Anonym skriver:
Jeg kan fortælle lidt om min egen erfaring...
Mødte en mand med en 5-årig dreng og jeg havde ikke selv børn. Jeg kan huske vi tilbragte første weekend sammen med drengen og hans 11-årige fætter var der også. Hold da op det var overvældende. De larmede, var over det hele, ingen ro, legetøj overalt, osv. Det tog mig et par dage om at komme mig (jeg er en introvert, som oplader egne batterier ved at være alene og i fred og ro).
Jeg var ærlig overfor min kæreste og sagde at det var overvældende for mig... Vi havde en god snak om det og ingen af os var i tvivl om at vi gerne ville være sammen.
Undervejs kom der flere ting som generede mig: drengen bestemte det hele og faren var en Tivolifar, der tillod alt pga dårlig samvittighed over at drengen var et skilsmisse barn. Vi havde lange snakke og diskussioner, og vi forventningsafstemte.
Det vigtigste er kommunikation og at man anerkender hinandens følelser uanset hvordan de må være. Det handler også om at gå på kompromis og finde en fælles vej. Ingen tvivl om at dine børn er det vigtigste, men hvis du vil have ham som kæreste, må du lytte til ham og I må finde en løsning sammen, som I begge kan leve med.
Præcis.
Det er så nemt at sige "Du skal elske børnene, som om de var dine egne"
Og hånden på hjertet - hvor mange elsker deres bonusbørn akkurat lige så højt og på fuldt ud samme måde som deres biologiske børn?
Der findes mennesker, der gør. Måske især hvis børnene er helt små, når man møder sin kæreste.
Der ok, at man ikke elsker dem på samme måde, som hvis de var ens egne.
Et forhold kommer aldrig til at fungere, hvis bonusmoren eller faren altid bliver betragtet som et vedhæng, der bare skal indordne sig.
En maskine, man kan programmere. En der ikke har følelser, som der skal tages hensyn til.
Jeg bor ikke sammen med min kæreste, og han har aldrig været en Tivoli far uden grænser.
Jeg har et rigtig godt forhold til hans ekskone.
Og jeg har altid været indstillet på, at børnene kommer først.
Men min kæreste har også altid vist respekt for mig og hensyn.