Børnene må ikke se halvsøster efter fødsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. oktober 2019

Loa

Nu har du selvfølgelig prøvet at få børn før, så du ved selvfølgelig hvordan det er, men jeg er egentlig mest overrasket over at du selv gerne vil have børnene hjemme i de første par dage. Jeg synes egentlig bare det var røv hårdt og meget der skulle falde på plads de første dage, så at skulle “levere noget” til andre børn også hele dagen, det ville jeg sgu ikke lige orke.

Tænker også, de får jo den lille at se, som du skriver og ellers er det vel begrænset hvor længe der går før i skifter og får dem hjem igen.

Tror i hvert fald man skal passe på med ikke at skabe et problem og især vise børnene at det er et problem hvis de ikke ser den lille og ser sammen med den lille så snart du har født.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. oktober 2019

Anonym

Tommelise skriver:

Nej, men min mor har prøvet at være mor. Og hun ville ikke se det som naturligt, at jeg skulle blive hjemme. 

Jeg glædede mig fuldstændig sindssygt til at blive storesøster. Det var et kæmpestort ønske, der gik i opfyldelse.

Ingen af mine søskende har holdt de større søskende hjemme. Det har mine veninder heller ikke. Og min niece og hendes kæreste holdt heller ikke kærestens datter hjemme.

Som du kan se, så er der mange - mødre går jeg ud fra - her i tråden, der ikke ser det som naturligt at holde de store søskende hjemme.

Børnene (og moderen) tager ikke skade af at vente, til det bliver weekend.

Jeg siger bestemt heller ikke at børnene tager skade af at komme i skole. Børnene tager heller ikke skade af en fridag eller to. 

Og selvom der er mange mødre her der er imod trådstarter, så kan der jo godt være nogle mødre(bl.a. mig) som godt forstår trådstarter og kan synes det er en magisk tid. 

Jeg tænker ikke der er bestemmelser for hvad der er rigtigt eller forkert. Men jeg ved bare fra mig selv, fordi jeg har fået en efternøler at betydningen for mig, men sandelig også for de to store var stor. Jeg havde ikke regnet med disse følelser, men børnene var så store og forstod så meget af graviditeten, mærkede, var med ved jordemoderen(på eget ønske) osv. 

Anmeld Citér

28. oktober 2019

lineog4

Loa skriver:

Nu har du selvfølgelig prøvet at få børn før, så du ved selvfølgelig hvordan det er, men jeg er egentlig mest overrasket over at du selv gerne vil have børnene hjemme i de første par dage. Jeg synes egentlig bare det var røv hårdt og meget der skulle falde på plads de første dage, så at skulle “levere noget” til andre børn også hele dagen, det ville jeg sgu ikke lige orke.

Tænker også, de får jo den lille at se, som du skriver og ellers er det vel begrænset hvor længe der går før i skifter og får dem hjem igen.

Tror i hvert fald man skal passe på med ikke at skabe et problem og især vise børnene at det er et problem hvis de ikke ser den lille og ser sammen med den lille så snart du har født.

Jeg havde også min store datter hjemme, da hun blev storesøster første gang - i to dage fra børnehave og er i dag glad for det, da hendes lillesøster jo døde 4 dage gammel, så vi  havde fået max tid med hende. 

De to store var også hjemme, da lillebror blev født, men det var fordi det var i sommerferien.

Men det undrer egentlig mig mest, ar man planlægger det og lover de store børn noget. For en ting har jeg da lært ved at få r børn, jeg har ingen idé på forhånd om hvordan jeg har det, hvordan baby har det og hver gang er jeg blevet overrasket af nye udfordringer.

Nu har jeg aldrig fået kejsersnit, men jeg tænker der vel også kan opstå situationer, hvor man må nød til at være indlagt i længere tid en forventet både pga mor og barns velbefindende, man kan også få amme udfordringer og have behov for ro til at få der etableret, man kan blive ramt af den værste hornonblues og tude dagen væk osv. Så jeg ville aldrig love mine børn en bestemt form når de blev storesøskende, men ville i stedet gå med the flow, og virkede det som det mest rigtige for alle ar holde en eller to fridage fra skole, så gjorde vi det. Men virkede det mere rigtigt st fastholde hverdagen, så gjorde vi det.

Anmeld Citér

28. oktober 2019

Tommelise

Anonym skriver:

Jeg siger bestemt heller ikke at børnene tager skade af at komme i skole. Børnene tager heller ikke skade af en fridag eller to. 

Og selvom der er mange mødre her der er imod trådstarter, så kan der jo godt være nogle mødre(bl.a. mig) som godt forstår trådstarter og kan synes det er en magisk tid. 

Jeg tænker ikke der er bestemmelser for hvad der er rigtigt eller forkert. Men jeg ved bare fra mig selv, fordi jeg har fået en efternøler at betydningen for mig, men sandelig også for de to store var stor. Jeg havde ikke regnet med disse følelser, men børnene var så store og forstod så meget af graviditeten, mærkede, var med ved jordemoderen(på eget ønske) osv. 

Du har helt ret til at have de følelser, du har.

