Her i weekenden var vi sammen med min mands familie.
Han har tre søstre og én bror (nogle af søskende er halve, pga. forældrenes skilsmisse). De tre søstre har hver to børn, som de har fået lige efter hinanden på trods af komplicerede graviditeter og fødsler. Den ene af dem er skilt fra faren, men bliver ved med at sige, at hun er glad for, at hun nåede at få to børn inden det gik galt, for det var hende allerstørste ønske.
Jeg kan tydeligt fornemme, at de er nogle andre typer end mig. For dem er deres børn hele deres liv. De ville aldrig have været lykkelige i livet som barnløse, og det er også fair nok.
Jeg er bare lidt anderledes af støbning. Jeg havde et rigt og dejligt liv inden jeg fik børn. Jeg kunne også sagtens have fortsat mit liv som barnløs og jeg ville have været lige så lykkelig som nu, men så mødte jeg jo min mand, og han ville virkelig gerne være en familie, og da jeg blev gravid ved et uheld gav det lidt sig selv... vi skulle have et barn, og det fik vi så.
Det korte af det lange er, at min mands familie er kede af, at jeg har sat en masse af vores babyting til salg. De havde virkelig håbet, at vi ville få to, gerne lige efter hinanden. Jeg er over 35, så hvis vi vil have et barn til, så kan vi ikke vente så mange år. I følge statistikken, er min fertilitet på vej ned, hvilket jeg har det rigtig fint med, for så er sandsynligheden for uheld jo mindre.
Jeg har forsøgt at forklare min mands familie, at jeg ikke kan overskue flere, fordi jeg glæder mig til at vores datter bliver mere selvstændig, og jeg kan fokusere på de ting, jeg brænder for her i tilværelsen. At jeg ikke får energi af at være sammen med børn, men lader op, når jeg har en pause fra dem. At jeg hellere vil have ét godt barn, som får den opmærksomhed og kærlighed, som hun fortjener, end at have to, som driver mig til vanvid.
De forstår det bare ikke. Det er nok også fordi, at min mand egentlig ikke ville have noget imod at have to, så det er kun mig, der stopper den drøm.
Hver gang folk fortæller, hvor meget glæde børn har af deres søskende, så får jeg en lille smule dårlig samvittighed, for vores pige er jo fantastisk, og hun fortjener helt klart det bedste i verden.