Smertestillende...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. oktober 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator

Jeg er af den holdning, at medicinsk smertelindring, kun skal gives i absolut nødstilfælde. Sagen er, at man mindsker kroppens produktion af endorfin (naturens egen smertelindring), hvis man fx får epidural. Jo mindre smerte du har, jo mindre endorfin producerer du. Du deler dit endorfin med din baby, gennem navlestrengen og babyen skal jo bruge det, fordi det også gør ondt at komme ned gennem fødekanalen.

Så en fødsel som fx. prinsesse mary's, hvor hun kom ind, fik en epidural inden det hele startede for alvor, fødte også bum. Det går jeg IKKE ind for. Der er så mange der siger: Hvis jeg kan undgå at have ondt, så gør jeg det. Men hvis du ikke kan klare x timers smerte (en normal fødsel er det jo max 1-1½ døgn), så får du nok svært ved at klare alle andre af livets strabadser, for i min verden, er fødslen af Idun da det mindste i forhold til at få et barn. - Jeg taler ikke komplicerede fødsler og fødsler der går skævt, jeg taler KUN om normale ukomplicerede fødsler.

Der skal være en grund til medicins indgriben - smertelindring, ve-drop osv... Ellers bør vi kunne klare det, vi er jo trods alt KVINDER! Smukke og stærke.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. oktober 2009

Halbschön

kommende-mor skriver:

Uh - håber sådan at du når at få tid til at skrive en fødselsberetning inden det er min tur - er så spændt på at høre hvordan du oplevede det

Og stort tillykke med ham den lille!

tusind tak - fb er dermed skrevet

Anmeld

25. oktober 2009

guggle

Da jeg fødte min datter, kom jordmoderen våde stofbleer i en pose og i microovnen til de var nærmest kogende. Og dem holdt min kæreste så på min lænd - det var total smertelindrende.... Og skader ikke hverken mor eller barn.

Nogle har nemme fødsler og andre har utrolig hårde og smertefulde fødsler. Min den første var ekstrem forfærdelig og der fik jeg smertestillende....dog desværre først helt til slut da lægen der skulle lægge den, ikke havde tid. Men når man har så forfærdelig ondt i så mange timer eller døgn, så synes jeg helt klart man skal benytte sig af mulighederne istedet for lide så voldsomt

Anden fødsel gik betydeligt lettere og der fik jeg IKKE noget smertestillende.

Anmeld

25. oktober 2009

Betina88

Jeg nåede desværre aldrig den bedøvelse der hedder rygmavbedøvelsen (staves ?)

Men prøv den ..

Anmeld

6. november 2009

Vinker

Det enste smertelindrende jeg fik var det varme vand i karet!

Anmeld

6. november 2009

Hjaltesmor

Der var næsten ikke noget smertestillende, der virkede på mig.

Jeg havde regnet med at blive hjemme så længe som muligt og holde mig til varmt vand, massage og akupunktur under fødslen. Jeg regnede med at føde i vand.

Da jeg havde haft veer hjemme i 10 timer og stortudet de 6, tog vi på hospitalet. Her lagde jeg ud med vandbad, massage og akupunktur (til jordemoderens store forundring). Det havde ingen effekt. Jordemoderen sagde, at hun kunne se, det ikke virkede, så hun anbefalede sterilvandspapler. Dem ville jeg ikke havde, så jeg fik lattergas i stedet. Det gjorde det meget værre. Så efter 16 timers veer gik jeg alligevel med til sterilvandspapler. De gjorde bare ondt(!!!) at få lagt. Jeg kunne ikke selv mærke, at de hjalp, men det sagde jordemoderen, at de gjorde. Til sidst gik jeg med til epiduralblokade. Vi har et billede af mig 5 minutter efter den er lagt, hvor jeg bare har det største, mest lyksagelige smil på. Den hjalp  som den eneste og både jeg og min mand kunne nu for første gang i 16 timer sætte os ned og slappe lidt af inden presseveerne.

Jordemoderen sagde, at hun ville have fået den lagt mindst 8 timer før, hvis hun havde skulle bestemme.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.