Mors veninde er moster

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. december 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11
lineog4 skriver:

Kan være det mig og min familie der er underlig, men hvorfor er de titler så vigtige? Altså når jeres børn titulerer jeres søster fx, siger de så: moster Karina eller bare Karina?

Jeg havde to i min familie som var kendt som henholdsvis moster Karen og faster Edith, men det var slet ikke min moster og faster, men derimod min mors og min fars. Det var sådan bare deres navn og tænkte ikke over som barn, at det betød noget. 

For mig er morbror, farbror, fætter og kusine mm. Kun noget jeg bruger, når jeg skal forklare nogen uden for familien, hvad personen er til mig. Dvs. For mig er Min farbror bare Peter, og min fætter bare Rune. Blev selv meget overrasket over at blive titulerer zia (tante på italiensk) for jeg hedder ikke Zia, jeg hedder Line.

Jeg tænker dine veninder bliver vigtige i dit barns liv, de vil være der, elske det, nyde det, begejstres over fremskridt  vil være der når det gør ondt, vil være der når det er svært, vil have åbne døre for netop dit barn - er titlen så vigtig? Gør det en forskel om de hedder moster, talte, fistifums- er forskellen ikke følelserne og ikke mindst at være der på godt og ondt? 

Hvis du støder nogle af dem du elsker, ved en (ja undskyld ligegyldig) titel. Er den så så vigtig? 

Men igen jeg er nok underlig og har kun få titler som jeg synes er vigtige, og det er dem, hvor titlen for mig erstatter navnet, for os er det "kun" mor, papa (far) og mormor (alle de andre bedsteforældre er desværre døde). Jeg vil hellere være Line som er der og elsker end moster som har en titel uden indhold.

I min familie er langt de fleste også bare deres navn. Men. Min moster og hendes mand, har altid været noget ekstra i mit og mine brødres liv. Og de har altid hedder moster og onkel af navn for os. Ikke fordi navnet gjorde noget særligt - men der var en eller anden hygge ved det- ligesom kælenavne måske. Jeg kan godt forstå hvis man har et meget tæt bånd med sine søskende (ligesom min mor og moster har) at man ønsker at bruge sin titel som noget særligt. Det er vel ligesom at man ønsker at blive mormor eller farmor - det er da rart og gør et eller andet hyggeligt ved relationen. Men i princippet kunne ungerne jo også sagtens kalde farmor for Ulla. Men det er vidst de færreste bedsteforældre der ønsker bare at kaldes ved navn en moster kan have samme tætte relation som en mormor, så hvorfor ikke gøre brug af moster titlen til at understrege det familiære bånd  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. december 2019

AnoMor

BAE skriver:

De gør det jo ikke til et stort problem, de mener bare ikke at andre end morens søstre skal hedde moster. Og det er vel fair nok. Ligesom så mange andre ting man gerne vil have 

Det er da også lettere at forklare.

Nej men du er faster, ikke moster. De vil jo gerne være mosterne og så kan veninderne være tanter.

Så du ville have det fint med at din partner kaldt en eller andet noget du  ikke vil have bag din ryg? 

Synes ikke at det er fair at kalde smålig fordi de gerne vil have den titel. Så kan vi jo bare kalde alle søstre for tante i stedet for.

Det er fa helt fair at de har det sådan. Nu spørger ts bare om det er hende den er gal med og det forholder jeg mig til og besvare at jeg ikke kan se problemet i det. Og det er vel ligeså fair at jeg ser anderledes på det end du gør. 

om jeg så var moster og der var veninder der også blev kaldt moster ville jeg ikke have noget som helst problem med på nogen måder. 

ja det ville jeg have det fint med når det er den her sammenhæng. For det er igen en smålig ting at gå op i i min verden. 

jeg går ikke op i titler. Hvis min ex en dag får en ny kæreste og de bliver rigtig alvorlige om min søn kalder hende mor. Det ville jeg heller ikk have noget problem med. 

Anmeld Citér

23. december 2019

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
lineog4 skriver:

Kan være det mig og min familie der er underlig, men hvorfor er de titler så vigtige? Altså når jeres børn titulerer jeres søster fx, siger de så: moster Karina eller bare Karina?

