I beg to differ, og jeg arbejder med den slags professionelt, så jeg vil være så fræk at sige, at jeg ved, hvad jeg taler om. Det du fortæller er anekdotisk. At enkelte kender nogen, der kan eller gør et eller andet, er ikke ensbetydende med, at det så er den endegyldige sandhed. Der er absolut enkelte børn på den alder, der forstår at følte anmodningen "ryd op på dit værelse", men langt størstedelen vil have brug for mere konkret guidning og få det delt op i konkrete trin, sådan som Abracadabra skriver. At kunne rydde et helt værelse op eksempelvis uden anden guidning i det kræver overblik, hukommelse, planlægning, alt sammen noget der trækker på det frontale corteks, som bestemt ikke er vel eller færdigudviklet endnu hos en 5 årig. Endvidere er børn meget forskellige, og nogen har særligt svært ved at trække på de funktioner og har brug for støtte til det i længere tid end andre børn.
Børn vil som udgangspunkt altid forsøge at leve op til det, som de mærker, vi vil med dem. Man skal forstørre den adfærd, man ønsker at se, mindske den adfærd, man ikke vil se. Konkret ved at give den ønskede adfærd mest mulig opmærksomhed. Det betyder ikke, at man ikke skal sige fra, når barnet fx slår, eller hvad de kan finde på. Men at arbejde med belønning, afledning og opmuntring har en langt bedre effekt. Barnet vil mærke, at det får noget positivt ud af at gøre, som forældrene ønsker, og vil være mere tilbøjelig til at gøre netop det. Kommer man ud i et mønster, hvor man har mest fokus på den negative adfærd, fordi man skælder ud, straffer og råber, så er det faktisk også den adfærd, man kommer til at forstørre.
Det kan være svært, men at italesætte det, hver gang ens barn gør noget godt, vil uværgeligt øge forekomsten af den slags adfærd. I forhold til oprydningssituationen kan det nemt gøres med belønning og være noget, man er fælles om. Fx gå ind på værelset sammen. Gør det til en leg. "hvor hurtigt kan du komme alle legokloderserne op i kassen"?. Giv et kryds på et papir for hvert trin man guider barnet gennem og ros, ros, ros for hver udførelse. "når du har fået 10 krydser, kan vi spise pandekager sammen" og så lad det være en sjov oplevelse.
Barnet oplever da, at det føles rart at følge far og mors anvisninger, og lærer i processen også noget om, hvordan man fx rydder op. Frem for "RYD SÅ OP NU!!! NU HAR JEG SAGT DET 5 GANGE, SIDSTE CHANCE ELLER INGEN PANDEKAGER". At køre barnet op følelsesmæssigt sætter om noget evnen til at trække på førnævnte ressourcer ud af spil, og hvad så? Når det så ikke løser opgaven tilfredsstillende pga alder og mgl. Evne til at trække på de rigtige kognitive ressourcer fordi barnet er ked/vred/presset, så yderligere straf?
Nej, jeg er helt med bølgelængde med Abracadabra her.
Jeg har også en uddannelse/arbejder med læring og pædagogik og udviking.
Jeg er MEGET enig i ovenstående. Og med Abracadabra.
Når man nævner, at børn ikke kan kapere “dårlig” ukonkret vejledning, så begynder mange at sige.” Børn er ikke dumme, de ved, hvad de vil have. Og de bruger alle midler. Jeg har selv en 5-årig der godt kan...og hun manipulerer til, hun får sin vilje”.
Vær lige opmærksom på, at det syn på børn hører tiden til fra før 1950’erne. Der ligger altså mange års forskning (og meget mere velfunderet forskning, da der også er medicinsk evidens for, at børnenes hjerner rent fysisk ikke er udviklede i forhold til eksempelvis frontallapperne til at kunne styre og forstå behov)
Hvis vi altid skulle holde fast i et gammeldags verdensbillede, fordi det er “nemmere”/mere indgroet pga generationer - hvilket det er, så ville kvinder have bedre af at følge den sti som hedder husarbejde og børneomsorg.
Så jeg synes, som Abracadabra og ovenstående citat, at du stiller meget høje og urealistiske krav.
læs evt hjernesmarte børn. Den giver gode konkrete bud. Eller “drop opdragelsen”.
Det handler ikke om, at man ikke skal danne rammer for sit barn. Men det kan du sagtnes uden strenge regler. Der skal bare være en markant bedre sammenhæng mellem episoderne og konsekvenserne. Konkrete handler giver trygge børn. og det er godt nok ukonkret at tage en ipad på den måde som straf.
Mine børn lever uden “regler”. De lever efter værdier og fællesskabsværdier. De både vasker hænder, siger tak for mad og bærer tallerken ud. Rydder op de fleste dage - uden at blive spurgt.
Men de bliver også drillende, når de er trætte osv. så helt normale børn.