Nogen med aspergers-piger?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.753 visninger
30 svar
16 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
7. juli 2019

Anonym trådstarter

Hej derude, 

Jeg søger lidt erfaring og vil derfor gerne efterspørge om der er nogen herinde, der har en pige med aspergers Syndrom? 

Jeg har en 5 årig datter, der ikke udvikler sig som sine jævnaldrene. Hun er sansesensitiv, langt bagud fin- og grovmotorisk, har udtalevanskeligheder og også har visse udfordringer socialt. Hendes talepædagog og pædagog er bekymrede, og pædagogen har sagt at hun ikke længere tror på, at det er en udfordring som kan klares med "almindelig" pædagogik inden for de rammer normeringen giver.

PPR psykolog fortæller, hun er udfordret på arbejdshukommelse, og en ting til (kan simpelthen ikke huske hvad det hedder). Han har set træk der tyder på både mild autismespektrumforstyrrelse og opmærksomhedsforstyrrelse. Men han synes, at vi skal vente nogle måneder og se tiden an om hun ikke tager et udviklingsspring inden der evt. tales om udredning. 

Vores pige er sød, kærlig, stille når hun er ude og konstant snakkende derhjemme, bliver hurtigt afledt, øjnene flakker hurtigt ved øjenkontakt, leger efter en bestemt "drejebog" som det er svært at afvige fra, kalder os ved fornavn, reagerer ikke, når vi kalder på hende og har en fantastisk hukommelse (kan detaljeret fortælle om begivenheder, der ligger 1,5-2 år tilbage). 

Jeg mistænker selv, at hun muligvis er aspergers barn, men det meste af den viden man kan søge om børn med aspergers er baseret på drenge, og jeg kan forstå der kan være ret stor forskel i trækkende fra drenge til piger. Derfor, hvordan opførte Jeres 5-årige aspergers piger sig? Hvordan adskilte de sig fra andre børn? Hvornår blev de diagnosticeret? Er der andet jeg bør være opmærksom på som mor til et måske kommende aspergersbarn? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. juli 2019

Anonym

Det lyder meget som en pige med aspergers. Jeg har selv en dreng med de udfordringer. 

Det jeg kan sige vi har haft af erfaringer:

1) en tidlig udredning er guld værd i forhold til at få valgt det rigtige skoletilbud. Vores startede på en privatskole og vi har netop flyttet ham til en specialskole med langt færre børn. Samme pensum men heeeelt andre rammer. Larmen var for meget og der var ingen koncentration. Nu lærer han faktisk meget mere da han kan koncentrere sig. Så jeg ville gå efter en udredning og gerne før skole og så kogge på en skole med ikke så mange børn i klassen evt en specialskole. 

2) det var rigtig godt for ham at være et år mere i børnehave. 

Held og lykke 

Anmeld Citér

7. juli 2019

Anonym

De fleste jeg har talt med der har børn med aspergers ender med st flytte deres barn til specialskole .. netop fordi rammerne stresser. 

Jeg har hørt om 4 eksempler på børn der udvikler angst og kun vil være hjemme. Og det var nok også sket for vores dreng - hvis han ikke var flyttet. 

Anmeld Citér

7. juli 2019

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Det lyder meget som en pige med aspergers. Jeg har selv en dreng med de udfordringer. 

Det jeg kan sige vi har haft af erfaringer:

1) en tidlig udredning er guld værd i forhold til at få valgt det rigtige skoletilbud. Vores startede på en privatskole og vi har netop flyttet ham til en specialskole med langt færre børn. Samme pensum men heeeelt andre rammer. Larmen var for meget og der var ingen koncentration. Nu lærer han faktisk meget mere da han kan koncentrere sig. Så jeg ville gå efter en udredning og gerne før skole og så kogge på en skole med ikke så mange børn i klassen evt en specialskole. 

2) det var rigtig godt for ham at være et år mere i børnehave. 

Held og lykke 

Mange tak for svar. Vores datter har også fået et år mere i børnehave, fordi hun på ingen måde var klar til skole. 

Pt. kigger vi også på en privat skole med Ca 200 elever på skolen og 15-20 børn i klasserne, som er ubetinget den mindste skole i vores område. Skolen stiller dog et ret stort krav til selvstændighed hos børnene, hvilket vores datter ikke har. Hun har brug for at blive taget i hånden, ellers bliver hun inaktiv. 

