Jeg er af den holdning, at medicinsk smertelindring, kun skal gives i absolut nødstilfælde. Sagen er, at man mindsker kroppens produktion af endorfin (naturens egen smertelindring), hvis man fx får epidural. Jo mindre smerte du har, jo mindre endorfin producerer du. Du deler dit endorfin med din baby, gennem navlestrengen og babyen skal jo bruge det, fordi det også gør ondt at komme ned gennem fødekanalen.
Så en fødsel som fx. prinsesse mary's, hvor hun kom ind, fik en epidural inden det hele startede for alvor, fødte også bum. Det går jeg IKKE ind for. Der er så mange der siger: Hvis jeg kan undgå at have ondt, så gør jeg det. Men hvis du ikke kan klare x timers smerte (en normal fødsel er det jo max 1-1½ døgn), så får du nok svært ved at klare alle andre af livets strabadser, for i min verden, er fødslen af Idun da det mindste i forhold til at få et barn. - Jeg taler ikke komplicerede fødsler og fødsler der går skævt, jeg taler KUN om normale ukomplicerede fødsler.
Der skal være en grund til medicins indgriben - smertelindring, ve-drop osv... Ellers bør vi kunne klare det, vi er jo trods alt KVINDER!
Smukke og stærke.
Anmeld