Nogen med aspergers-piger?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. juli 2019

Anonym trådstarter

Abracadabra skriver:

Det lyder som om, at der har været mange fagpersoner involveret allerede. Det lyder også som om, at en børnepsykiatrisk udredning er på sin plads. Med de mange symptomer, du beskriver, tror jeg ikke, at en diagnose vil kunne overses. 

Ja, vi har været ret bredt rundt hos fagpersoner det sidste år. Vi har fællesmøde med institution, psykolog, fysioterapeut, talepædagog og audiologopæd i slutningen af august. 

Desværre er hendes pædagog stoppet i institutionen, så hun får en ny (dog kendt) pædagog efter sommerferien. Vi håber dog at hun viderebringer og følger op på den tidligere pædagog erfaringer og observationer, så der fra institutionens side bliver udtryk bekymring for hendes udvikling. Hvis både audiologopæd, pædagog og forældre udtrykker bekymring - og fysioterapeut i øvrigt siger hun er motorisk langt bagud - så er der bøvel grund til en udredning, tænker jeg, selvom psykolog ikke så det store i sin test. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. december 2019

Anonym trådstarter

Blot en opdatering til alle, der evt har fuldt denne tråd. Min datter er nu blevet udredt, og hun har fået diagnosen Aspergers Syndrom med to tillægsdiagnoser på hhv. artikulation og motorisk udvikling. De havde været meget i tvivl om de også skulle give hende en ADD diagnose også, men har valgt at det i første omgang skal vente et halvt år, så der er tid til at iværksætte nogle initiativer, der forhåbentlig kan give hende mere ro i hovedet. 

Jeg er glad og lettet, for nu får vi hjælp til at forstå og guide vores dejlige lille pige 

Anmeld Citér

23. december 2019

Abracadabra

Anonym skriver:

Blot en opdatering til alle, der evt har fuldt denne tråd. Min datter er nu blevet udredt, og hun har fået diagnosen Aspergers Syndrom med to tillægsdiagnoser på hhv. artikulation og motorisk udvikling. De havde været meget i tvivl om de også skulle give hende en ADD diagnose også, men har valgt at det i første omgang skal vente et halvt år, så der er tid til at iværksætte nogle initiativer, der forhåbentlig kan give hende mere ro i hovedet. 

Jeg er glad og lettet, for nu får vi hjælp til at forstå og guide vores dejlige lille pige 

Tak for update - og dejligt, at I får hjælp!

Anmeld Citér

23. december 2019

Pernilleh

Profilbillede for Pernilleh

Jeg har diagnosen,hvis du har nogen spørgsmål til en voksen. Men hvor godt at hun er udredt,jeg ville sådan ønske jeg var blevet det som barn,mit liv ville have været SÅ meget nemmere.

Anmeld Citér

24. december 2019

Anonym

Anonym skriver:

Hvor er det dejligt at høre at I får hjælp til at forstå jeres datter bedre nu.. :-)

Jeg er en af dem der også fulgte med i tråden da du oprettede den, da jeg har en søn som vi også har mistanke om har en mild autismediagnose (som det ikke hedder, men du forstår... :-) ) 

Vi er igennem PPR nu og har snart første møde i børnepsykiatrien, men ved ikke hvad der venter os.

Har du lyst til at fortælle hvordan udredningen foregik? 

Anmeld Citér

24. december 2019

EKAB

Profilbillede for EKAB
Anonym skriver:

Hvor er det dejligt at høre at I får hjælp til at forstå jeres datter bedre nu.. :-)

Jeg er en af dem der også fulgte med i tråden da du oprettede den, da jeg har en søn som vi også har mistanke om har en mild autismediagnose (som det ikke hedder, men du forstår... :-) ) 

Vi er igennem PPR nu og har snart første møde i børnepsykiatrien, men ved ikke hvad der venter os.

Det foregår ved samtaler med barn og forældre, en fysisk undersøgelse, spørgeskemaer til pædagoger og forældre, observationer i børnehave/skole, og nogle forskellige tests, som er udformet som en leg der filmes, så lægerne kan se gense det, når diagnosen skal besluttes.

min 5årige blev i sommer udredt for autisme og ADHD. 
Vi oplevede det som meget trygt og roligt.

