Hvor meget skal en teenager have lov til?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. juli 2020

Mor11

Profilbillede for Mor11
lineog4 skriver:

Først så tænker jeg, at du og din datter har fundet jeres måde. Den hvor du stoler på hende og hun stort set lever op til din tillid, og i bund og grund skal andre ikke blande sig i det, på samme måde som du eller jeg ikke skal blande os i, hvordan andre gør det. 

Min datter er nu 17 år, hun har haft lidt flere regler end din datter og har det stadig trods hun er ældre og lige har været væk hjemme fra i 10 måneder på et studieophold. Jeg Havde og har som abracadabra skriver også et håb om, at hun venter min sin seksuelle debut til hun har et forhold, hvor hun og hendes partner føler sig tryghe (jeg selv var utrolig hurtig ude og set i bakspejlet ville jeg gerne have mistet min mødom på en anden og langt mere tryg måde). Og jeg håber hendes mådehold med alkohol fortsætter  - ikke at hun ikke drikker, men hun har endnu ikke prøvet at være mere end lidt rundtosset.

Jeg håber dog også, at hendes åbenhed omkring alkohol, ønske om en kæreste (af hun eller hankøn) osv fortsætter, for det betyder hun ikke oplever reglerne begrænsende og sure, men ved vi aldrig bliver sure, men har sat reglerne fordi vi passer på hende. Og ja så at hun ved, at der er en åbenhed både når hun har succes og fiasko.

Da hun var 15 og sådan set stadig var reglen, vi skal vide hvornår hun kommer hjem. Da hun var 15 var hjemtidspunktet til forhandling, dvs. Hun startede med et udspil om, hvad hun  syntes var rimeligt og så tog vi den der fra (har ikke prøvet, at hun sagde et urimeligt tidspunkt, så hun valgte faktisk selv). Nu er det ikke til forhandling, nu fortæller hun bare hvornår hun kommer hjem, og hun ringer eller sender sms, hvis ikke det holder. Grunden er, at jeg vil vide, hvornår jeg skal blive nervøs, jeg vil ikke vågne næste morgen og ikke ane om hun sover et andet sted, ikke er kommet hjem, fordi der stadig er fest klokken 7, eller om jeg skal ringe til politiet. 

Da hun var 15 havde vi også talt om alkoholforbruget på forhånd - gav jo også sig selv for det var os der skulle købe det  - og igen startede hun med at fortælle, hvad hun syntes var rimeligt, og igen var vi heldige og hun sagde egentlig aldrig mere end hvad vi også syntes var rimeligt. Og tog hun en genstand mere, eller blev reel fuld, så vidste hun også, at hun altid kunne komme hjem og vi ALDRIG ville skælde ud. Igen vi har været heldige, hun har formodentlig tager en slurk mere end hun havde aftalt (eller der ved jeg, at hun har for hun har altid været åben), men vi har aldrig oplevet hende fuld fuld.

Vi har tit haft nogle sovende efter fester, og har aldrig sagt ja før jeg kendte deres regler. For jeg vil ikke blande mig i andre forældres regler, og må deres børn fx ikke drikke, så må mit hjem ikke være fristedet, hvor de godt må. Skal de være hjemme før 12, så må mit hjem ikke være fristedet hvor de kommer hjem klokken 2. 

Mit hjem må gerne være et fristed, hvor man kan tale om alt, hvor man må have benene oppe på bordet, tage hvad man vil i køleskabet (på undtagelse af alkohol), må bande osv. Men det må ikke være der, hvor man kan omgås sine forældres regler om fester og alkohol. 

Jeg håber mine to drenge kan have samme grad af frihed, det vil sige aftaler de selv er med til at lave. Jeg håber de har samme fornuftige tilgang til alkohol som deres storesøster, og at vi fortsat kan have en åbenhed her hjemme. Bliver de derimod nogen der drikker sig fra sans og samling, så må jeg jo revurdere min opdragelsestaktik

Og så lige det sidste, som I nok kan læse er jeg ikke enig med flertallet (i denne tråd) om, at regler vil gøre de unge bryder dem og gør det i smug. Hvis regler præsenteres som det de er, nemlig noget vi voksne har fordi vi vil passe på de unge mennesker, fordi vi vil guide og opdrage og de unge mennesker til fx at få et fornuftigt forhold til alkohol, så er det min oplevelse her hjemme at de modtages med en accept og forståelse.  

