Jeg har også en 5-årig pige som jeg har en lille mistanke om at hun måske har aspergers.
Hun er ikke bagud på andre områder en det sociale (tværtimod er hun relativt fremmelig), men hun halter altså bagefter de andre når det kommer til det sociale. Hun er meget regel-orienteret, og bliver meget frustreret hvis reglerne brydes. Hun har også en tendens til at lave regler og glemme at fortælle andre om dem, og så blive frustreret, ked og sur når de brydes. Hun har svært ved at sortere i sanseindtryk, tager alt ind og bliver meget overvældet. Af samme grund sover hun også ofte stadig middagslur i weekenden, fordi hun er så fyldt op efter en uge i børnehave at hun har svært ved at fungere ordenligt herhjemme. Der er også meget mere som jeg i skrivende stund ikke lige får husket, men hendes største udfordring er helt sikkert det sociale, hvor hun ganske enkelt ikke kan følge med de jævnaldrende.
Jeg vil have hende udredt. Jeg starter med at ringe til min læge når hun er tilbage fra ferie, og så tager vi den derfra. Jeg har brug for hjælp til at hjælpe min pige, og jeg har brug for at det bliver sat igang inden at hun skal starte i skole.
Hej du,
Tak fordi du tager dig tid til at svare.
Min datter er ørebarn og har været meget kraftigt ramt i længere perioder, det glemte jeg at få skrevet ind i startteksten. Hendes sprogvanskeligheder skyldes sandsynligvis udelukkende, at hun har været hørehæmmet/døv i længere perioder. Mht. motorik ved vi ikke hvor meget der skyldes det, men sandsynligvis en del af grovmotorikken, da balancecentreret sidder i øret.
Den der med frustration over, at vi ikke følger de regler, der er inde i hendes hoved, kan jeg godt genkende! Det har i lange perioder kunne føre næsten til et sammenbrud af hendes verden, hvis jeg fx gik venstre om vores køkken (fordi det var "drengevejen"), hvis jeg gav hende højre sko på først, eller hvis jeg gav hende en lyserød tallerken, en blå kop og en lilla gaffel (alt skulle være samme farve). Pt er det hvis hun ikke selv får lukket velcroen "lige" på hendes sko, den skal både ligge parallelt med og flugte i enden, uanset hvor løs hendes sko så ender med at være. Det arbejder vi meget med nu.
Når vi leger sammen, så giver hun mig replikker og fortæller mig specifikt hvad jeg skal sige og gøre i legen. Hvis jeg improviserer, får jeg typisk en kontant tilbagemelding: "Nej, det sagde han ikke, sådan er legen ikke".
Hun er også sansesensitiv og bruger høreværn, når vi fx støvsuger eller bruger køkkenredskaber for ikke at gå i panik over lyden. Hun har også svært ved at deltage i samlinger, især morgensang, i børnehaven på grund af lydniveauet.