Hvad skulle der til, før i lavede en indberetning?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. oktober 2019

Anonym

Det hedder sig "er du bekymret for et barn, skal du underrette kommunen".

Nu arbejder jeg selv på området. Og ja, fra et professionelt perspektiv, så skal du underrette dette. Det ER gralt nok. Underretningen gøres på grundlag af frygt for børnenes trivsel og udvikling. Underretningen skal gerne ske i tide, inden det er for sent. Man underretter ikke kun, når børnene har taget skade, men når man bliver bevidst omkring forhold, som kan gøre, at børnene vil tage skade.

Jeg bliver meget ked af at høre, hvordan nogle kommuner håndterer de sager, som bliver nævnt i tråden. Jeg kan kun sige, at sådan er det ikke i alle kommuner, og forhåbentlig kun i de færreste. 

Ts, jeg håber du underretter, du ved hvad der foregår i hjemmet. Det er dit ansvar, med din viden, at sikre børnene. Underretningspligt gælder ikke kun fagpersoner, men også dig som borger. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. oktober 2019

Barn3

Anonym skriver:

Moren er allerede i en masse forløb og har været det i mange år, uden der kommer en reel afklaring. Og det er selvfølgelig også forståeligt, at det er trættende. Men det ændrer bare ikke på, at der står to børn som tit får lov at klare dem selv fordi mor sover og far er på arbejde.

Du kom selv med god pointe- børnene gøre selv-og ved du hvad-dw llrwr ansvar og det er så godt!

Anmeld Citér

2. oktober 2019

Anonym

Anonym skriver:

Ja det kan man (og mig selv) selvfølgelig godt følge, men det gør det fandme også bare sværere at der er familie følelser i klemme. Og netop hvad så hvis det ender med at koster kontakten....

Forstår dig udemærket godt. Det er altid svært at såre familiemedlemmer. Men det er jo for børnenes skyld. 

Anmeld Citér

2. oktober 2019

Anonym

Anonym skriver:

Jeg er selv virkelig i tvivl om det er aktuelt for mig, eller om det er totalt overkill.

Der bor to børn i hjemmet. De er ikke udsat for vold eller mangler mad eller tøj. Dog ligner deres hjem en svinesti. Der bliver ikke ryddet op og der ligger gerne madrester fra flere dage i køkkenet. Deres mor sover gerne dagen væk og far arbejde to jobs og ingen af dem har overskuddet til at lave noget med deres børn. Råb og skæld ud er en meget stor del af hverdagen (formodentlig fordi begge forældre er uden overskud) og børnene bruger stort set ALT hjemmetid alene foran en ipad eller playstation.

Jeg kan godt se når jeg skriver det ned, lyder det måske ikke så slemt, men jeg synes faktisk ikke det er optimalt, men spørgsmålet er om det alligevel er så grelt? Hvad er jeres mening?

Jeg har måttet indberette pga af mistanke om incest. Desværre for de stakkels børn, viste det sig at være korrekt. For lidt over et år siden, blev begge børn fjernet. 

Anmeld Citér

25. oktober 2019

Bombo

Jeg har også nogle familiemedlemmer jeg er bekymret for. 
De vasker ikke op efter madlavning, står i flere dage, børnenes værelser er MEGET støvede, tror ca de tørrer støv af derinde en gang om året. Deres kontor er fyldt med snavs og sodavandsrester. De får usund mad næsten dagligt, pizza et par gange eller 3 om ugen. 

De har ikke overskud til at lave noget med børnene. Børnene spiller computer når de står op i hverdagene, imens de får givet tøj på af forældrene. Spiller computer når de kommer hjem, og slukker først når de skal i seng. De spiser ikke aftensmad sammen, får det serveret ved computeren/ i sengen foran tablet. 

Hvis børnene endelig slipper computeren bliver de råbt og skreget af, hvis de siger bare en enkelt lyd. 
Børnene er sure konstant, ligesom deres forældre kontant råber af dem. 
Forældrene er dovne, de kan råbe fra sengen eller computeren af at børnene skal lave kaffe eller andet til dem, børnene gør hvad forældrene beder om HVER GANG, men hvis børnene spørger om forældrene vil lave fx te til dem, får de at vide at de er dovne og godt kan selv.. 

Men de kan ikke selv se at de gør noget forkert, jeg har sagt det til dem, men de går kontant til forsvar. Og det er ikke noget kommunen kan se, for de kan bare opføre sig normalt hvis de dukker op.. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.