Jeg har gået til og fra den her tråd mange gange - umiddelbart synes jeg jo, at hver familie skal finde deres måde, den måde hvor børn og forældre trives bedst om det inkluderer institution eller ej er op til den enkelte.
Men der er et eller andet der skurer i mine ører (øjne) når jeg læser med her, og jeg ved ikke helt hvad det er, kan ikke sætte fingeren på det.
Men jeg får nogle spørgsmål: Hvad ser I som fordelen ved at fravælge institution? Er fordelen for dig eller for søn, eller for hele familien. Jeg får lidt en følelse af du føler det er det bedste for dig - du ikke kan se dig selv aflevere ham. Jeg mistede min anden datter, og da vi fik endnu et barn, kunne jeg slet ikke forestille mig at aflevere ham, havde jeg nået at tænke, havde min mand stillet forslaget om, at jeg skulle blive hjemme, så var han ikke blevet afleveret. Valget havde ikke været baseret på, hvad der var bedst for ham, men hvad der var bedst for mig (på den korte bane), og jeg er ikke sikker på, at det havde været godt for nogen, for så var jeg blevet i den bobel som var tæt på noget depressivt, blevet i angsten for at miste, blevet i den verden hvor babyer var det eneste vigtige og det havde hverken været sundt for mig, mine børn og min familie. Jeg tror det er der der skurer lidt hos mig, vil det st du bliver hjemme fastholde dig i en spiral, hvor målet om at skabe en familie ulig din egen vil være eneste mål? Vil du tilsidesætte dig selv fuldstændig, ikke klare gråden men gå på tusind kompromisser osv.? Er det sundt for dig, for din w børn og sin familie?
Men til sit oprindelige spørgsmål. Jeg har ikke fået hjemme, men har tænkt det igennem mange gange. Jeg ville elske at have mere tid med børnene, elske de sene morgener- jeg har haft det i mine barsler og jeg elskede det. Jeg savnede ikke at komme tilbage til hverdagen, men nød den alligevel da den startede og jeg var mor men også Line. Jegv har siden nummer 3 haft en ugentlig fridag og før de startede i skole havde de altid fri den dag og det er det bedste jeg har gjort. Men hvor er jeg dog alligevel glad for, at jeg også fik et andet indhold, at jeg blev stimuleret som voksen, at jeg kunne få succes på arbejde, når jeg har en fiasko med barm er i trods alder der hjemme. Og jeg ved nu, at jeg ikke ville egne mig til at være hjemmegående. Gerne mindre arbejdende eller studerende igen, men jeg skal have et andet indhold en anden rolle end den som mor.
Og vælger I, ar du skal gå hjemme. Så få råd og vejledning i forhold til at få sparet op til pension af sin mands løn (han får jo også er skattefradrag hvis du ikke har en indkomst). Overvej om I kan skrue alle udgifter ned, bo mindre, undvære bil osv, for det koster også at gå hjemme og stimulere både dig selv og en lille trold (jeg er meget dyrere hjemme end på arbejde
).
Og så spørg din psykolog, få råd og vejledning.