Anmeld Citér

28. december 2019

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

EKABs beskrivelse af forløbet passer meget godt på vores forløb også. Første møde var en samtale med en sygeplejerske og en assistent. Vi forældre snakkede med sygeplejersken, som gennemgik forløbet med os, fortalte lidt om, hvad de vidste indtil videre (fra PPR) og spurgte lidt ind til vores opfattelse. Imens legede assistenten med vores datter.

Næste aftale var uden vores datter, en samtale med en psykolog, som spurgte ind til livshistorie, om vores datter kunne aflæse kropssprog, ansigtsmimik og forstå ordsprog og lignende.

Næste var en lægeundersøgelse, hvor min mand også blev stillet en hel del spørgsmål om vores datter.

Så var der en test, der blev optaget på video. Her var hun inde alene, så den ved jeg ikke så meget om. Og de bøobserverede hende i børnehaven. Ved siden af udfyldte vi, børnehaven og talepædagog screeningstests for ADHD.

Herefter var vi til møde uden hende, med sygeplejersken fra første møde og psykologen fra andet møde, hvor vi fik diagnosen og havde god tid til spørgsmål og samtale. Her gennemgik de hele udredningen igen. 

I starten af det nye år har vi et netværksmøde, hvor også børnehave og PPR er med på psykiatrisk og gennemgå udredningen. 

Anmeld Citér

28. december 2019

Anonym

Anonym skriver:

Dejligt i har fået afklaring, selvom det kan være hårdt er det også et godh skridt på vejen til den rette hjælp. Må jeg godt spørge, af ren nysgerrighed. Det er fordi jeg arbejdede i småbørnspsykiatrien (0-7 år) indtil for 3 mdr siden (arbejder i ungepsykiatrien nu), og vi gav ikke længere aspergerdiagnosen længere, da den er udfaset, vi giver den heller ikke i ungepsykiatrien. Hvor har i været i udredning? 

Anmeld Citér

28. december 2019

Anonym

Anonym skriver:

EKABs beskrivelse af forløbet passer meget godt på vores forløb også. Første møde var en samtale med en sygeplejerske og en assistent. Vi forældre snakkede med sygeplejersken, som gennemgik forløbet med os, fortalte lidt om, hvad de vidste indtil videre (fra PPR) og spurgte lidt ind til vores opfattelse. Imens legede assistenten med vores datter.

Næste aftale var uden vores datter, en samtale med en psykolog, som spurgte ind til livshistorie, om vores datter kunne aflæse kropssprog, ansigtsmimik og forstå ordsprog og lignende.

Næste var en lægeundersøgelse, hvor min mand også blev stillet en hel del spørgsmål om vores datter.

Så var der en test, der blev optaget på video. Her var hun inde alene, så den ved jeg ikke så meget om. Og de bøobserverede hende i børnehaven. Ved siden af udfyldte vi, børnehaven og talepædagog screeningstests for ADHD.

Herefter var vi til møde uden hende, med sygeplejersken fra første møde og psykologen fra andet møde, hvor vi fik diagnosen og havde god tid til spørgsmål og samtale. Her gennemgik de hele udredningen igen. 

I starten af det nye år har vi et netværksmøde, hvor også børnehave og PPR er med på psykiatrisk og gennemgå udredningen. 

Den filmede undersøgelse er formentlig en ADOS undersøgelse, som er en autismespecifik samspilsundersøgelse 

Anmeld Citér

28. december 2019

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Dejligt i har fået afklaring, selvom det kan være hårdt er det også et godh skridt på vejen til den rette hjælp. Må jeg godt spørge, af ren nysgerrighed. Det er fordi jeg arbejdede i småbørnspsykiatrien (0-7 år) indtil for 3 mdr siden (arbejder i ungepsykiatrien nu), og vi gav ikke længere aspergerdiagnosen længere, da den er udfaset, vi giver den heller ikke i ungepsykiatrien. Hvor har i været i udredning? 

Vi har været udredt på Nordsjælland Hospital i Hillerød. Jeg havde også hørt, at den var udfaset (måske fra dig?), så jeg blev egentlig også lidt overrasket. Siden har jeg hørt, det først er om et år eller to, det bliver endeligt udfaset og erstattet af autismespektrum i gradinddeling. Om hun så får en ny officiel diagnose dér, det ved jeg ikke. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.