Anonym skriver:
Problemet med min mand er at han går til forsvarsposition når jeg vil tale med ham om det ... og bliver sur fordi jeg fandt ud af det agtet.
ja han har løjet før hvor jeg fandt ud af det. Han kan lide at lyve når han ved jeg vil blive sur så skjuler han det .
Men så er det her, hunden ligger begravet!
Du er bange for, at han lyver - ikke for at han er utro.
At lyve er en forsvarsmekanisme. Han har højst sandsynligt haft brug for det som lille. Hvis hans forældre har være hurtige til at fare op, skælde ud eller strikse. Så har muligheden for frihed været at lyve. Det har han så taget med i sit voksne liv.
Så du skal jo tale med ham om, at han ikke skal lyve. For det gør jeres relation skrøbelig - og du reagerer ved at ville kontrollere.
Min nuværende mand løj også i starten. Netop fordi han troede jeg ville blive sur og han ikke kan lide konfrontationer. Men efter samtaler med psykologer og mange lange samtaler sammen, er han stoppet.
Det var så “små” ting han løj om. Som om han tog cyklen eller gik. Meget underlige ting... men det skabte jo en utryghed i mig. Man skal jo stole på, at det man siger passer. Man kan ikke hjælpe andre eller være der for dem, hvis man lyver eller føler sig løjet for. Troværdighed er essentielt.
Anmeld
Citér