Hej Allesammen,
Jeg har en dejlig kæreste, vi har været sammen i 4 år, bor sammen, har fast arbejde begge to, har kæledyr og har det generelt rigtig godt. Han er ikke super god til at være huslig, og er ret introvært og inaktiv, vil helst bare sidde på sofaen når han er hjemme, hvor jeg er mere social og eventyrlysten og f.eks. gerne vil rejse eller lave sociale aftaler. Vi har aldrig rigtig fået snakket seriøst om børn, vi er nok begge lidt konfliktsky, men jeg har fået sagt én gang jeg gerne vil have 2-3 børn, og det så ikke ud til at skræmme ham - desuden sagde han da vi ikke havde været kærester så længe, med et smil, at hvis jeg blev gravid, så var det jo sådan det skulle være. Vi har også engang imellem joket med navne vores børn skulle hedde (altså sådan nogle fjollede navne, som vi syntes var tossede), og når vi for sjov kigger lidt på huse (vi bor til leje lige nu), så siger vi ting som "der er dælme plads til mange unger!".
Der er nu sket det, at jeg fandme er blevet gravid! Meget uplanlagt. Jeg har altid været røvdårlig til at tage mine minipiller, men det har jo aldrig før resulteret i noget, men jeg har glemt et par stykker hen over julen, og er nu rigtig meget gravid, de to streger lyser op det sekund tisset rammer graviditetstesten! Jeg havde godt mistænkt det var derfor jeg havde ømme bryster, menstruationsagtig følelse i underlivet - og prikken over i'et, som endelig fik det til at gå op for mig den nok var gal, var at jeg lige pludselig fik kvalme og kastede op. Jeg har lige været på ferie og ville ikke have menstruation men jeg var afsted, derfor fortsatte jeg med minipillerne henover ferien, og har derfor ikke opdaget at min menstruation ikke kom da den skulle, før nu (jeg gætter på jeg så er ca. 4-5 uger henne). Jeg tog så endelig den graviditetstest i går, og fortalte min kæreste med bekymret mine, at jeg var gravid, det sekund han kom hjem... Han var sød, krammede og kyssede mig, sagde ting som "Nå for søren!", "Jamen det er da... Så ved vi at vi kan dét." og "Jeg elsker dig!" - mange gange. Jeg kan simpelthen ikke regne det her ud... Vi snakkede ikke rigtig mere om det, jeg var helt tom, vi holdte bare i hånden, puttede, kyssede, og han blev ved med at se mig dybt i øjnene, sige han elskede mig, og at når han havde stirret længe nok på mig og jeg sagde "hvad så?", sagde han at han bare tænkte.
Jeg var lige først egentlig sådan relativt positiv, i panik - bevares - men tænkte, at jeg jo også bliver 32 snart, at det egentlig er et fint tidspunkt, at det skal vi nok finde ud af, begyndte at tænke på ting jeg måtte melde fra til, fordi jeg ikke kan drikke, og hvad min undskyldning skulle være... Men efter jeg havde fortalt ham det, og i dag, ved jeg det fandme ikke. Jeg er sådan i tvivl. Hvad med alle de ting jeg gerne vil? Jeg vil gerne rejse mere, jeg har endelig fundet ro på mit nye arbejde, og derfor har jeg bedre tid til veninderne og den sociale sport jeg dyrker. Jeg har en masse aftaler henover det næste halve år med alle mulige mennesker, ofte noget med fest eller alkohol. Og jeg er rigtig rigtig rigtig meget i tvivl om min konfliktsky kæreste kommer til at sige sin ærlige mening? Og hvis han ikke vil have børn med mig, eller ikke vil lige nu, ved jeg ikke hvad jeg så syntes... Jeg er så vægelsindet. Jeg ved slet ikke om jeg vil lige nu.
Er der andre der har prøvet noget lignende? Jeg føler jeg sidder i en sump og ikke kan rykke mig hverken frem eller tilbage, jeg er ikke som sådan ked af det, bare apatisk og i tvivl... hjælp :-(
Jeg blev gravid som 25 årig. Den første i vores vennekreds. Jeg havde tidligere fået et par provokerede aborter og havde besluttet mig for at beholde - uanset hvad!
Men hold op hvor var det skræmmende at tage det valg og store ansvar om at være nogens mor!
For mig skiftede det gennem hele graviditeten imellem glæde, angst, bekymring, glæde igen, flere bekymringer og panisk angst for om man overhovedet kunne finde ud af det. Det jo heldigvis gået meget godt for jeg har et sejt skolebarn, som klarer sig godt. Men hvert nye kapitel/udvikling bringer alligevel bekymringer og tanker med sig.
Min kæreste (nu mand) var også introvert og stille. Han arbejdede dog i weekenderne på et diskotek, hvor vi hver weekend hang ud med vores venner. Det gjorde jeg også til jeg var højgravid, bare uden at drikke. For jeg er super social, elsker at komme ud. Da baby var 3 uger var jeg et par timer ude med veninderne. Jeg savnede da hende, bevares. Men at se mine mange veninder giver mig energi til at være en bedre mor!
Jeg ammede ikke og far passede.
i dag har vi flere børn. Far plejer at tage dem hvis jeg skal ud, for når de er lagt vil han gerne spille computer med drengene og jeg tager ud med veninder, med god samvittighed.
Så ens liv går ikke i stå, bare fordi man får børn. Måske er din kæreste i virkeligheden et familiemenneske, som min, der bare tænker fedt at jeg også får lov at tage del i det. At det ikke kun er mor der skal tage sig af barnet.
Vi har en del venner der rejser meget med børn. Endda nogle der tager afsted om lidt på jordomrejse i 3 år med deres 1 årige. Så børn er hvad man gør dem til.