Hvad giver i for i gave til en rund fødselsdag?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. december 2019

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Okay, vil det sige, at gaven sagtens kan være dyrere til en almindelig fødselsdag ift en rund fødselsdag?

Sagtens, hvorfor skal der være forskel? Ja den er rund.. 

Men hvis jeg har givet for 400 til en alm fødselsdag og så bare finder det PERFEKTE til en rund fødselsdag til 350, skal jeg så finde noget mere, bare fordi det er en rund fødselsdag....? 
Ligesom at jeg heller ikke giver for det samme beløb til min nevø og mine bonusbrødre/nevøer. De får hvad de ønsker sig/hvad jeg finder, og derefter pris. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. december 2019

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Grunden til at jeg spørger er, at i min familie har vi altid givet for lidt mere til runde fødselsdage end til almindelige fødselsdage. Det har ligesom bare været kotume, meget almindeligt, da det jo ikke er så tit, man fylder rundt og det er lidt en slags milepæl, hver gang man går fra 20'erne ind i 30'erne osv...

Oftest giver vi for mere til runde fødselsdage, men jeg håber da ikke, modtageren gennemgår gaverne og undersøger/anslår deres værdi i stedet for blot at fokusere på, om det er en GOD gave, som han/hun kan bruge. 
Finder jeg en genial gave til en person, der runder 28, giver jeg gerne for flere penge end normalt, og det betyder ikke, at jeg partout skal købe noget til samme pris eller mere to år senere.
For mig er det ikke mere følsomt område, end man selv gør det til. 

Anmeld Citér

18. december 2019

Hjemmegaaende

Jeg giver også mere til runde fødselsdage. Men er selv fuldstændig ligeglad om jeg fik noget gratis, noget til en femmer eller noget til 1000 hvis jeg bare fornemmer, det er noget giveren gerne har ville give

Anmeld Citér

18. december 2019

FruStolpe

Som udgangspunkt 500kr. 

Og det er alle relationer der er med i "vi giver hinanden gaver" 

Anmeld Citér

18. december 2019

Anonym trådstarter

FruStolpe skriver:

Som udgangspunkt 500kr. 

Og det er alle relationer der er med i "vi giver hinanden gaver" 

Ok  Men hvis du giver for 500 kr, ville du så synes, det ville være underligt, hvis du så skulle holde rund fødselsdag og du så fik en meget stor gave, altså f.eks. penge eller gavekort, hvor det er tydeligt, hvad vedkommende har givet eller omvendt meget lille gave? Alt er jo relativt, men jeg har bare indtryk af, at man enten godt kan blive forlegen og måske føle, at man næsten er nødt til at give for lige så meget tilbage, som man selv har fået og omvendt måske blive skuffet, hvis gaven er overraskende lille... synes det kan gå begge veje...

Anmeld Citér

18. december 2019

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Ok  Men hvis du giver for 500 kr, ville du så synes, det ville være underligt, hvis du så skulle holde rund fødselsdag og du så fik en meget stor gave, altså f.eks. penge eller gavekort, hvor det er tydeligt, hvad vedkommende har givet eller omvendt meget lille gave? Alt er jo relativt, men jeg har bare indtryk af, at man enten godt kan blive forlegen og måske føle, at man næsten er nødt til at give for lige så meget tilbage, som man selv har fået og omvendt måske blive skuffet, hvis gaven er overraskende lille... synes det kan gå begge veje...

Kan du ikke uddybe mere konkret, hvad det omhandler? Du vil tydeligvis frem til et eller andet bestemt, men dine hints er så generelle, at det er umuligt at svare konkret på. 
Giverens økonomiske situation er fx en faktor, der har relevans, hvis man skal ind og vurdere “rimelighed” eller “underlighed”. Den, der har en stor formue, kan uden at sætte modtageren i forlegenhed spendere markant mere end den studerende eller parret med middelindkomst og fire små børn. 

Generelt er det mit indtryk, at “Jeg giver dig for 600,-, og så giver du mig for det samme”-modellen primært eksisterer blandt børn og helt unge samt måske i kredse, hvor pengene er små hos alle parter, og det derfor for alvor kan mærkes, at 400 og 600 kroner langt fra er det samme. Og så i “komplicerede” relationer, fx søskendeforhold, hvor der generelt er fokus på diverse signaler om, at søster X bedst kan lide søster Y. 

Anmeld Citér

18. december 2019

FruStolpe

Anonym skriver:

Folk skal give det de har lyst og råd til. 

Jeg ville aldrig hænge mig i hverken det ene eller andet. De 500 er bare et beløb vi har sat, og det betyder ikke at vi forventer det samme... 

Anmeld Citér

19. december 2019

StineW79

Profilbillede for StineW79

I alle mine gave forhold, har vi en aftale, om et Maks beløb, vi køber gave for til hinanden. Vi har ik noget minimus beløb, fordi vi netop ik går op i om gaven har kostet mindre. Men vi har en klar forventning om, at der ik er nogen af os, der køber for mere end vi har råd til.

Vi er en flok veninder, der altid går sammen, i gruppen og køber gave til hinanden. Da folk stadig læste, gav vi for 75 kr. Nu har vi de sidste mange år givet for omkring 250 kr. 

I min kærestes familie, gir de hinanden gaver for 200 kr. 

