Anonym skriver:
Hej, vi står i en lidt frustrerende situation ift bonus.
Sagen er nemlig den, at mor ikke vil give hverken ordentligt fodtøj eller regntøj til ham. Han havde noget regntøj en gang i foråret, som han mistede i skolen, og det er mor stadig sur over og vil som straf ikke købe noget nyt til ham. Hun siger at så må han jo blive inde eller rende udenfor uden regntøj. Han er 10 år. Ift. Fodtøj er det et tilbagevendende problem at han ikke har gummistøvler, ikke får vinterstøvler der holder ham varm og tør og render i for små eller for store sko. Pt render han i et par lærredssko fra Bilka, og det er virkelig ikke for at være snobbet, men han har mistet snørebåndene og sålen nede i skoene er væk, hvilket har den betydning at han ikke kan gå mere end ganske kort uden at få ondt i fødderne.
Hvorfor køber vi det ikke bare til ham? Vi har simpelthen ikke råd
mor valgte at flytte langt væk, så vi har udgifter til transport hver måned som er ret høje, og fordi han også konsekvent fik utilstrækkeligt eller for småt tøj med herop, bruger vi allerede penge på han har bukser, trøjer og undertøj heroppe som vi selv køber . Og derudover betaler vi jo så også børnebidrag. Vi har et år kunne finde penge til ordentlige kondisko, som han ikke måtte få med hjem af mor, og som han derfor kun nåede at bruge få gange inden han var vokset ud af dem.
Jeg er med på, at det er dyrt at have børn. Min mand og jeg har også et barn sammen. Men hun bor med sin kæreste gennem mange år, der tjener godt, og de tager hyppigt i biografen, på ture i lalandia eller over grænsen og shopper en masse lækkert, ligesom mor får lavet negle og selv går i smarte nye Nike sko. De kan godt lide at tale om deres økonomi og at de jo også kigger på ny bil, så jeg kan ikke tro det handler om, at de ikke har råd.
Hvad er vores handlemuligheder her? Jeg synes faktisk det er et svigt, at de ikke sørger for, at han har tilstrækkeligt overtøj og sko. Jeg har kendt ham siden han var 5.5 og i den tid har han aldrig haft hverken flyverdragt eller overtræksbukser om vinteren heller hos sin mor.
Kan man ansøge om nedsat børnebidrag, sådan at vi kan sørge for han har nogle af disse ting? Ud over det er pisse synd for ham i det daglige, begrænser det os også. I dag kan vi fx ikke tage på tur, fordi det er regnvejr og han kun har de der lærredssko og ingen jakke.
Nu har jeg kun nået at læse første side for puha det gør ondt inden i...
Nu ved jeg ikke hvorhenne i landet i bor, men Mødrehjælpens lokalforening i Roskilde har det der hedder en hjælpende hånd hvor man kan søge om tilskud indenfor bestemte kategorier... Mener også der er i forhold til tøj og ellers som de sagde til mig: "vi undersøger ikke hvad pengene bruges til, men om der kunne være et økonomisk behov for hjælp"
De har vist også generelt lige nu at man kan ansøge om penge til flyverdragt..
og ellers kontakt sundhedsplejerske hos Jer og bed om hjælp... De er der for at hjælpe familien som helhed ikke blot baby...