Men jeg har altså også været med min mor til jordemor, så jeg tænker ikke, at der er så stor forskel på dine børn og på mig og min storesøster. Jeg kan endda huske, at jordemoderen spurgte, hvad jeg hed, og så fortalte hun, at hun hed næsten det samme som mig. 

Jeg tror simpelt hen ikke, at dine børn har glædet sig mere, end jeg gjorde. 

Vi forstod godt, hvad det drejede sig om.

Men TS´s mands børn er jo netop ikke hendes børn, og derfor skal hun ikke overbevise biomor om, at hun ved bedst. For måske ved biomor, at hendes børn har brug for, at hverdagen er, som den er. Og det er TS nødt til at respektere.

Jeg tror, det er vigtigt at fokusere på, at kærestens børn ikke nødvendigvis kommer til at føle sig udenfor, selv om de ikke har fri fra skole. Nogle gange skal man passe på ikke at overføre sine egne følelser til bonusbørnene.

Hos min niece og hendes kæreste har kærestens datter sit eget værelse hos dem, og det lægger de meget vægt på. Og her må hun gå ind og lukke døren, hvis hun ikke gider, at der er en lille pilfinger, der roder i hendes ting  eller piller i den ridebane, hun lige har bygget med sine heste. 

Mine bonusbørn har ikke små søskende, men det er rigtig vigtigt, at man respekterer, at man ikke skal "trænge ind" på biomors domæne - medmindre hun er helt ude i hampen.

Anmeld Citér

28. oktober 2019

Anonym

Anonym skriver:

Har du prøvet at få en baby hvor dine store børn måske er mellem 6-10 år? 

Ja.

Anmeld Citér

28. oktober 2019

kamikaze

Jeg ville undgå at skabe en konflikt over det, for så får i en dårlig start. Og så ville jeg genoverveje retorikken. Du skriver i din overskrift at børnene ikke må se sin halvsøster efter fødslen, men det er da vidst ikke rigtig -- de må jo godt se hende, men ikke på den måde du havde tænkt.

Anmeld Citér

28. oktober 2019

JD

Vi holdt vores 3 årige hjemme fra børnehave de første 14 dage efter baby var kommet.  hun nød det, og fik lov til at hjælpe med alt det, som hun havde lyst til.

Hun er i dag pave stolt af sin lillesøster, og de to har bare noget helt særligt sammen. Der har aldrig været jalouxi, tværtimod. Hun er storesøster med stort S! 

Jeg har ikke børn i skolen, men jeg forstår tanken om at dele den magiske tid. Min ældste var i hvertfald blevet ked af det, hvis hun bare var blevet sendt i børnehave imens vi andre blev hjemme ved lillesøster, som hun havde glædet sig sådan til at bruge tid med. 

Anmeld Citér

28. oktober 2019

Anonym

JD skriver:

Vi holdt vores 3 årige hjemme fra børnehave de første 14 dage efter baby var kommet.  hun nød det, og fik lov til at hjælpe med alt det, som hun havde lyst til.

Hun er i dag pave stolt af sin lillesøster, og de to har bare noget helt særligt sammen. Der har aldrig været jalouxi, tværtimod. Hun er storesøster med stort S! 

Jeg har ikke børn i skolen, men jeg forstår tanken om at dele den magiske tid. Min ældste var i hvertfald blevet ked af det, hvis hun bare var blevet sendt i børnehave imens vi andre blev hjemme ved lillesøster, som hun havde glædet sig sådan til at bruge tid med. 

Det har da ikke noget med det at gøre.

Vi har aldrig holdt nogle af børnene hjemme, og der er da heller ingen jalouxi blandt vores 5 børn. Det handler om så meget andet og i nogle tilfælde blot om børnenes personlighed.

Anmeld Citér

28. oktober 2019

JD

Anonym skriver:

Det har da ikke noget med det at gøre.

Vi har aldrig holdt nogle af børnene hjemme, og der er da heller ingen jalouxi blandt vores 5 børn. Det handler om så meget andet og i nogle tilfælde blot om børnenes personlighed.

Det kan du vel ikke vurdere, at det ikke har hos os? Jeg snakker ikke om andre, men om hjemme hos os. Så jo, her har det noget med det at gøre. 

Anmeld Citér

28. oktober 2019

Tommelise

JD skriver:

Det kan du vel ikke vurdere, at det ikke har hos os? Jeg snakker ikke om andre, men om hjemme hos os. Så jo, her har det noget med det at gøre. 

Og det er jo helt ok, at det er sådan hos jer.

Men tror du ikke, at TS´s bonusbørns mor vil sine børn det bedste?

Der kan være gode grunde til, at hun ikke ønsker, at hendes børn skal tages ud af skolen et par dage. 

Og der kan være forskel på børnehave og skole. Det er ikke alle børn, der har lige let ved det, og for nogle er det måske sværere at undvære et par skoledage.

Det er dejligt, at TS er opmærksom på sine bonusbørn, men hun gøre det ikke nødvendigvis nemmere for hverken børnene eller biomor.

Det klogeste hun kan gøre er at lade være med at lave en konflikt ud af det.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.