Hvorfor fik jeg børn, når andre skal passe dem?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.704 visninger
26 svar
48 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
20. januar

Anonym trådstarter

Min barsel nr. 2 lakker mod enden og snart har jeg to små børn, der skal passes i henholdvis dagpleje og børnehave

Jeg har nærmest en helt eksistentiel krise over det - for hvorfor fik jeg dog børn, når jeg alligevel skal overlade dem til andre hele dagen? Andre, for hvem det slet ikke betyder så meget at være sammen med mine børn, som det gør for mig? Som måske ser de første skridt? Hjælper af med bleen? Alle de ting, som jeg vil stå for som børnenes mor!
Jeg er jobsøgende og skal i aktivering og det vil sige, at jeg skal ud at arbejde ulønnet for nærmest ingen penge om måneden (er endda faldet for 225-timers reglen, fordi jeg tog barsel!), mens jeg afleverer mine børn tidligt og henter dem sent. Min lille baby på 10 måneder og min lille søn på 3! Så har jeg dem kun i ulvetimen, hvor de er trætte.
Jeg kan slet ikke holde tanken ud, men vi kan ikke leve af en indtægt. Det gjorde vi sidste år i et halvt års tid, fordi jeg ikke kunne klare, at den store skulle passes, men det gik til sidst ikke længere.

Men hvorfor fik jeg dog de børn? Jeg elsker dem overalt på jorden og vil være sammen med dem hele tiden, men nu skal vi bare være adskilt i så mange timer hver uge, måske over 40 afhængig af, hvor jeg skal i praktik.
Jeg kan ikke klare det.

Hvad skal jeg dog gøre?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. januar

Soonmom

Profilbillede for Soonmom

Rolig nu, aktivering er jo ikke 50 timer om ugen.

Da jeg var i aktivering (godt nok en del år siden) var det 8-15 i 2 uger (jeg var der så ikke da jeg havde tilkalde vagter).

Men der er vel ingen der forhindre dig i at tage børnene hjem og passe dem? (jeg synes godt nok det er synd for den store, men sådan er vi forskellige).

Tænker økonomisk er det vel lige meget om du får kh hjælp eller betaler for institution, der er vel ikke meget forskel

Her er det far der arbejder og jeg skal så ud og finde en stilling til max 30 timer når min barsel er slut (nyuddannet), på den måde slipper vi for alt for lange dage i institutionen

Anmeld Citér

20. januar

Anonym trådstarter

Planen er bestemt også, at jeg skal arbejde deltid! Vi håber, at en af os altid kan være på deltid - men ikke desto mindre, skal jeg i aktivering først og det er sgu 37 timer om ugen + jeg skal søge job ved siden af(hvilket jeg selvfølgelig gør, når de sover). Hvis det så ikke er i min egen by, så er der transport oven i og da jeg ikke har en bil og stationen ligger 1,5 km fra institutionen, så kan jeg virkelig risikere at skulle aflevere tidligt for at nå og være i nabobyen kl. 9 f.eks.! Derfor kan det godt løbe op på over 40 timer, de skal være der.

Der er nye regler, så jeg skal være i aktivering fra dag 1, har min sagsbehandler fortalt mig.

Jo, økonomien forhindrer mig at passe børnene hjemme - og i for sig også rammerne, idét vi bor i en lejlighed uden have. Den store ville nok kede sig og det er faktisk rigtig fint med mig, at han skal i børnehave - jeg ventede dog gerne et par måneder og så ville jeg gerne kunne aflevere kl. 8 og hente før 15 hver dag, som jeg har kunnet i al den tid, han har gået i dagpleje.
Den lille på 10 måneder holdt jeg gerne hjemme et halvt år ekstra, som jeg gjorde med hans bror. Det var bare skønt.

Anmeld Citér

20. januar

Astoria

Profilbillede for Astoria

Du har jo ikke så mange valgmuligheder. Hvis i ikke økonomisk kan klare jer på en indtægt, så skal du i aktivering indtil du finder et job. Forhåbentlig finder du et hurtigt hvor du så kan se om der er mulighed for at gå på deltid.

Ellers så find et job indenfor rengøring eller lignende hvor de arbejder tidligt om morgenen. Din mand afleverer og du kan så hente tidligt. 

Anmeld Citér

20. januar

Anonym

Anonym skriver:

Planen er bestemt også, at jeg skal arbejde deltid! Vi håber, at en af os altid kan være på deltid - men ikke desto mindre, skal jeg i aktivering først og det er sgu 37 timer om ugen + jeg skal søge job ved siden af(hvilket jeg selvfølgelig gør, når de sover). Hvis det så ikke er i min egen by, så er der transport oven i og da jeg ikke har en bil og stationen ligger 1,5 km fra institutionen, så kan jeg virkelig risikere at skulle aflevere tidligt for at nå og være i nabobyen kl. 9 f.eks.! Derfor kan det godt løbe op på over 40 timer, de skal være der.

Der er nye regler, så jeg skal være i aktivering fra dag 1, har min sagsbehandler fortalt mig.

