Anonym skriver:
Jeg er enig så langt, at jeg ikke synes man skal lyve overfor forælderen hvis vedkommende selv spørger om hvad der er sket, men jeg kan ikke se hvorfor jeg selv skulle tage fat i vedkommende. Og hvis jeg fik skæld ud af vedkommende for at hans/hendes barn havde drukket flere genstande end han/hun havde tilladt ville jeg godt nok blive rasende. Igen, det handler om at have respekt for andres hjem. Jeg synes sjovt nok det ofte er dem med de mest restriktive regler, der er mest respektløse og ubehagelige i deres måde at tale til dem de er uenige med.
I min datters klasse (og jeg ved de skoler jeg kender lægger op til at tage snakken på et forældremøde omkring 7. Klasse), der talte vi om alkohol på et forældremøde.
Vi lavede nogle aftaler som blev debatteret fx at der ikke blev serveret alkohol til klasse arrangementer (privat for selvsagt bliver der ikke i skoleregi). Vi talte om, at det var okay at henvende sig til hinanden, hvis man mødte en af de unge stangstiv nede i byen osv.
Inden forbindelse kan man jo så melde ud: det ønsker jeg ikke at overholde, for jeg synes alkohol hører sig til når de unge gerne vil. Og så må forældrene til de andre børn jo så træffe et valg ud fra det.
Har jeg ikke meldt det ud, så må de andre forældre forvente, st jeg selvsagt er med på den fælles beslutning.
Jeg er selv af den overbevisning, at man kan feste fint uden alkohol - gør der selv fordi jeg ikke gider dagen derpå mere, og jeg er den sidste der går hjem, den der griner mest og højest og kan sagtens være pinlig
og det har jeg prøvet st give videre til min egen teenager - hun er nu 17, kan selv købe i butikker, så jeg har ikke den store kontrol over det længere og kan jo bare glædes over, at hun synes at styre det fint, og endnu ikke er kommet hjem i en stor brandert.
Og jeg vil egentlig gerne udfordre alle lidt på hvorfor det er vigtigt at drikke sig i hegnet som 15 årig (og nej jeg var ikke hellig og drak mig hegnet som 15 årig, men det var jo i høj grad et udtryk for en det skal man, og også en usikkerhed- jeg tør mere når jeg har drukket)? Hvorfor er alkohol så vigtigt? Kunne man lære de unge mennesker at nyde en øl, et glas vin og nyde den lille påvirkning, hvorfor er det vigtigt for en på 15 år som kun lige skal op i klasse at drikke til de skal hentes hjem eller kaste op - de kan ofte slet ikke lide smagen og må dæmpe alkohol smagen i en breezer.
Jeg siger ikke, at de ikke må, men jeg spørger hvorfor er det nødvendigt?