Hvor meget skal en teenager have lov til?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. juli 2020

Anonym trådstarter

Soonmom skriver:

Så længe hun kan administrerer friheden synes jeg da, det er så fint og som du selv siger, fornuftigt at bruge kondom.

Jeg synes det lyder som om I har et godt forhold hvor I snakker om tingene og som du selv siger (at de andre alligevel ikke overholder deres regler) , regler i den alder er til for at blive brudt (i hvert fald, hvis der er for mange af dem) og jeg ville personligt heller ikke kunne administrere at drikke max 4 genstande, hvis jeg er til fest /druk uden børn, så det synes jeg er en hård regl. Jeg drikke og mærker efter, så jeg synes det er så fint at hun lære det samme. Jeg håber også selv at mine børn blive lige så fornuftige så de kan klare friere rammer 

Jeg tænker også det er svært for dem der har et max antal genstande de måp drikke, at andre drikker langt mere, altså det er virkelig selvkontrol der bliver sat på en prøve der

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. juli 2020

Anonym trådstarter

Astoria skriver:

Jeg synes det er svært for i min mening er der er et stort problem med alkohol blandt unge danskere. Jeg synes ikke det er okay at alkohol er blevet så normaliseret, slet ikke i så ung en alder. Jeg ved ikke hvad løsningen er og jeg er godt klar over at den kamp er svær at tage. Du vil uden tvivl tabe medmindre der sker en generel holdningsændring i samfundet. Så det er nok den rigtige strategi. Jeg vil dog sige at jeg synes i burde respektere de andre forældres grænser, så hvis de skal være hjemme kl. 1, så er det sådan det er. Jeg synes iøvrigt også det er en fin retningslinje. Hvis der så er en situation hvor hun gerne vil være længere ude, så må man tage det op til overvejelse i det enkelte tilfælde. 

Det kan jeg faktisk godt se hvad du mener med, ift de andres grænser

Anmeld Citér

18. juli 2020

Anonym trådstarter

Sprit25 skriver:

Jeg syntes at din datter lyder fornuftig! 

Dog har jeg svært ved at I "tillader" andre at bryde forældres regler. At de drikker mere so be it, men hvad siger de til deres forældre når de sover hos jer? 

Det kan jeg godt se, men der tænker jeg alligevel, at det må være op til forældrene om deres børn må sove ude, for synes ikke rigtig det er mit job at sætte grænser for de andre unge mennesker

Anmeld Citér

18. juli 2020

Sprit25

Anonym skriver:

Det kan jeg godt se, men der tænker jeg alligevel, at det må være op til forældrene om deres børn må sove ude, for synes ikke rigtig det er mit job at sætte grænser for de andre unge mennesker

Der er vi helt enige. Men hvad siger ungerne til deres forældre? 

Jeg tænker du har et ansvar, hvis du kan mærke på en af de unge at det tager overhånd? 

Anmeld Citér

18. juli 2020

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Sprit25 skriver:

Der er vi helt enige. Men hvad siger ungerne til deres forældre? 

Jeg tænker du har et ansvar, hvis du kan mærke på en af de unge at det tager overhånd? 

Også min tanke, de forældre ved måske ikke at deres børn drikker mere eller er ude til efter 1, så er det jo svært at snakke med dem om det. 
Og det handler vel ikke om opdragelse, men at få de unge til at snakke med deres forældre..

Anmeld Citér

19. juli 2020

M4U

Anonym skriver:

