Jeg vil give "Erduherikkesnart" ret i, at barnløshed i mange tilfælde underkendes.
Og jeg kan undre mig over, hvorfor - fordi dem, der har børn jo ved, hvad barnløs går glip af.
Der er vist noget med, at du - "Erduharikkesnart" har skrevet en blog om dit forløb. Og det synes jeg er godt, for jeg tror, at mange har brug for at spejle sig i det.
Jeg må indrømme, at jeg ikke har læst den, for jeg skulle ikke i behandling.
Er barnløshed et tabu ? - og hvorfor ? Taler vi for lidt om det ?
Og hvad gør man som kollega, hvis en anden er i behandling ?
Jeg tror, de fleste egentlig ønsker at undgå at træde i spinaten, og alligevel gør man det ind imellem.
Hvis man spørger til det - blander man sig så og er for nysgerrig ? - og hvis man ikke spørger til det - tror hun så, at man er ligeglad ?
Skal man vente, til hun evt. selv taler om det. Eller skal man spørge hende, om hun selv siger til, hvis hun ønsker at tale om det ?
Det er selvfølgelig nemmest med en tæt kollega. Og jeg synes også, flere af mine kolleger har været ærlige omkring svære følelser - også de såkaldt "forbudte" følelser.
Men vi har også siddet lidt der, hvor en anden kollega, som vi kan kalde "Anne", sagde til mig "Jeg skal ringe til "Lise" (som sad i en anden afdeling, som vi havde et tæt samarbejde med), og jeg ved ikke, hvad jeg skal sige" - og så sagde jeg "Du kan godt ønske til lykke, for hun er blevet gravid" Det vidste jeg nemlig, at hun var.
"Anne" ringede glad og ønskede til lykke, og så viste det sig, at "Lise" var begyndt at bløde i weekenden. "Anne" følte sig dum, og jeg følge mig endnu dummere. Som om jeg slet ikke havde tænkt på, at det måske ville gå til grunde.
Heldigvis var "Lise" en fantastisk sød kollega, som tog det pænt. Men hendes drøm var jo lige faldet på gulvet igen, og så ønskede vi til lykke. Det var ikke så rart.