overveje. Generelle indlæringsvanskeligheder kunne også være på spil. 

Anmeld Citér

9. august 2020

JC2014

Profilbillede for JC2014

Som Abracadabra skriver kan der også være tale om generelle indlæringsvanskeligheder eller noget i den retning. Min ældste søn er meget tilbage kognitivt og går i specialbørnehave. Han har også nogle autistiske træk og har allerede én gang været under udredning for autisme, men det var de ikke sikre på dengang. Hans psykolog ved PPR siger at autisme og generel udviklingsforstyrrelse (udviklingshæmning) eller generelle indlæringsvanskeligheder sagtens kan ligne hinanden når børnene er små. Min dreng er heller ikke udadreagerende overhovedet. Han er meget sød og kærlig, og er stort set altid glad. 

Jeg siger ikke at din dreng har det samme, men det er værd at undersøge om han har nogle større udfordringer end blot det med sproget, da han så bedre vil kunne få den rette støtte. 

Anmeld Citér

9. august 2020

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Min mor siger at han ligner mig i den alder på en prik 

Jeg har også altid trives bedst i eget selskab og brugte meget tid på små dyr. - Jeg fik dræn i på det tidspunkt og begyndte at rykke mig (jeg gik også til tp).

Så jeg håber så meget det er ørene, selvom det måske er mærkeligt at håbe på , men så har jeg lidt en forklaring på det meste.

Jeg spurgte ham i dag ,da vi sad i dag og øvede om han kunne høre forskel på "se" og "fe", da han siger det på samme måde og det svarede han nej til 

Man kan også altid høre mine børn, de er meget højtrystende, så jo mere jeg tænker over det, jo mere kunne det godt være ørene  (den lille har i periodevis ikke kunne høre )

Anmeld Citér

9. august 2020

Abracadabra

Fortvivlet skriver:

Min mor siger at han ligner mig i den alder på en prik 

Jeg har også altid trives bedst i eget selskab og brugte meget tid på små dyr. - Jeg fik dræn i på det tidspunkt og begyndte at rykke mig (jeg gik også til tp).

Så jeg håber så meget det er ørene, selvom det måske er mærkeligt at håbe på , men så har jeg lidt en forklaring på det meste.

Jeg spurgte ham i dag ,da vi sad i dag og øvede om han kunne høre forskel på "se" og "fe", da han siger det på samme måde og det svarede han nej til 

Man kan også altid høre mine børn, de er meget højtrystende, så jo mere jeg tænker over det, jo mere kunne det godt være ørene  (den lille har i periodevis ikke kunne høre )

Ind med nogle dræn!! Jo hurtigere, jo bedre. Eller i hvert fald afsted til ørelæge. 

Jeg har siddet i børnepsykiatrien (hvor man bl.a. undersøger for autisme og generelle indlæringsvanskeligheder), og det er forbløffende, hvor mange børn med tidligere dræn, jeg så. Mange, mange børn havde haft dræn mhp at bedre dem sprogligt - for autisme og lav kognitivt niveau løser det jo desværre ikke problemerne. MEN er barnet nærmest døvt, kommer børnene jo pludselig ‘til sig selv’ og bliver velfungerende. 

Så afsted til ørelæge!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.