Reduceret åbningstid i dagplejen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. maj 2020

Tommelise

Soonmom skriver:

Det er jo almindelig rengøring som hun normalt bruger sin fritid på bortset fra legetøjet

Så det er jo hendes normale arbejdsvilkår, sådan er det at være dagplejer 

Ahh, jeg tvivler nu på, at det er en dagplejers helt almindelige rengøring og helt almindelige arbejdsvilkår.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. maj 2020

Anonym

Soonmom skriver:

Ja det ved jeg godt. Men når de nærmest er ude hele dagen lang (det er de jo de fleste steder, har jeg svært ved at se hvordan der kan være ekstra 2,5 timers rengøring )

Min mor bruger ca. 1,5 om dagen på rengøring - en halv time før børnene møder ind (alle overflader der kan røres ved, skal sprittes af), det samme når børnene sover til middag og igen efter de bliver hentet. Og ja, de skal hovedsageligt være ude, men det kan være koldt for en bette en der liiiiige har lært at gå - og pakker man dem ind i 10 lag tøj, så kan de jo slet ikke bevæge sig, så spisning foregår indenfor. 
derudover så vidt jeg ved, i Århus kommune appelerer de til, at forældrene henter en halv time før, hvis ikke det kan lade sig gøre, er der intet at gøre ved det. 

Anmeld Citér

5. maj 2020

Anonym

Gud hvor det lyder stridt med de åbningstider. TS - du har fået en masse gode råd. Mit bedste råd er at tale med arbejdsgiver. Min mand og jeg skiftes pt til at have vores datter om eftermiddagen, hvor hun er hjemme da børnehaven ikke kan tilbyde lur

Det undrer mig at så mange af jer har dagpleje indenfor. Hvor vores søn går er ALT ude. Vores dagplejer har delt alt legetøjet i 4 portioner, så kan det skiftes ud efter sst’s anbefalinger, uden at alt skal vaskes. Men legehusdøren, rutchebanen osv skal tørres af. 

Anmeld Citér

5. maj 2020

Anonym

Anonym skriver:

Gud hvor det lyder stridt med de åbningstider. TS - du har fået en masse gode råd. Mit bedste råd er at tale med arbejdsgiver. Min mand og jeg skiftes pt til at have vores datter om eftermiddagen, hvor hun er hjemme da børnehaven ikke kan tilbyde lur

Det undrer mig at så mange af jer har dagpleje indenfor. Hvor vores søn går er ALT ude. Vores dagplejer har delt alt legetøjet i 4 portioner, så kan det skiftes ud efter sst’s anbefalinger, uden at alt skal vaskes. Men legehusdøren, rutchebanen osv skal tørres af. 

I vores kommune må dp ikke “bare” lade legesagerne stå i nogle dage. Det kvalificere sig ikke som ordentlig desinficerende 

Anmeld Citér

6. maj 2020

Anonym

Anonym skriver:

I vores kommune må dp ikke “bare” lade legesagerne stå i nogle dage. Det kvalificere sig ikke som ordentlig desinficerende 

Det har sst ellers selv meldt ud - altså at smitten ikke overlever mere end max 48 timer på en given overflade. Så hvem end der har sendt deres fortolkning af vejledningen ud, ville jeg gøre opmærksom på det. 

Anmeld Citér

6. maj 2020

Anonym

Anonym skriver:

Det har sst ellers selv meldt ud - altså at smitten ikke overlever mere end max 48 timer på en given overflade. Så hvem end der har sendt deres fortolkning af vejledningen ud, ville jeg gøre opmærksom på det. 

SST har opdateret deres retningslinjer og de har gjort KL opmærksomme på at det ikke er nok at lade det stå. Derfor fik alle vuggestuer og dagplejere i min kommune at vide at det ikke er nok. 

Anmeld Citér

6. maj 2020

Anonym

Anonym skriver:

De sidste retningslinjer, vi har fået udstukket fra sst i dagplejen, står der, at legetøj, toiletter mm skal rengøres mindst to gange dagligt. Der er ikke noget at tolke. Det kan ikke misforstås. Det står klokkeklart!

Anmeld Citér

6. maj 2020

Anonym

Soonmom skriver:

Det har jeg da heller ikke sagt 

Jeg vil selv gerne være dagplejer i fremtiden 

Jo, det har du faktisk. Du skriver, at det er almindelig rengøring, som dagplejeren alligevel bruger sin fritid på. Og du skriver, at det er en del af dagplejerens arbejdsvilkår. Og sådan er det at være dagplejer.

For det første, så er denne form for rengøring ikke almindelig rengøring. Det er nærmere hovedrengøring, som så lige skal klares MEGET ofte. Jeg vasker f.eks. ikke paneler og bogreoler af hver dag i mit dagplejehjem. Eller sådan noget som dørkarme. Det er et vilkår nu. Alle kontaktflader skal gøres rene. Og små børn kan alligevel nå at røre ved mange ting på kort tid.