Jo, økonomien forhindrer mig at passe børnene hjemme - og i for sig også rammerne, idét vi bor i en lejlighed uden have. Den store ville nok kede sig og det er faktisk rigtig fint med mig, at han skal i børnehave - jeg ventede dog gerne et par måneder og så ville jeg gerne kunne aflevere kl. 8 og hente før 15 hver dag, som jeg har kunnet i al den tid, han har gået i dagpleje.
Den lille på 10 måneder holdt jeg gerne hjemme et halvt år ekstra, som jeg gjorde med hans bror. Det var bare skønt.

Jeg er på nedsat tid og engang imellem holder jeg inderne hjemme på skift, når jeg har fri, da de ellers har lange dage. Men hvis de er i børnehave/vuggestue vil jeg helst hente kl. 15, lige efter frugt. Jeg får simpelthen skæld ud af min store dreng for han vil altså ikke hentes tidligt. Han er jo lige igang med at lege. Kommer jeg 15.15-15.30 ca passer det perfekt, for så har han nået at lege en lille smule efter frugt. 
jeg afleverer også sent, gerne omkring 9 når jeg har fri. Den lille er så svær at aflevere, for der er for mange børn når han kommer ind i lokalet. Men afleverer jeg 6.45 er der aldrig nogle problemer. Der sidder et enkelt barn i forvejen og to voksne samt så er der nybagte boller. Nu er mine så i en integreret institution så de fleste dage har de jo også hinanden om morgenen inden børnehaven går op til sig selv omkring kl. 8. 
selvfølgelig elsker vi som forældre børnene mest, men jeg er altså ikke i tvivl om at de faste pædagoger elsker mine børn også. Det kan jeg se på dem når de fortæller ting der er sket i løbet af ugen eller sender billeder/videoer til mig i løbet af dagen. Og det er vidunderligt når de fortæller om det frække blik specielt min yngste har når han laver ballade og han så siger mig laver ingenting.  
det jeg vil sige med det er, at det desværre er sådan for rigtig mange børn at skulle være så lang tid i institution. Men det er altså heller ikke SÅ slemt som man hører i medierne. Mine børn er glade for at gå i institution. De siger tit øv skal vi ikke i børnehave/vuggestue idag. Jeg savner mine børnehave venner. Det hører jeg tit. Den sætning skærer mig tilgengæld i hjertet, da min søn skal gå et ekstra år i børnehave, så hans venner starter i SFO til maj, mens han skal blive. Men han skal nok klare det. For han er en sej gut. Det er mere hans mor der synes det er svært. 

Anmeld Citér

20. januar

newusername

Profilbillede for newusername

Jeg kan virkelig godt forstå dig! Jeg ville også have ondt i maven over at skulle aflevere en baby på 10 mdr. i institution, især hvis det er over 6 timer om dagen, hvilket det tyder på!

Er du sikker på, at du ikke kan være hjemmegående eller få tilskud til at passe egne børn? Det kan man nemlig i visse kommuner. 

Anmeld Citér

20. januar

Anonym

Bliv vikar i hjemmeplejen mens du søger job - så kan du møde tidligt og få tidligt fri

Anmeld Citér

20. januar

Tjullehej

Profilbillede for Tjullehej
newusername skriver:

Jeg kan virkelig godt forstå dig! Jeg ville også have ondt i maven over at skulle aflevere en baby på 10 mdr. i institution, især hvis det er over 6 timer om dagen, hvilket det tyder på!

Er du sikker på, at du ikke kan være hjemmegående eller få tilskud til at passe egne børn? Det kan man nemlig i visse kommuner. 

Øh... det med 6 timer og nogle gange mere er jo så vilkåret  for de fleste familier med fuldtidsarbejde. Hverken mine eller mine venners børn har lidt nød. 

Anmeld Citér

21. januar

Ravnholt

Profilbillede for Ravnholt

I nogle kommuner kan du få tilskud til at passe børnene hjemme. Det er vidst ikke så meget, men det kan jo være det kan fungere i et stykke tid? 

Derudover findes der mange grupper på facebook med forældre der passer børnene hjemme, der kan du muligvis få lidt tips og tricks, til at få økonomien + lidt lejeaftaler til børnene. 

Anmeld Citér

21. januar

Mor11

Profilbillede for Mor11

Undersøg muligheden i din kommune, for at passe dit eget barn hjemme med tilskud fra kommunen. I min kommune kan man gøre det indtil barnet er 18mdr. 

Så vil du få lidt penge i hånden + spare en institutions udgift. 

Der udover, hvis du har været arbejdsløs længe og ikke kan komme videre (aner intet om din situation, men hvis det er tilfældet) så kunne du måske overveje at søge andre veje. Læse fx. Du kan tage ny uddannelse eller forberede dig til ny uddannelse via fjernstudie hvor du helt selv bestemmer over din "arbejdstid". 

Su er naturligvis ikke meget, men det går jeg heller ikke ud fra at kh er. Men økonomien skal naturligvis kunne bære det. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.