Hej. Jeg har en datter på 15 år der skal op i niende efter sommerferien. I julen begyndte hun at interessere sig for fester og alkohol osv. Vi har hjemme introduceret hende en lille smule til et glas vin når vi også har drukket, eller en drink. Hun får lov til at gå til fester, hvor jeg kender adressen, og hun skal ikke være hjemme på noget bestemt tidspunkt, men hun må ikke tage alene hjem, og hun skal skrive når hun tager afsted, og når hun er hjemme eller hvis hun sover ude. Hun har heller ikke begrænsninger ift hvor meget hun må drikke, men jeg har talt med hende om at passe på sig selv ved ikke at drikke sig så fuld at man ikke kender tid og sted. De andre af hendes venner og veninder må være ude til kl 1 og må drikke 4 genstande, men de sover fx altid hos os hvis de er længere ude og de har sagt at de drikker mere end 4 genstande - både til mig og til min datter. Min kæreste (der ikke er far til min datter) og hans side af familien synes, at hun får lov til for meget ift hendes alder og at hun har for lang line. Min familie synes ikke at hun får lov til for meget, men jeg blev også selv opdraget på den måde og fik selv lov til det samme. Da min kæreste gjorde rent, fandt han et kondom på min datters værelse, og sagde det til mig. Jeg kan ikke på den måde se noget problem i det, da hun er 15 år og jeg ser det som en god ting at hun bruger kondom, det gjorde jeg ikke i hvert fald. Hun har så en "kæreste" (hendes ord er at de har noget/er en ting). Jeg fortalte hende at jeg glæder mig til at møde ham når hun er klar til at præsentere ham for os. Min kærestes familie synes hun er alt for lille til det også. Nu er jeg blevet i tvivl om hun har for lang snor? nogle der har børn på samme alder og hvad får de lov til?

Min datters far er desuden enig, men min datter har et skænderi med ham for tiden, så han er ikke så stor en del af hendes liv lige nu.

Hejsa 

Jeg har en datter på snart 15 og kan høre vi opdraget på samme måde. Dog ville jeg altid have komdomer og præsentere hende for det så vi altid har herhjemme. Det er nok den eneste forskel. 

Min datter går ikke til fester endnu. Men jeg ville vælge at gøre det på samme måde som dig. 

Mvh Mig

Anmeld Citér

19. juli 2020

Abracadabra

Jeg er opdraget med voldsom meget frihed, så jeg genkender fint billedet. Alligevel håber jeg, at mine børn (ligesom jeg selv) alligevel venter med sex, til det er en alvorlig kæreste. Og jeg har også en forhåbning om, at jeg får præget dem ift et mere tilbageholdende alkoholforbrug, end det du beskriver. Af hensyn til deres sundhed. 

Anmeld Citér

19. juli 2020

Mor11

Profilbillede for Mor11
Anonym skriver:

Helt enig og ved heller ikke hvorfor de tænker de har noget at skulle have sagt, og de nævner det næsten hver gang vi ser dem hvor det bare bliver taget op ud af det blå...

Kan du ikke lukke den ved at sige noget i retning af "så længe min datter viser mig at jeg kan stole på hende, så udviser jeg hende også den tillid hun har fortjent". 

Anmeld Citér

19. juli 2020

lineog4

Først så tænker jeg, at du og din datter har fundet jeres måde. Den hvor du stoler på hende og hun stort set lever op til din tillid, og i bund og grund skal andre ikke blande sig i det, på samme måde som du eller jeg ikke skal blande os i, hvordan andre gør det. 

Min datter er nu 17 år, hun har haft lidt flere regler end din datter og har det stadig trods hun er ældre og lige har været væk hjemme fra i 10 måneder på et studieophold. Jeg Havde og har som abracadabra skriver også et håb om, at hun venter min sin seksuelle debut til hun har et forhold, hvor hun og hendes partner føler sig tryghe (jeg selv var utrolig hurtig ude og set i bakspejlet ville jeg gerne have mistet min mødom på en anden og langt mere tryg måde). Og jeg håber hendes mådehold med alkohol fortsætter  - ikke at hun ikke drikker, men hun har endnu ikke prøvet at være mere end lidt rundtosset.

Jeg håber dog også, at hendes åbenhed omkring alkohol, ønske om en kæreste (af hun eller hankøn) osv fortsætter, for det betyder hun ikke oplever reglerne begrænsende og sure, men ved vi aldrig bliver sure, men har sat reglerne fordi vi passer på hende. Og ja så at hun ved, at der er en åbenhed både når hun har succes og fiasko.