For det andet går vi desuden ikke hjem fra en institution, hvor der sikkert er rengøringspersonale på efterfølgende og hvor vi måske bare lige skal hjem og skifte tøj eller gå i bad. Alt skal gøres rent, så vores egen familie også kan færdes der. Det er bare noget andet i et dagplejehjem end i en vuggestue ift. rigtig mange ting og der er ikke noget "jamen så må dagplejeren da bare... hun kan da godt lige...." Desuden er der også dagplejere, der er bange for at blive smittet eller at børnene bringer smitten hjem til deres familie. Så prøv lige og tænk på, at de er tvunget til at bringe en mulig smitte hjem i deres eget hjem. Hvis der er personer i husstanden, som er i risikogruppen, så er det ikke nødvendigvis ensbetydende med, at man som dagplejer så er fritaget fra arbejde. Så skal personen opholde sig i andre rum, end hvor dagplejebørnene færdes, ellers minimum med 2 meters afstand. 

Anmeld Citér

6. maj 2020

Soonmom

Anonym skriver:

Jo, det har du faktisk. Du skriver, at det er almindelig rengøring, som dagplejeren alligevel bruger sin fritid på. Og du skriver, at det er en del af dagplejerens arbejdsvilkår. Og sådan er det at være dagplejer.

For det første, så er denne form for rengøring ikke almindelig rengøring. Det er nærmere hovedrengøring, som så lige skal klares MEGET ofte. Jeg vasker f.eks. ikke paneler og bogreoler af hver dag i mit dagplejehjem. Eller sådan noget som dørkarme. Det er et vilkår nu. Alle kontaktflader skal gøres rene. Og små børn kan alligevel nå at røre ved mange ting på kort tid.

For det andet går vi desuden ikke hjem fra en institution, hvor der sikkert er rengøringspersonale på efterfølgende og hvor vi måske bare lige skal hjem og skifte tøj eller gå i bad. Alt skal gøres rent, så vores egen familie også kan færdes der. Det er bare noget andet i et dagplejehjem end i en vuggestue ift. rigtig mange ting og der er ikke noget "jamen så må dagplejeren da bare... hun kan da godt lige...." Desuden er der også dagplejere, der er bange for at blive smittet eller at børnene bringer smitten hjem til deres familie. Så prøv lige og tænk på, at de er tvunget til at bringe en mulig smitte hjem i deres eget hjem. Hvis der er personer i husstanden, som er i risikogruppen, så er det ikke nødvendigvis ensbetydende med, at man som dagplejer så er fritaget fra arbejde. Så skal personen opholde sig i andre rum, end hvor dagplejebørnene færdes, ellers minimum med 2 meters afstand. 

Jeg vil da helt sikkert mene at det er almindelig rengøring at vaske dørkamme osv af, det gør jeg personligt minimum en gang om ugen og hvis jeg havde en dagpleje ville det være meget oftere, så jo det er faktisk jeres arbejdsvilkår.

Hvilken kommune tror du har så mange penge til rengøring at der lige kommer nogen og tager paneler osv. Vi plejer selv at gøre det en gang imellem under normale tilstande og nu er det så konstant.

Der er også mange pædagoger i institutionener der er bange for smitte hvor jeg klart vil mene risikoen er størst da der er langt flere mennesker, så pt er det altså bare vilkårene, dagplejerene har det altså ikke værre

Det ville jo svare til at jeg fik løn for at gå i bad osv når jeg kom hjem, det forgår altså også udenfor arbejdstiden

Anmeld Citér

6. maj 2020

Anonym

Soonmom skriver:

Jeg vil da helt sikkert mene at det er almindelig rengøring at vaske dørkamme osv af, det gør jeg personligt minimum en gang om ugen og hvis jeg havde en dagpleje ville det være meget oftere, så jo det er faktisk jeres arbejdsvilkår.

Hvilken kommune tror du har så mange penge til rengøring at der lige kommer nogen og tager paneler osv. Vi plejer selv at gøre det en gang imellem under normale tilstande og nu er det så konstant.

Der er også mange pædagoger i institutionener der er bange for smitte hvor jeg klart vil mene risikoen er størst da der er langt flere mennesker, så pt er det altså bare vilkårene, dagplejerene har det altså ikke værre

Det ville jo svare til at jeg fik løn for at gå i bad osv når jeg kom hjem, det forgår altså også udenfor arbejdstiden

Jeg mener heller ikke, at dagplejerne har det værre end pædagogerne i institutionerne. Min pointe er, at en dagplejer har meget lange arbejdsuger i forvejen. Vi har lavere løn end pædagogerne. Det er vores eget private hjem, vi åbner op for andre mennesker. Jeg siger ikke, at vi har det værre end pædagogerne, men for mig virker det som om, du har en tendens til at tro, du ved alt om at være dagplejer og sidestiller det i stor grad med at være pædagog i en vuggestue. Og det er virkelig bare noget andet på mange fronter. Hvis du i øvrigt en dag bliver dagplejer, så vil du også få en højere løn end de dagplejere, der ikke er pædagoger. Jeg bliver faktisk rigtig frustreret over, at du kan sidde og fortælle mig, hvad mine arbejdsvilkår er. Du er for det første ikke dagplejer og for det andet er du ikke min chef. Jeg har altid fået mega meget ros for at have et hyggeligt, ryddeligt og rent hjem og har aldrig fået en eneste anmærkning. Jeg synes faktisk, at du bør lade være med at fortælle mig, hvad jeg skal eller ikke skal. Fordi du en gang har været i praktik hos en dagplejer, så er forholdene hos den/de dagplejere ikke ens for alle i hele landet.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.