Når regler også præsenteres som noget der regulerer, så vi kan leve sammen, så bliver de også accepteret og forstået. Fx vores regel her hjemme om, at vi skal vide hvornår man er hjemme (og helst også hvor man er ), så har hun fuld accept af det, fordi det bliver præsenteret som en regel der gør, st vi voksne rent faktisk kan få en nattesøvn, kan være rolige osv.

Ift at bryde regler når der er regler, tror jeg i høj grad det netop handler om at den unge ikke føler sig hørt eller passet på - men føler at det er kontrollerede regler, bare fordi forældrene lige synes og i øvrigt ikke stoler på dem. Og så kan man jo ligeså godt bryde de regler hvis tilliden alligevel ikke er der..så går der ligesom ikke rigtig noget tabt, set fra den unges side. 

Det du beskriver er jo på ingen måde sådan. Din datter sætter i høj grad selv sine regler og i taler om hvad der er rimeligt fra gang til gang, lytter på hendes argumenter osv. Det er i min verden noget HELT andet end at sige konsekvent og uanset arrangement - du skal være hjemme kl 00! Basta. Jeg tror heller ikke nogen unge vil finde det problematisk at skulle give lyd om man sover ude, kommer en time senere hjem eller rykker til en ny lokation. Det er følelsen af at man ikke selv har en stemme i sit eget liv, der får de unge til at stejle. Oftest  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. juli 2020

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Det kan jeg godt se, men der tænker jeg alligevel, at det må være op til forældrene om deres børn må sove ude, for synes ikke rigtig det er mit job at sætte grænser for de andre unge mennesker

Jeg mener, du har et medansvar for de børn, du åbner dit hjem for. Når du er vidende om, at en eller flere af dem bruger dét at overnatte hos jer som en måde at bryde reglerne på, så blinker mine advarselslamper. Var der tale om 18-årige, ville jeg kunne forstå, at du ikke blandede dig, men børn, der ikke engang er færdige med folkeskolen - dér ville jeg forvente, at forældrene talte sammen og i respekt for hinandens regler for børnene tog et fælles ansvar for, at reglerne blev respekteret og overholdt. Og jeg ville ikke selv være den mor, hvis hjem blev opfattet som stedet, hvor ingen voksne blandede sig. 

Personligt mener jeg også, at din datter er meget ung i forhold til helt selv at måtte bestemme, hvornår hun kommer hjem fra fest, og hvor meget hun drikker. Regler er et udtryk for omsorg, og det er et barn, der bliver sluppet løs i et miljø eller en kultur, hvor ting kan gå grueligt galt. Nu er børn forskellige, og det er bestemt muligt, at din datter kan administrere friheden, men generelt ville jeg ikke anbefale det. For jo, selvfølgelig kan og vil mange 15-årige trodse en regel om fx fem genstande og drikke syv - det ved deres forældre nok også godt - men signalet om, at dette er vigtigt for os, og at vi ønsker at passe på dig, er i mine øjne vigtigt at give som forældre. 

Overordnet ville jeg anbefale dig at tale med de andre forældre om, hvad I forventer af hinanden, når I hhv. lægger hus til fester og til overnatninger. 

Anmeld Citér

19. juli 2020

StineW79

Profilbillede for StineW79

Altså nu er jeg jo ved at være en ældre dame på 41 år, og har så godt nok ik børn i den alder endnu (snart 12 og lige blevet 8) Men jeg gik i byen da jeg var 14/15 år og havde altid en klar aftale med mine forældre om at komme hjem senest kl 1. Vi fik penge med til øl og en taxi. Mine forældre var altid oppe, til lige at se mig i seng osv.

Mine forældre vidste altid hvor jeg var, hvem jeg var sammen med og hva vi lavede. Jeg ku altid ringe til min far, hvis der blev noget, også kom han og hentede mig. 

Når vi var på camping, fik vi lov til at feste, så længe vi uden problemer og brok, ku tage med på ture dagen efter osv. 

Vi blev kørt og hentet til halbal af min far, og vi ku altid ringe tideligt, hvis vi gerne ville hjem inden kl 1.

