Jeg har haft to hurtige fødsler. Den aktive fase (fra 3 cm) tog hhv 2,5 time og 1,5 time. Første gang havde jeg "optakt" i 1,5 døgn (tiltagende plukkeveer og lidt murren.) 2. Gang gik vandet bare uden veer,4,5 time før fødsel.
1. Gang var fucking forfærdelig. Jeg troede jeg skulle dø eller at jeg bare ikke kunne finde ud af at føde. Det var rædselsfuldt. Og jeg havde jo forventningen om at det ville tage omkring 12 timer i den aktive fase, så jeg troede jeg kun lige var i starten af fødslen og at det ville blive meget værre i mange timer. Jeg blackoutede næsten det hele og dessocierede resten. Det er virkelig det værste jeg nogensinde har oplevet. Min sjæl blev flænset og det føltes som om jeg blev revet op indefra
2. Gang gik det jo endnu hurtigere (og gjorde endnu mere ondt bl.a. fordi jeg ikke havde blackout), men da vidste jeg undervejs at det snart var slut når det gjorde så ondt, så det var til at være i + jeg havde fået en hel masse ekstra støtte fra sygehuset (psykologsamtaler) pga traumatisk første fødsel. Jeg fik kendte jordemødre til at følge mig. Og hun var så god og nærværende til fødslen. Hun gik ikke for at skrive journal f.eks. Hun sad lige ved siden af mig hele tiden. Det var en fantastisk oplevelse. Det bedste jeg nogensinde har prøvet, og jeg ville gøre det igen! (Bonus var at jeg følte mig "healet" fra den dårlige 1. Fødsel)
Jeg tror det værste var at det kom sådan bag på mig (og alle andre) at "man" kan føde så hurtigt første gang. Hvis jeg havde vidst det på forhånd at jeg ikke ville opleve en gradvis tilvænning til smerter og at jeg næsten ikke havde pauser mellem veerne, men at det til gengæld var hurtigt slut, så tror jeg det havde været noget andet. Jeg følte i hvert fald at det var noget af det, der gjorde det gik så godt anden gang. Jeg var forberedt på at det ville føles som at dø og gå i stykker og blive flænset op. Men det gjorde ikke noget, fordi det var normalt. Det var ikke tegn på at noget var galt og sådan er det bare for mig at føde.
Når nu det skal gøre så ondt er jeg glad for at det er hurtigt overstået. Men jeg gad et eller andet sted godt at have en "hyggelig" 6-10 timers fødsel. Hvor der er tid til at snakke ind imellem. Og hvor man langsomt mærker fremgang og tiltagende veer. Mine veer går fra "har jeg mon lidt dårlig mave?"-ondt til "det gør så fucking ondt at jeg er ved at besvime og kaste op på samme tid med at jeg ikke kan trække vejret og derfor er ved at blive kvalt så jeg dør om et nanosekund"-ondt på to veer
Anmeld
Citér