Reduceret åbningstid i dagplejen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. maj 2020

Soonmom

Anonym skriver:

Jeg mener heller ikke, at dagplejerne har det værre end pædagogerne i institutionerne. Min pointe er, at en dagplejer har meget lange arbejdsuger i forvejen. Vi har lavere løn end pædagogerne. Det er vores eget private hjem, vi åbner op for andre mennesker. Jeg siger ikke, at vi har det værre end pædagogerne, men for mig virker det som om, du har en tendens til at tro, du ved alt om at være dagplejer og sidestiller det i stor grad med at være pædagog i en vuggestue. Og det er virkelig bare noget andet på mange fronter. Hvis du i øvrigt en dag bliver dagplejer, så vil du også få en højere løn end de dagplejere, der ikke er pædagoger. Jeg bliver faktisk rigtig frustreret over, at du kan sidde og fortælle mig, hvad mine arbejdsvilkår er. Du er for det første ikke dagplejer og for det andet er du ikke min chef. Jeg har altid fået mega meget ros for at have et hyggeligt, ryddeligt og rent hjem og har aldrig fået en eneste anmærkning. Jeg synes faktisk, at du bør lade være med at fortælle mig, hvad jeg skal eller ikke skal. Fordi du en gang har været i praktik hos en dagplejer, så er forholdene hos den/de dagplejere ikke ens for alle i hele landet.

Jeg har da heller overhovedet ikke fortalt dig hvordan DU skal gøre dit arbejde 

Jeg siger at JEG ikke kan se hvorfor dagplejere skal have reduceret åbningstider, når rengøringen ikke er meget mere man pleje, da JEG mener det er helt normalt at man gøre kamme og paneler rene ofte når man har en dagpleje.

Jeg siger ikke at DU skal gøre grundigere rent hver dag , da jeg intet ved om dit hjem.

Og jeg siger heller ikke at daglejere har let 8-16 job. Men jeg siger at man har valgt at være dagplejer ikke pga lønnen og arbejdstiderne, men fordi man brænder for det 

Jeg mener at det at være dagplejer er en livsstil og ikke et alm job 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. maj 2020

Tommelise

Soonmom skriver:

Jeg siger at JEG ikke kan se hvorfor dagplejere skal have reduceret åbningstider, når rengøringen ikke er meget mere man pleje, da JEG mener det er helt normalt at man gøre kamme og paneler rene ofte når man har en dagpleje.

Jeg siger ikke at DU skal gøre grundigere rent hver dag , da jeg intet ved om dit hjem.

Og jeg siger heller ikke at daglejere har let 8-16 job. Men jeg siger at man har valgt at være dagplejer ikke pga lønnen og arbejdstiderne, men fordi man brænder for det 

Som du kan se i et tidligere indlæg, så skal legetøj og toiletter gøres rent minimum to gange dagligt.

Hvordan du end vender og drejer det, så er det ikke normale tider i dagplejen.

Anmeld Citér

6. maj 2020

Anonym

Soonmom skriver:

Det synes jeg nu alligevel du gør. Jeg synes faktisk også, du skriver det ret tydeligt. Du skriver ligeud, at det er mine arbejdsvilkår. Du skriver, at det der foregår ift. rengøring i dagplejen lige nu er helt almindelig rengøring, som vi alligevel bruger vores fritid på.

Du har ret i, at når man bliver dagplejer, så er det for langt de fleste, fordi man brænder for det. Men det er ikke KUN en livsstil. Hele vores liv drejer sig ikke KUN om dagplejen. Det fylder rigtig meget af vores hverdag. Selvsagt med 48 timer om ugen. Man er også nødt til at ville det, for med en arbejdsuge på 48 timer, lavere løn end pædagogerne, stort ansvar for de mindste borgere, meget mere rengøring, specielle vilkår for de andre i familien. Ting man er nødt til at fravælge, fordi det er ens hjem, man åbner op for andre og deres små børn. Derfor tangerer det til en livsstil, men det er det ikke kun. Så sort og hvidt kan man ikke stille det op. Vi er omfattet af en overenskomst, der giver os nogle rettigheder. På den måde er vi også en arbejdsplads, som mange andre steder. Selvom vi gør det, fordi vi brænder for det og helst ikke vil bytte det ud, så vil vi da stadig gerne have vores løn ligesom alle andre. Jeg har selv 3 børn, jeg også gerne vil have tid til, jeg har også en mand, jeg har en familie. Vores liv handler meget om dagplejen, men det er ikke alt. Vi er ikke guddommelige, fordi vi er dagplejere. Vi er stadig mennesker, der kan blive almindeligt syge eller få stress, vi vil da gerne føle os værdsatte, fordi vi stiller os selv ene mand til rådighed i så mange timer hver dag for andres børn, som vi kan give professionel kærlighed og nærvær, imens deres forældre kan tage på arbejde uden at bekymre sig.

Selvom jeg har sagt ja til jobbet, for det er også et job, og godkendt arbejdsvilkårene, så er det ikke ensbetydende med, at jeg har lyst til at gøre det gratis eller lade være med at kæmpe for ordentlige løn-/arbejdsvilkår.

