lineog4 skriver:
Jeg Har fået baby, da min ældste var 7 år - tilfældigvis var det i sommerferien, derfor var begge store hjemme, for de er de normalt. Men jeg havde en åben aftale med SFO om, at hun altid kunne komme (og det samme med børnehaven).
Havde det været i skoletiden, havde hun ikke fået fri - for modsat ts så tror jeg det er super vigtigt at fastholde en del af hverdagen og vise de store, at deres hverdag, deres glæde sammen med venner osv. Er lige så vigtig som baby. Plus jeg egentlig tænker, at mit overskud til at lægge baby væk, eller i rettere i armene på far og have overskud til at få spillet spil, tegnet, leget med barbi eller hvad ved jeg er langt større hvisbheg har haft formiddagen til totalt beundring og fødder nusseri.
Til ts du skal ikke være bange for at børnene ikke bliver super glade, knuselsker lillebror og føler sig som en del "bare" fordi de ikke lige for de første dage. De dage kan I jo tage når I får dem, tag en skøn fridag eller drop alle besøg i en weekend og giv dem det som I ville give dem på lillebrors første æevwdsge. Egentlig er det måske en fordel, for så er du mere fit for fight efter operationen, og dagene kan have fokus på at vise dem, at der stadig er masser af plads og tid til dem også selvom der er en baby. Og lad endelig være med at gøre et stort nummer ud af det overfor mor.
Jeg ved godt, at det var en anden tid, da jeg blev storesøster.
Og nu var mine forældre lærere, så det ville bestemt ikke have set kønt ud, hvis de havde holdt min storesøster og mig hjemme. Så var der blevet et ramaskrig blandt forældrene.
Men jeg har aldrig hørt det før - at de store søskende skulle blive hjemme. Heller ikke i dag. Min nieces datter er 2 år, og så vidt jeg ved, så var det slet ikke en tanke, at storesøsteren (som min niece ikke er mor til) skulle holdes hjemme fra skole i et par dage.
Mit forhold til min lillesøster har været helt uahængigt af, om jeg var hjemme de første dage eller ej.
Jeg kan tydeligt huske den dag, min lillesøster blev født og den dag, min mor kom hjem fra sygehuset. Den dag sad vi to store søstre i lang tid og kiggede på hende, mens hun lå i liften og sov.
Men vi har til gengæld fået lov til at lege og hygge med hende.
Og da min lillesøster fik nr. 3, var de store i hhv. børnehave og skole, og når de kom hjem, fik de selvfølgelig lov til at kysse og holde lillebror (undtagen hvis han sov).
Og her tror jeg, TS skal passe på med at trække noget ned over hovedet på biomor. Man er nødt til at respektere, at hun ser anderledes på det, og det skal datteren helst ikke mærke.
TS - jeg tænker egentlig også, at din overskrift er lidt misvisende. Der er jo ikke tale om, at børnene ikke må se deres nye lillesøster. De skal bare ikke have fri fra skole.