Da hun var 15 og sådan set stadig var reglen, vi skal vide hvornår hun kommer hjem. Da hun var 15 var hjemtidspunktet til forhandling, dvs. Hun startede med et udspil om, hvad hun  syntes var rimeligt og så tog vi den der fra (har ikke prøvet, at hun sagde et urimeligt tidspunkt, så hun valgte faktisk selv). Nu er det ikke til forhandling, nu fortæller hun bare hvornår hun kommer hjem, og hun ringer eller sender sms, hvis ikke det holder. Grunden er, at jeg vil vide, hvornår jeg skal blive nervøs, jeg vil ikke vågne næste morgen og ikke ane om hun sover et andet sted, ikke er kommet hjem, fordi der stadig er fest klokken 7, eller om jeg skal ringe til politiet. 

Da hun var 15 havde vi også talt om alkoholforbruget på forhånd - gav jo også sig selv for det var os der skulle købe det  - og igen startede hun med at fortælle, hvad hun syntes var rimeligt, og igen var vi heldige og hun sagde egentlig aldrig mere end hvad vi også syntes var rimeligt. Og tog hun en genstand mere, eller blev reel fuld, så vidste hun også, at hun altid kunne komme hjem og vi ALDRIG ville skælde ud. Igen vi har været heldige, hun har formodentlig tager en slurk mere end hun havde aftalt (eller der ved jeg, at hun har for hun har altid været åben), men vi har aldrig oplevet hende fuld fuld.

Vi har tit haft nogle sovende efter fester, og har aldrig sagt ja før jeg kendte deres regler. For jeg vil ikke blande mig i andre forældres regler, og må deres børn fx ikke drikke, så må mit hjem ikke være fristedet, hvor de godt må. Skal de være hjemme før 12, så må mit hjem ikke være fristedet hvor de kommer hjem klokken 2. 

Mit hjem må gerne være et fristed, hvor man kan tale om alt, hvor man må have benene oppe på bordet, tage hvad man vil i køleskabet (på undtagelse af alkohol), må bande osv. Men det må ikke være der, hvor man kan omgås sine forældres regler om fester og alkohol. 

Jeg håber mine to drenge kan have samme grad af frihed, det vil sige aftaler de selv er med til at lave. Jeg håber de har samme fornuftige tilgang til alkohol som deres storesøster, og at vi fortsat kan have en åbenhed her hjemme. Bliver de derimod nogen der drikker sig fra sans og samling, så må jeg jo revurdere min opdragelsestaktik

Og så lige det sidste, som I nok kan læse er jeg ikke enig med flertallet (i denne tråd) om, at regler vil gøre de unge bryder dem og gør det i smug. Hvis regler præsenteres som det de er, nemlig noget vi voksne har fordi vi vil passe på de unge mennesker, fordi vi vil guide og opdrage og de unge mennesker til fx at få et fornuftigt forhold til alkohol, så er det min oplevelse her hjemme at de modtages med en accept og forståelse.  

Når regler også præsenteres som noget der regulerer, så vi kan leve sammen, så bliver de også accepteret og forstået. Fx vores regel her hjemme om, at vi skal vide hvornår man er hjemme (og helst også hvor man er ), så har hun fuld accept af det, fordi det bliver præsenteret som en regel der gør, st vi voksne rent faktisk kan få en nattesøvn, kan være rolige osv.

Anmeld Citér

19. juli 2020

lineog4

Hov forresten har en regel mere som jeg hørte en SSP medarbejde råde forældrene i min udskolingsklasse til for mange år siden: se jeres børn i øjnene hver dag. 

Så er hun fx på Roskilde festival, så skal hun mødes med mig en gang en gang om dagen (jeg er selv der ude, så der er let. Ja egentlig har det ikkw været i brug endnu, for hun har sovet hjemme. Men i år skulle hun have lavet camp i venindes have og så var det reglen). 

I år har hun haft en veninde boende en uge og ja så også i denne weekend og de drøner til fester - dejligt, men jeg vil se dem begge i øjnene en gang om dagen- sker så også fordi de kommer stort set hjem og sover hver nat, og ellers kommer de forbi efter mad  men jeg vil se hende i øjnene, for på den måde håber jeg, at jeg opdager hvis der er mere end alkohol involveret.

Jeg ved godt, at det kan jeg ikke holde hvis hun tager til Sunny Beach med vennerne næste år (det er så heldigvis Rom eller Venedig og ikke Sunny Beach de taler om) eller hvis de tager til Skanderborg, men så længe jeg kan holde det, så er det en regel. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.