Bliver så glad af denne her tråd altså!
Jeg bliver altid lidt provokeret, når en ekspedient helt velmenende spørger “er det til en dreng eller pige?”
For et biologisk køn siger INTET om præferencer i forhold til leg, mad eller farver.
Hvorfor ikke bare spørge “hvilken farve øsnker barnet?”
Min datter elsker blå. Og forstå ikke, når nogen påstår, at der er pigefarver og drenge farver.
Herhjemme er der bare farver.
Hendes jævnaldrende fætter vil i øvrigt gerne have hestehale som hende. Han er ellers i “klassisk” forstand en dreng, som går meget op i at lave ting med sit værktøj. - så han kombinerer fint hestehale, mekanikker-outfit - og er stadig bare sig selv - en dreng på 4.
Tråden gør mig glad, for for ikke så længe siden, havde vi en episode i børnehaven, hvor min datter ikke måtte være med, fordi hun var en pige...
Det resulterede i, at min datter blev så ked af det, at hun ønskede hun kunne blive tryllet til en dreng.
Og det er HER der er en problematik. For hun skal aldrig ønske sig at være en anden, end den hun er.
Hun skal opmuntres til at være “dreng” - for at få oplevelsen af, at det ikke er hendes opfattelse af eget køn, der stopper hende unødigt.
SÅ tak til alle jer skønne forældre, da også møder deres børn og verden med et “mit barn er et barn og er sig selv. Uanset hvad tøj de vælger den dag - eller hvad legetøj der tiltrækker”
Anmeld
Citér