Vi røg og drak, men for mig tog det aldrig overhånd. Min veninde som ingenting måtte endte altid med at drikke sig i hegnet og kastede op, eller faldt i søvn på wc'et. Mine forældre vidste ik, at min veninde ik måtte drikke osv, for vi sagde da bare at hun havde fået lov.

Sex gad jeg slet ik, før meget sener, men syntes da at det er klogt at hun har kondomer, og det åbner jo op for en god snak omkring samtykke, smitsomme sygdomme og beskyttelse. Vh Stine 

Anmeld Citér

19. juli 2020

Abracadabra

Man skal selvfølgelig altid overveje, om man er Philips far...

https://m.youtube.com/watch?v=vosH4sRJgQA

Og man skal også overveje om man fører teenagerne an ift laveste fællesnævner: Altså at man skal følge de aftaler, der laves i forældregruppen. Det er da top nederen at gå fra et forældremøde med en aftale, der skal minimere dødsdruk blandt ungerne, og næste weekend sover alle hos Mathilde, fordi hendes mor bare er totalt venindeagtig og giver lov til alt. 

Ligesom vi voksne ikke bør introducere smøger, bør vi faktisk heller ikke introducere alkohol. Børn, der lærer at drikke hjemme, har IKKE et mere fornuftigt forhold til alkohol - faktisk det modsatte:  https://samvirke.dk/artikler/skal-foraeldre-oeve-alkohol-med-deres-boern

At midten af ottende klasse er meget tidligt for både alkohol og sex, er vist til diskussion. Sendetider er også et diskussionsemne, men hvordan skal man lave lektier om søndagen, hvis man har drukket en halv flaske vodka og været vågen til kl 5? 

Grænsen på 4 genstande er i øvrigt højt sat for så unge mennesker - prøv at læse sundhedsstyrelsens retningslinier, hvor der i øvrigt skrives, at unge bør være mere forsigtige. SST anbefaler max 5 genstande pr aften for VOKSNE. For børn på 15 bør man være mere forsigtig.  https://www.sst.dk/da/viden/alkohol/alkoholforebyggelse/sundhedsstyrelsens-udmeldinger-om-alkohol

Det er svært at være voksen og opdragende overfor teenagere, men kom min datter hos en veninde, hvor hun måtte så meget, ville jeg blive gal på vedkommendes mor. Det ville klart overskride mine grænser for mit barn. Så du, TS, skal have en kommunikation med enten din datters veninder omkring de regler, som ikke efterleves eller fortælle forældrene om det. Det kan sagtens være, at det er okay med de andre forældre, at rammerne er løsere hos jer, men de skal da vide det. 

Anmeld Citér

19. juli 2020

Anonym

Jeg er helt uenig i, at du har et ansvar for at andre børn overholder deres forældres regler. Dit hjem, dine regler! Og hvordan i alverden kan 15 år være en tidlig alder at have sex i? Det er da helt normalt! 

Anmeld Citér

19. juli 2020

Anonym

Abracadabra skriver:

Man skal selvfølgelig altid overveje, om man er Philips far...

https://m.youtube.com/watch?v=vosH4sRJgQA

Og man skal også overveje om man fører teenagerne an ift laveste fællesnævner: Altså at man skal følge de aftaler, der laves i forældregruppen. Det er da top nederen at gå fra et forældremøde med en aftale, der skal minimere dødsdruk blandt ungerne, og næste weekend sover alle hos Mathilde, fordi hendes mor bare er totalt venindeagtig og giver lov til alt. 

Ligesom vi voksne ikke bør introducere smøger, bør vi faktisk heller ikke introducere alkohol. Børn, der lærer at drikke hjemme, har IKKE et mere fornuftigt forhold til alkohol - faktisk det modsatte:  https://samvirke.dk/artikler/skal-foraeldre-oeve-alkohol-med-deres-boern

At midten af ottende klasse er meget tidligt for både alkohol og sex, er vist til diskussion. Sendetider er også et diskussionsemne, men hvordan skal man lave lektier om søndagen, hvis man har drukket en halv flaske vodka og været vågen til kl 5? 

