Hvorfor fik jeg børn, når andre skal passe dem?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. januar 2020

Tommelise

newusername skriver:

Jeg har ikke dunket nogen oven i hovedet. Jeg har udtrykt min mening og fortalt, hvordan vi gør herhjemme. Hvis det går jer på, så er det nok jer selv, I skal kigge på :-D

Nu er klokken ti minutter i tre, så jeg skal hente barn og smutter ud af tråden. 

Du har fortalt, hvad I gør derhjemme, og så har du også lige fortalt, hvor forkert du synes det er, når forældre vælger at have fuldtidsarbejde.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. januar 2020

Tommelise

newusername skriver:

Jeg har ikke dunket nogen oven i hovedet. Jeg har udtrykt min mening og fortalt, hvordan vi gør herhjemme. Hvis det går jer på, så er det nok jer selv, I skal kigge på :-D

Nu er klokken ti minutter i tre, så jeg skal hente barn og smutter ud af tråden. 

Det vil jo svare til, at andre skriver:

"Jeg forstår ikke dem, der vælger at gå hjemme. Det er så fordummende, og det går ud over ligestillingen, at de vælger at bombe kvinderne tilbage til stenalderen".

Same, same.

Anmeld Citér

21. januar 2020

Rosa Sofia

Tip! skriver:

Nu blir jeg nok voldsomt upopulær.. og tar det med.. 

men hvis du inden du fik dine børn, havde taget dig en god uddannelse og skrabet kroner sammen til at kunne gå hjemme med dine børn i en årrække, så så jeg anderledes på det. 

Du har valgt ikke at have uddannelse/fast arbejde på plads inden du fik dine børn, og heraf er konsekvensen at du står som du gør nu. 

Enten kan du acceptere at du skal i aktivering, og faktisk få din indkomst så du kan forsøge dine børn, eller også gå hjemme uden indkomst. 

Ingen børn eller forældre er døden nær ved at arbejde og være i pasningstilbud. 

Jeg er egentlig enig, men jeg tænker ikke, at det ts ønsker/forventer at kunne få lov til er at få kontanthjælp uden aktivering for at kunne gå hjemme ved børnene. Det er jo ikke rimeligt. Man tænker lige som dig, at det med at gå hjemme er noget, der kræver en længere planlægning. Enten som du skriver, fordi man har arbejdet eller sparet op. Eller fordi man har indrettet sin situation efter det. Min veninde og hendes mand fandt en billig lejlighed ude på landet, droppede ferier, middage i byen mm for at det kunne hænge sammen. plus manden har lang transporttid hver dag til arbejde. 

Anmeld Citér

21. januar 2020

Mor11

Profilbillede for Mor11
Tip! skriver:

Nu blir jeg nok voldsomt upopulær.. og tar det med.. 

men hvis du inden du fik dine børn, havde taget dig en god uddannelse og skrabet kroner sammen til at kunne gå hjemme med dine børn i en årrække, så så jeg anderledes på det. 

Du har valgt ikke at have uddannelse/fast arbejde på plads inden du fik dine børn, og heraf er konsekvensen at du står som du gør nu. 

Enten kan du acceptere at du skal i aktivering, og faktisk få din indkomst så du kan forsøge dine børn, eller også gå hjemme uden indkomst. 

Ingen børn eller forældre er døden nær ved at arbejde og være i pasningstilbud. 

Enig.. men jeg tror ikke ts' krise går på, at det er uretfærdigt at hun skal ud og igang mens hendes unger skal passes. Det er nok mere bare en reaktion på at hun ikke selv har tænkt længere inden de fik børnene, så hun kunne have haft muligheden for at være hjemme. 

Men det er jo ikke altid at vi kender os selv som forældre, før vi står i det og at TS er arbejdsløs aner vi jo heller ikke noget om baggrunden for. Vi aner heller ikke noget om hendes uddannelsesniveau  

Anmeld Citér

21. januar 2020

Babilooo

newusername skriver:

Det er jo ikke en mulighed, jeg automatisk havde, det er en mulighed, jeg har skabt. Vores valg om, at jeg ikke skulle arbejde så meget, har påvirket vores økonomi og dermed vores boligsituation. Vi har knap så mange penge som før, og bor på færre kvadratmeter end hvis jeg havde haft et fuldtidsjob. Hvor der er tilvalg, er der fravalg. Jeg får ikke den store karriere og indtægt, men det ofrer jeg da gerne for mit barn!

Hvis jeg absolut ikke havde andre muligheder end at aflevere mit barn 10 timer i institution hver dag, så havde jeg valgt ikke at sætte børn i verden, for det vil jeg personligt ikke byde dem. 

At andre folk tænker og gør ting anderledes, det må de da selv om, men nu handler tråden om, at trådstarteren har svært ved at lade sit lille barn passe i mange timer om dagen, hvilket jeg virkelig godt kan forstå.

Du skrev over 6 timer. Der er da også 4 timers forskel på 6 og 10 timer. Mange har da deres børn i institution mindre end 10 timer. 6 timer er da ikke meget. 

Jeg har det da helt fint når jeg kigger mig selv i spejlet - men du pudser da godt nok glorien på en usmagelig måde. 