Anmeld Citér

6. maj 2020

Septemberbarn2018

Profilbillede for Septemberbarn2018
Mor til 2 dejlige piger på 6 og 15 år

Det er mig en gåde, hvordan du kan synes, at der er tale om almindelig rengøring, der ikke kræver meget mere end den plejer  

Sakset fra SST's vejledning:

• Toiletter skal rengøres med almindelige rengøringsmidler mindst to gange dagligt. Potter benyttes og rengøres som vanligt efter brug.
  • Borde og kontaktpunkter skal rengøres mindst to gange dagligt.
  • Legetøj, både inden- og udenfor, skal vaskes minimum to gange dagligt. I dagplejer, vuggestuer og private pasningsordninger 0-2 år, kan dette f.eks. være når børnene sover, spiser og eller er gået hjem. I børnehaver og private pasningsordninger 3-5 år, kan dette f.eks. være når børnene spiser og når de går hjem. Herudover efter en konkret vurdering af brug.
  • Kontaktpunkter rengøres mindst to gange dagligt, som f.eks. vandhaner, toiletknapper, toiletsæder, bordoverflader, dørhåndtag, køleskabslåger/-håndtag, gelændere, armlæn, lyskontakter, greb på vaskemaskine og tørretumbler m.v.

Vores DP's legerum ligger ikke lige ved indgangen, så det vil sige, at børnene kommer ind i entreen med skabe, der skal tørres af 2 x dagligt. Herefter går de igennem et meget stort køkken, som så også skal tørres af 2 x dagligt. Vinkevinduet er i deres stue, hvor der også skal tørres af 2 x dagligt. Selve legerummets reoler skal tørres af 2 x dagligt. Når de skal spise sker det i spisekøkkenet, selvsagt med stole og bord+ bordben, der skal tørres af 2 x dagligt. Hertil kommer toilettet, vask, vandhane, døre, dørhåndtag og paneler 2 x dagligt. Hertil kommer jo så legetøjet både ude og inde 2 x dagligt.

Har du virkelig i sinde at gøre så grundigt rent, hvis/når du bliver DP? 

Anmeld Citér

6. maj 2020

Soonmom

Septemberbarn2018 skriver:

Det er mig en gåde, hvordan du kan synes, at der er tale om almindelig rengøring, der ikke kræver meget mere end den plejer  

Sakset fra SST's vejledning:

• Toiletter skal rengøres med almindelige rengøringsmidler mindst to gange dagligt. Potter benyttes og rengøres som vanligt efter brug.
  • Borde og kontaktpunkter skal rengøres mindst to gange dagligt.
  • Legetøj, både inden- og udenfor, skal vaskes minimum to gange dagligt. I dagplejer, vuggestuer og private pasningsordninger 0-2 år, kan dette f.eks. være når børnene sover, spiser og eller er gået hjem. I børnehaver og private pasningsordninger 3-5 år, kan dette f.eks. være når børnene spiser og når de går hjem. Herudover efter en konkret vurdering af brug.
  • Kontaktpunkter rengøres mindst to gange dagligt, som f.eks. vandhaner, toiletknapper, toiletsæder, bordoverflader, dørhåndtag, køleskabslåger/-håndtag, gelændere, armlæn, lyskontakter, greb på vaskemaskine og tørretumbler m.v.

Vores DP's legerum ligger ikke lige ved indgangen, så det vil sige, at børnene kommer ind i entreen med skabe, der skal tørres af 2 x dagligt. Herefter går de igennem et meget stort køkken, som så også skal tørres af 2 x dagligt. Vinkevinduet er i deres stue, hvor der også skal tørres af 2 x dagligt. Selve legerummets reoler skal tørres af 2 x dagligt. Når de skal spise sker det i spisekøkkenet, selvsagt med stole og bord+ bordben, der skal tørres af 2 x dagligt. Hertil kommer toilettet, vask, vandhane, døre, dørhåndtag og paneler 2 x dagligt. Hertil kommer jo så legetøjet både ude og inde 2 x dagligt.

Har du virkelig i sinde at gøre så grundigt rent, hvis/når du bliver DP? 

Men det er jo derfor at det meste af dagen skal bruges ude og legetøjet skal begrænses 

Igen jeg kender godt retningslinjerne, for det er de samme i vuggestuen 

Anmeld Citér

6. maj 2020

Tommelise

Soonmom skriver:

Men det er jo derfor at det meste af dagen skal bruges ude og legetøjet skal begrænses 

Men du påstår, at det er helt almindelig rengøring for dagplejere. Det er det jo ikke. 

Anmeld Citér

6. maj 2020

Anonym

Soonmom skriver:

Men selvom vi er inde i 10 minutter eller 2 timer ud af en hel dag, så er det de samme ting og steder, der skal rengøres, hvis børnene har været i rummet/gangen/toilettet.

Anmeld Citér

6. maj 2020

Septemberbarn2018

Profilbillede for Septemberbarn2018
Mor til 2 dejlige piger på 6 og 15 år
Soonmom skriver:

Men de kan jo - alt efter børnenes alder - ikke være ude hele tiden.

Vores DP har 2 børn på 12-14 mdr., vores på 20 mdr. og 1 på 2½ år. De er alle inde, indtil de 3 mindste skal sove formiddagslur, og derefter er de ude hele formiddagen. Frokost foregår inde, hvorefter alle sover middagslur. Om eftermiddagen er de ude igen, men eftersom de er inde i løbet af dagen - om ikke andet for blot at komme på toilettet/få skiftet ble, så skal der gøres rent x 2. Selv hvis det kun var 1 x dagligt, ville jeg synes, at det er et kæmpe arbejde for DP.

Man skal også huske på, at det er et privat hjem med nips osv., så det er efter min mening noget helt andet end i en vuggestue (hvor der tilmed er rengøringspersonale på), hvor der ofte er tænkt over, at overflader skal være nemme at komme til og tørre af. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.