Diagnose

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. juli 2020

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Nej, men der er alt muligt mærkeligt i det medicin 

Jeg synes, det er svært at finde ud af, om du er klar over, at din angst for medicin er irrationel, eller om du oprigtigt tror, den er (livs)farlig og kan “gøre dig til et andet menneske”. Ved du nok om fx antidepressiva og angstdæmpende medicin til at kunne afgøre, at det er “farligt”, eller er det en frygt, du har, som du ikke kan begrunde med fornuft? 
Du kender uden tvivl andre, som tager eller har taget medicin af den art - du ved det bare ikke nødvendigvis. Ingen af dem er døde eller er blevet afsindigt forandrede som personer. 
Jeg har taget antidepressiva i langt over 20 år. Jeg er velfungerende både privat og arbejdsmæssigt, jeg er hverken dopet eller zombieagtig - og jeg er lige så glad og ked af det som alle andre. Jeg bliver bare ikke syg - får ikke depressioner. Min (voksne) søn får medicin mod angst og er blevet “sig selv” igen - med op- og nedture som alle andre. Men han er ikke angst længere, er tilbage på sit job og begynder på sin uddannelse til september. 

Den medicin, der er på markedet, er blevet grundigt testet over år. Man udskriver ikke noget til dig, som du dør af, eller som ændrer din personlighed. Og du vil blive fulgt nøje af psykiateren i forhold til, om du tåler den. 

Hvis du godt ved alt det ovenstående, beklager jeg. Hvis det er din angst, der “taler”, når du er så bange for medicin, har du så fortalt psykiateren indgående om det? Måske er det dér, du skal begynde - det er ikke hverken første eller sidste gang, han/hun møder en patient med angst for at tage medicin. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.