Jeg havde to i min familie som var kendt som henholdsvis moster Karen og faster Edith, men det var slet ikke min moster og faster, men derimod min mors og min fars. Det var sådan bare deres navn og tænkte ikke over som barn, at det betød noget. 

For mig er morbror, farbror, fætter og kusine mm. Kun noget jeg bruger, når jeg skal forklare nogen uden for familien, hvad personen er til mig. Dvs. For mig er Min farbror bare Peter, og min fætter bare Rune. Blev selv meget overrasket over at blive titulerer zia (tante på italiensk) for jeg hedder ikke Zia, jeg hedder Line.

Jeg tænker dine veninder bliver vigtige i dit barns liv, de vil være der, elske det, nyde det, begejstres over fremskridt  vil være der når det gør ondt, vil være der når det er svært, vil have åbne døre for netop dit barn - er titlen så vigtig? Gør det en forskel om de hedder moster, talte, fistifums- er forskellen ikke følelserne og ikke mindst at være der på godt og ondt? 

Hvis du støder nogle af dem du elsker, ved en (ja undskyld ligegyldig) titel. Er den så så vigtig? 

Men igen jeg er nok underlig og har kun få titler som jeg synes er vigtige, og det er dem, hvor titlen for mig erstatter navnet, for os er det "kun" mor, papa (far) og mormor (alle de andre bedsteforældre er desværre døde). Jeg vil hellere være Line som er der og elsker end moster som har en titel uden indhold.

Jeg tænker at moster, faster og sådan er mere noget man bruger når de små, når de skal lære hvem de forskellige er.. 
Jeg er moster,(og kaldes moster ind til videre) Og jeg ELSKER det. Det er hyggen i det, og jeg elsker at siger jeg er moster til den dejligste dreng. 

ja han vil nok kalde mig ved navn også, men jeg er stadigvæk moster. Og jeg kan godt li at have den titel, ligesom at jeg er faster og bonustante/søster. Jeg er søster(men nej det bliver man jo heller ikke kaldt, bare med ens navn) og jeg er datter(igen med navn)Men for mig er det ikke vigtigt at jeg bliver kaldt det, men at jeg er det. 

Og hvis ens partner gerne vil have at moster og faster bliver i familien(biologisk eller sammensat), så synes jeg man skal respektere det. Og hendes søstre glæder sig til at blive mostre(og så er det måske bare ikke fedt at ordet, som de måske ser som noget specielt, bare bliver smidt til højre og venstre)... 
Nu forstår jeg heller ikke hvorfor veninder skal være mostre, de kan være tanter eller bare kaldes ved navn, og børnene ved at de er der.  

Jeg kan godt li min titel, men min nevø må selv bestemme om han kalder mig moster eller ved navn.. Men ja jeg kan godt li min titel... 

Anmeld Citér

23. december 2019

lineog4

BAE skriver:

Jeg tænker at moster, faster og sådan er mere noget man bruger når de små, når de skal lære hvem de forskellige er.. 
Jeg er moster,(og kaldes moster ind til videre) Og jeg ELSKER det. Det er hyggen i det, og jeg elsker at siger jeg er moster til den dejligste dreng. 

ja han vil nok kalde mig ved navn også, men jeg er stadigvæk moster. Og jeg kan godt li at have den titel, ligesom at jeg er faster og bonustante/søster. Jeg er søster(men nej det bliver man jo heller ikke kaldt, bare med ens navn) og jeg er datter(igen med navn)Men for mig er det ikke vigtigt at jeg bliver kaldt det, men at jeg er det. 

Og hvis ens partner gerne vil have at moster og faster bliver i familien(biologisk eller sammensat), så synes jeg man skal respektere det. Og hendes søstre glæder sig til at blive mostre(og så er det måske bare ikke fedt at ordet, som de måske ser som noget specielt, bare bliver smidt til højre og venstre)... 
Nu forstår jeg heller ikke hvorfor veninder skal være mostre, de kan være tanter eller bare kaldes ved navn, og børnene ved at de er der.  

Jeg kan godt li min titel, men min nevø må selv bestemme om han kalder mig moster eller ved navn.. Men ja jeg kan godt li min titel... 

Men det er nok egentlig også det jeg tænker, enten er titlen vigtig og dermed er det også "kun" de der er mostre, der er det. Eller også har titlen ingen betydning og alle kan blive det, og derfor er det jo egentlig ingen betydning om veninder kaldes mostre eller ej.

