Tjullehej skriver:
Øh... det med 6 timer og nogle gange mere er jo så vilkåret for de fleste familier med fuldtidsarbejde. Hverken mine eller mine venners børn har lidt nød.
Dine børn har muligvis ikke ligefrem lidt nød, men en baby på 10 måneder har absolut intet behov for at være i institution, og da slet ikke de der 8-10 timer om dagen som er normen for mange.
Bare fordi vi som samfund har oparbejdet en adskillelseskultur fra vores børn, så er det langt fra optimalt. Der er en grund til, at flere eksperter indenfor børneområdet står frem og mener, at børn i Danmark kommer for tidligt og for meget i institution.
Heldigvis er der mange, som er begyndt at hjemmepasse og gå ned i tid for deres børns skyld.
Min egen datter er i vuggestue fra 9-15 hver dag. Det giver os en hyggelig, rolig morgen og hun bliver hentet, så vi stadig har meget eftermiddag tilbage sammen. Det kan lade sig gøre, fordi min mand og jeg har valgt, at jeg ikke skal arbejde så meget. Vores barn får også tit en ugentlig fridag, og hvis hun ikke trivedes med at være i institution, så ville jeg ikke tøve så meget som et sekund med at hive hende ud og blive hjemmegående husmor.
Jeg kender flere forældre, der stresser og skynder sig af sted om morgenen, henter deres børn sent om eftermiddagen efter en lang arbejdsdag, hvor ungerne er trætte og udmattede, og så går de hjem og overlever ulvetimen. Selv om det er "normalt", så er det ikke en særlig rar hverdag for hverken børn eller voksne, men man vælger jo selv, hvordan man vil leve.
Anmeld
Citér