I min familie, har vi ik noget bestemt budget, men gir det vi finder og det som passer vores økonomi, fra år til år. Feks har min søster og svoger ik børn, men vi har 2. Tror ik de har en forventning om, at deres gaver fra os, er dobbelt så dyre, som de gaver de gir os. 

Vi gir feks heller ik kun gaver til fødselsdage og jul, men ka også finde på, at gi hinanden en lille ting, hvis vi lige falder over noget, hvor vi kommer til at tænke på hinanden. 

Hvis man virklig går så meget op i, hva ting koster, ska man måske til at revidere, om man overhovedet har lyst til at modtage eller gi gaver, med de mennesker, for intet ka få sind i kog, som penge. Vh Stine 

Anmeld Citér

19. december 2019

Anonym trådstarter

Mor og meget mere skriver:

Kan du ikke uddybe mere konkret, hvad det omhandler? Du vil tydeligvis frem til et eller andet bestemt, men dine hints er så generelle, at det er umuligt at svare konkret på. 
Giverens økonomiske situation er fx en faktor, der har relevans, hvis man skal ind og vurdere “rimelighed” eller “underlighed”. Den, der har en stor formue, kan uden at sætte modtageren i forlegenhed spendere markant mere end den studerende eller parret med middelindkomst og fire små børn. 

Generelt er det mit indtryk, at “Jeg giver dig for 600,-, og så giver du mig for det samme”-modellen primært eksisterer blandt børn og helt unge samt måske i kredse, hvor pengene er små hos alle parter, og det derfor for alvor kan mærkes, at 400 og 600 kroner langt fra er det samme. Og så i “komplicerede” relationer, fx søskendeforhold, hvor der generelt er fokus på diverse signaler om, at søster X bedst kan lide søster Y. 

Jo altså sagen er den, at jeg lige er fyldt rundt for en måneds tid siden. Jeg har så i den forbindelse fået nogle gaver... Det har været kotume, at man generelt giver for mere til større begivenheder, som f.eks. rund fødselsdag end almindelige begivenheder. Beløbet kan være ligegyldigt, da beløbet altid er relativt og kan være forskelligt for alle jer, der svarer, det var almindelig størrelse gave til få penge. Og alligevel noget mindre, fordi alle andre havde gjort noget ud af det som beskrevet. Der var en anden, som havde lavet en kurv med ting fra søstrene Grene, og det er jo ikke mega dyrt i søstrene Grene, men det er fuldstændig ligegyldigt, da det var en rigtig god gave og de havde tænkt over, hvad jeg godt kan li. Den her "lille" gave jeg fik, det var et gavekort, så derfor var det jo meget tydeligt, hvad han havde brugt på gaven. Jeg smilede og sagde selvfølgelig tak, selvfølgelig kan gaven bruges. Og det er heller ikke fordi, jeg er utaknemmelig... Jeg fik bare lidt følelsen af "nå... var det virkelig det, du lige kunne skrabe sammen til din søster" han havde ikke gjort noget som helst ud af det ligesom alle andre. Og vi har ellers et godt forhold til hinanden. Desuden har jeg omvendt også nogle i svigerfamilien, som godt kan li at bruge penge, de bruger generelt mange penge på dyre gaver og det kan nogle gange godt blive sådan lidt "nu kommer vi med en rigtig stor og dyr gave, se os, vi har mange penge"... Det er lidt det omvendte og det synes jeg også er lidt ubehageligt. Der synes jeg nogle gange godt, de måtte bruge færre penge.

Jeg har også en bonussvoger, som lige er blevet voksen for et par år siden. Han har ikke sindssygt mange penge og derfor synes jeg også det er helt fair, at han selvfølgelig ikke bruger formuer på gaver. Men sidste jul fik han det, han havde ønsket sig til helt normal gavepris og tilbage fik jeg to små bloklys og en pakke servietter. Jeg blev sådan lidt "øøhh nå...", men jeg smilede og sagde tak og så lod jeg den ligge. Han bruger generelt rigtig mange penge på rigtig dyre ting til sig selv og vi har også fået ønskeseddel fra ham med ret dyre ønsker i år og ting som er svære at få fat i fra udlandet... og så er det, jeg kommer i tanke om de to små bloklys og servietterne. Det er jo ikke en dårlig gave i sig selv... Det bliver bare meget uligeværdigt.

Jeg ved egentlig ikke helt, hvor jeg vil hen med der, andet end at det ville være rart med noget situationsfornemmelse indimellem. Jeg går ikke i små sko og er altså en meget taknemmelig person og går heller ikke så meget op i pris, men når det bliver meget tydeligt, og jeg får den der "øøhh nå"-følelse, så undrer jeg mig nok bare lidt... giver det mening? 

Anmeld Citér

19. december 2019

kamikaze

Jeg tror ikke alle tænker lige meget over det -- det handler for eksempel også om hvor stor vægt man lægger på gaver eller runde dage i udgangspunktet. 

Vi har for nylig været til en rund fødselsdag i min mands familie. Jeg var ikke klar over at det var en rund fødselsdag før vi kom til festen -- invitationen var sendt til min mand på sms og han havde ikke nævnt den del, af den simple årsag at han ikke så det som vigtigt.

Så herfra kom en helt almindelig gave. Det håber jeg ikke der bliver læst noget ud fra, for der var ingen bagtanker.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.