Jeg kan se at der er mange holdninger til dette emne og det kan få masser af følelser i gang hos forældre!
Jeg vil bare byde ind med hvad vi gjorde!
Jeg har 3 børn! Da nummer 2 skulle fødes, - ved planlagt kejsersnit, - gik den første i skole og han fik fri den dag jeg fik kejsersnit, samt de 2 følgende dage!! Det var helt naturligt for os, at han skulle være en del af det hele og fik besked og kom så snart lillebror var ude, samt var med på alle besøg på hospitalet, - og så var han hjemme og tog imod, da vi fik lov til at Komme hjem! Han ville iøvrigt have siddet hele dagen i skolen og været spændt og nervøs, så det havde ikke været godt for ham, at være i skole mens hans familie var ved at blive et medlem større.
Da 3. barn skulle fødes, - igen ved planlagt kejsersnit, - gjorde vi præcis det samme! De store fik fri fra skole og børnehave i 3 dage og var med hele vejen!
Det har, som skrevet været det mest naturlige for os og jeg har ikke skænket det en tanke, at de ikke skulle have fri til det!
Og hverken lærer eller ledelse har fundet det mærkeligt, at de skulle have fri til det! (Men de får så heller ikke fri til noget som helst andet, så det er ikke fravær de har for meget af)!
Så jeg kan faktisk godt forstå din tanke og jeg syntes, det er skønt, at du tænker de store søskende ind i processen med familieforøgelse!
Måske kunne et alternativ være, at de kom forbi (blev hentet og bragt) efter skole, når nu deres mor ikke syntes de skal have fri?! Så er de jo stadig så stor en del af det som muligt og vil helt sikkert føle sig inkluderede i processen alligevel.
Held og lykke med det hele.