Anmeld Citér

21. januar 2020

Abracadabra

Anonym skriver:

Planen er bestemt også, at jeg skal arbejde deltid! Vi håber, at en af os altid kan være på deltid - men ikke desto mindre, skal jeg i aktivering først og det er sgu 37 timer om ugen + jeg skal søge job ved siden af(hvilket jeg selvfølgelig gør, når de sover). Hvis det så ikke er i min egen by, så er der transport oven i og da jeg ikke har en bil og stationen ligger 1,5 km fra institutionen, så kan jeg virkelig risikere at skulle aflevere tidligt for at nå og være i nabobyen kl. 9 f.eks.! Derfor kan det godt løbe op på over 40 timer, de skal være der.

Der er nye regler, så jeg skal være i aktivering fra dag 1, har min sagsbehandler fortalt mig.

Jo, økonomien forhindrer mig at passe børnene hjemme - og i for sig også rammerne, idét vi bor i en lejlighed uden have. Den store ville nok kede sig og det er faktisk rigtig fint med mig, at han skal i børnehave - jeg ventede dog gerne et par måneder og så ville jeg gerne kunne aflevere kl. 8 og hente før 15 hver dag, som jeg har kunnet i al den tid, han har gået i dagpleje.
Den lille på 10 måneder holdt jeg gerne hjemme et halvt år ekstra, som jeg gjorde med hans bror. Det var bare skønt.

Så må I se hinanden dybt i øjnene derhjemme og overveje hvordan jeres liv skal indrettes. Har I mulighed for at leve af kun én indtægt? Kan du søge weekendarbejde, så I kan skiftes til at være hjemme med børnene?

Anmeld Citér

21. januar 2020

lineog4

newusername skriver:

Det er jo ikke en mulighed, jeg automatisk havde, det er en mulighed, jeg har skabt. Vores valg om, at jeg ikke skulle arbejde så meget, har påvirket vores økonomi og dermed vores boligsituation. Vi har knap så mange penge som før, og bor på færre kvadratmeter end hvis jeg havde haft et fuldtidsjob. Hvor der er tilvalg, er der fravalg. Jeg får ikke den store karriere og indtægt, men det ofrer jeg da gerne for mit barn!

Hvis jeg absolut ikke havde andre muligheder end at aflevere mit barn 10 timer i institution hver dag, så havde jeg valgt ikke at sætte børn i verden, for det vil jeg personligt ikke byde dem. 

At andre folk tænker og gør ting anderledes, det må de da selv om, men nu handler tråden om, at trådstarteren har svært ved at lade sit lille barn passe i mange timer om dagen, hvilket jeg virkelig godt kan forstå.

Det er jo skønt, at I har muligheden og så selvom det har betydet noget økonomisk. Men skulle alle have muligheden  var der en del i samfundet, der skulle ændres. 

Fx skulle supermarkeder have en noget kortere åbningstid, det samme gælder andre butikker, der ville ikke.pbne i en institution før tidligst 9 og ja den ville jo så også skulle lukke ved 15 tiden, skolen skulle ikke starte undervisning før 9 og der skulle en del flere lærere til, de steder med skiftende arbejdstider ville godt nok også stå i en dårlig situation osv. 

Jeg var ikke på fuld tid i 4 år (og nu er jeg frikøbt så 1/3 af mit arbejde er placeret i intensive perioder fx med 3 ugers rejse), men mine børn måtte stadig afsted mere end de 6 timer, for i mit fag (lærer) var det kun muligt med en ugentlig fridag, ergo er der 4 dage med 8 timer plus transport, der er den eftermiddag/aften møder og jeg er forventet at kunne tage imod børn senest 7.50. 

Så jo du har muligheden, en del af den danske arbejdsstyrke kan have muligheden, men kun hvis vi ændrer markant på mange strukturer i samfundet vil alle kunne have muligheden (og hvordan pokker en enlig skal klare der økonomisk ved jeg Så ikke, men der skal der jo så også arbejdes med).

Derfor er det som så meget andet, hvor man fortæller andre, at der er en måde og andre er synd, forkert, dårligt osv., en meget snæver tilgang (synes jeg) og i hvert fald ikke konstruktivt. For ts er det ikke en mulighed at gå ned i tid, for hun er slet ikke på arbejdsmarkedet og man kan ikke uden arbejde være deltids kontanthjælpsmodtager, så rådet er ikke konstruktivt. Plus ts giver tydeligt udtryk for, at de ikke har en økonomisk mulighed for a, ar hun går hjemme.

Og til ts, jeg forstår dig godt. Har selv grædt mange bitre tårer i slutningen af min ene barsel, hvor jeg også stod som arbejdsløs (havde lige afleveret) speciale og jeg malede fanden på væggen, for selvsagt fil jeg ko med minimum 1 times transport hver vej, og på dårlige tidspunkter som 9-17, så jeg aldrig så mine børn. Men det blev aldrig så slemt som jeg så i min dystopi. Og jo jeg savnede dem, men opdagede også, at den tid vi så havde sammen blev meget mere vigtig for mig, jeg var langt mere i nuet, havde ikke brug for pauserne til mig selv, for havde bare savnet dem så meget. Og nu vupti er de skolebørn, en er endda taget et år til Italien, og hvor er jeg dog glad for, ar jeg har andet indhold end mine børn, for nu har de også en masse andet indhold end mig. Det er stadig sådan, st når de har tid til mig, så er jeg langt mere nærværende og i nuet. 

Så husk, det bliver garanterer langt bedre end du frygter 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.