Grænsen på 4 genstande er i øvrigt højt sat for så unge mennesker - prøv at læse sundhedsstyrelsens retningslinier, hvor der i øvrigt skrives, at unge bør være mere forsigtige. SST anbefaler max 5 genstande pr aften for VOKSNE. For børn på 15 bør man være mere forsigtig.  https://www.sst.dk/da/viden/alkohol/alkoholforebyggelse/sundhedsstyrelsens-udmeldinger-om-alkohol

Det er svært at være voksen og opdragende overfor teenagere, men kom min datter hos en veninde, hvor hun måtte så meget, ville jeg blive gal på vedkommendes mor. Det ville klart overskride mine grænser for mit barn. Så du, TS, skal have en kommunikation med enten din datters veninder omkring de regler, som ikke efterleves eller fortælle forældrene om det. Det kan sagtens være, at det er okay med de andre forældre, at rammerne er løsere hos jer, men de skal da vide det. 

Hvorfor er det, at den forælder der giver lang snor skal have respekt for den restriktive forælders grænser, men ikke omvendt? Så må man da forbyde sit barn at sove hos den pågældende ven!

Anmeld Citér

19. juli 2020

Abracadabra

Hvorfor er det, at den forælder der giver lang snor skal have respekt for den restriktive forælders grænser, men ikke omvendt? Så må man da forbyde sit barn at sove hos den pågældende ven!

Ja, men de andre forældre skal jo vide, at hos Mathilde må man alt. Ellers kan de kan jo ikke træffe et informeret valg. 

Og det er vel okay, at man gerne vil efterleve sundhedsstyrelsens retningslinier af hensyn til børnenes sundhed. 

Anmeld Citér

19. juli 2020

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Men hvis forældren ikke ved at børnene først kommer hjem f.eks kl. 3 i stedet 1. Eller de får lov til at drikke mere end 4 genstande? Hvordan skal man så have snakken med sit barn?

Anmeld Citér

19. juli 2020

Anonym

Abracadabra skriver:

Ja, men de andre forældre skal jo vide, at hos Mathilde må man alt. Ellers kan de kan jo ikke træffe et informeret valg. 

Og det er vel okay, at man gerne vil efterleve sundhedsstyrelsens retningslinier af hensyn til børnenes sundhed. 

Jeg er enig så langt, at jeg ikke synes man skal lyve overfor forælderen hvis vedkommende selv spørger om hvad der er sket, men jeg kan ikke se hvorfor jeg selv skulle tage fat i vedkommende. Og hvis jeg fik skæld ud af vedkommende for at hans/hendes barn havde drukket flere genstande end han/hun havde tilladt ville jeg godt nok blive rasende. Igen, det handler om at have respekt for andres hjem. Jeg synes sjovt nok det ofte er dem med de mest restriktive regler, der er mest respektløse og ubehagelige i deres måde at tale til dem de er uenige med. 

Anmeld Citér

19. juli 2020

Abracadabra

Anonym skriver:

Jeg er enig så langt, at jeg ikke synes man skal lyve overfor forælderen hvis vedkommende selv spørger om hvad der er sket, men jeg kan ikke se hvorfor jeg selv skulle tage fat i vedkommende. Og hvis jeg fik skæld ud af vedkommende for at hans/hendes barn havde drukket flere genstande end han/hun havde tilladt ville jeg godt nok blive rasende. Igen, det handler om at have respekt for andres hjem. Jeg synes sjovt nok det ofte er dem med de mest restriktive regler, der er mest respektløse og ubehagelige i deres måde at tale til dem de er uenige med. 

Jo, men man skal vel også have respekt for andre voksnes regler: Især når de regler er i overensstemmelse med både den gældende lovgivning (15 årige må ikke selv købe alkohol) OG klare anbefalinger med baggrund i alkohols sundhedsskadelige virkninger. ISÆR ift børn. 

Så bør man informere de andre forældre om, at reglerne hjemme hos en selv er mere liberale. 

Hvad hvis det var rygning eller stoffer? Mange voksne er ret liberale ift fx hash, men jeg ved jo ikke, at Mathildes forældre lader vandpiben gå rundt, medmindre nogen fortæller mig det. Og jeg forventer, at andre voksne forstår, at mit forældreansvar er vigtigere end at være ‘den seje veninde-mor’. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.