For ts's søstre og mand er det åbenbart en titel med betydning, mens den for få er en titel som alle kan få. Og derfor vil jeg altid stille mig på de menneskers side, hvor det har en betydning og dermed mene ts skal "føje" sin mand og sine søstre.

Vi havde det fx med efternavnet, for hvem havde der betydning at være barn hed et bestemt efternavn? Der var kun min mands bror for hvem det havde betydning ergo fik vores barn min mands efternavn.

På samme måde for hvem har mistet titlen en betydning i den her historie? Jeg tænker hvis titlen kan gives til nogle der ikke er mostre, så er den ikke så betydningsfuld og få og hendes veninder kan finde en anden skøn titel fx den traditionelle tante, men jo også en titel med en særlig betydning for dem a la veninse eller slet og ret en der elsker dig.

Anmeld Citér

23. december 2019

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
lineog4 skriver:

Men det er nok egentlig også det jeg tænker, enten er titlen vigtig og dermed er det også "kun" de der er mostre, der er det. Eller også har titlen ingen betydning og alle kan blive det, og derfor er det jo egentlig ingen betydning om veninder kaldes mostre eller ej.

For ts's søstre og mand er det åbenbart en titel med betydning, mens den for få er en titel som alle kan få. Og derfor vil jeg altid stille mig på de menneskers side, hvor det har en betydning og dermed mene ts skal "føje" sin mand og sine søstre.

Vi havde det fx med efternavnet, for hvem havde der betydning at være barn hed et bestemt efternavn? Der var kun min mands bror for hvem det havde betydning ergo fik vores barn min mands efternavn.

På samme måde for hvem har mistet titlen en betydning i den her historie? Jeg tænker hvis titlen kan gives til nogle der ikke er mostre, så er den ikke så betydningsfuld og få og hendes veninder kan finde en anden skøn titel fx den traditionelle tante, men jo også en titel med en særlig betydning for dem a la veninse eller slet og ret en der elsker dig.

Vi er helt enige.

Synes at titler mister noget hvis det bare gives til højre og venstre. Hvorfor så have dem? 

Anmeld Citér

23. december 2019

Oddi

Profilbillede for Oddi

Her har vi en bio moster der er fuldstændig ligeglad med sine nevøer, aldrig kommer til fødselsdag ( eller husker dem), aldrig spørger hvordan det går eller er interesseret i at kommer forbi ( vi bor rimelig tæt på hinanden). Ligemeget hvad er hun mine børns moster, men hun kunne ligeså godt være en fremmed, selvom hun er en moster. 

Min pointe: det er bare en titel og man kan være en biologisk moster der er ligeglad med barnet eller en ikke biologisk moster der elsker barnet som sin eget. Titlen siger intet om relationen mellem barn og voksen, og hvad jeres datter kalder dine veninder er ikke vigtigt. Det vigtige er deres relation, om den bliver hverken bedre eller dårligere af at de kaldes mostre. 

Når nu sin kæreste og søster har udtrykt at de synes det er forkert, så ville jeg accepterer det og så samtidig glæde dig over at din datter allerede før hun er født har så mange mennesker omkring hende der elsker hende. 

Anmeld Citér

24. december 2019

Loa

Anonym skriver:

Vi er dybt uenige hjemme hos os, derfor denne tråd.

Jeg har to søstre og to tætte veninder, som jeg også i mange år har set som mine selvvalgte søstre.

Jeg synes jo derfor, at de alle fire er mostre til vores datter, der kommer til verden til april.

Min kæreste og mine biologiske søstre er dog dybt uenige, og synes det er urimeligt at ligestille mine veninder med min egentlige familie. Sådan ser jeg bare ikke på det, og mine veninder omtaler allerede min datter som deres niece, og jeg synes det er fantastisk! 

Min kæreste har en søster og en bror.

Hvad mener I? Kan I se problemet min kæreste og søstre har? Jo mere familie jo bedre, mener jeg.

Altså i bund og grund er de jo ikke mostre. Og synes egentlig det er noget pjat at lære børn at blande rundt i begreberne. Forstår ikke hvorfor i tror at deres relation bliver tættere af at blive kaldt moster. Burde ikke være det der afgjorde det. Lyder en smule ungt og umodent i mine ører.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.