Vi har møde med børnehave, psykolog, talepædagog og fysioterapeut midt i august, hvor jeg også vil bringe både udredning og kommende skolevalg op. 

Anmeld Citér

7. juli 2019

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

De fleste jeg har talt med der har børn med aspergers ender med st flytte deres barn til specialskole .. netop fordi rammerne stresser. 

Jeg har hørt om 4 eksempler på børn der udvikler angst og kun vil være hjemme. Og det var nok også sket for vores dreng - hvis han ikke var flyttet. 

Vores datter vil helt sikkert også helst være hjemme i de trygge rammer. 

Jeg har også tænkt på specialskole, pt. er der dog ikke nogen i vores kommune. Der er dog snak om at bygge en. 

Anmeld Citér

7. juli 2019

Tjullehej

Profilbillede for Tjullehej
Anonym skriver:

Vores datter vil helt sikkert også helst være hjemme i de trygge rammer. 

Jeg har også tænkt på specialskole, pt. er der dog ikke nogen i vores kommune. Der er dog snak om at bygge en. 

Det er ligemeget ... kommunen har pligt til st tilbyde en plads. Dvs. I kan få transport betalt fremme og tilbage til en anden kommune.

men i skal starte nu. Det er en lang proces 

Anmeld Citér

7. juli 2019

EKAB

Profilbillede for EKAB

Jeg har godt nok en søn, men vi er i gang med udredning, netop for at være på forkant inden skolestart næste år. 

Jeg vil virkelig anbefale jer, at få gang i den udredning nu, så hun kan få det rigtige skoletilbud fra starten. Det er så afgørende med en god skolestart, når man har et barn med de vanskeligheder og udfordringer.

Anmeld Citér

7. juli 2019

Anonym

Jeg har også en 5-årig pige som jeg har en lille mistanke om at hun måske har aspergers. 

Hun er ikke bagud på andre områder en det sociale (tværtimod er hun relativt fremmelig), men hun halter altså bagefter de andre når det kommer til det sociale. Hun er meget regel-orienteret, og bliver meget frustreret hvis reglerne brydes. Hun har også en tendens til at lave regler og glemme at fortælle andre om dem, og så blive frustreret, ked og sur når de brydes. Hun har svært ved at sortere i sanseindtryk, tager alt ind og bliver meget overvældet. Af samme grund sover hun også ofte stadig middagslur i weekenden, fordi hun er så fyldt op efter en uge i børnehave at hun har svært ved at fungere ordenligt herhjemme. Der er også meget mere som jeg i skrivende stund ikke lige får husket, men hendes største udfordring er helt sikkert det sociale, hvor hun ganske enkelt ikke kan følge med de jævnaldrende. 

Jeg vil have hende udredt. Jeg starter med at ringe til min læge når hun er tilbage fra ferie, og så tager vi den derfra. Jeg har brug for hjælp til at hjælpe min pige, og jeg har brug for at det bliver sat igang inden at hun skal starte i skole.

Anmeld Citér

7. juli 2019

Anonym

Min ærlige erfaring er at privatskoler er dårligere til at håndtere børn der ikke følger normen. 

Min søn havde 12 støtte timer (ekstra voksen der fulgte ham) og han var stadigvæk ikke selvstændig nok. 

Så måske skal I revurdere. Tag en god snak og få endelig sat gang i en udredning og visitationsproces. Vi begyndte i marts og her havde visitationsmødet været i februar . Så vi måtte vente et år på nye rammer. Visitstionsmøder er hvor børnene med behov fordeles. 

Anmeld Citér

7. juli 2019

Anonym

Min ærlige erfaring er at privatskoler er dårligere til at håndtere børn der ikke følger normen. 

Min søn havde 12 støtte timer (ekstra voksen der fulgte ham) og han var stadigvæk ikke selvstændig nok. 

Så måske skal I revurdere. Tag en god snak og få endelig sat gang i en udredning og visitationsproces. Vi begyndte i marts og her havde visitationsmødet været i februar . Så vi måtte vente et år på nye rammer. Visitstionsmøder er hvor børnene med behov fordeles. 

Hvis I får en udredning osv nu kan I være med til visitation til foråret og få en 0. Læsse det passer og måske kun har 6 børn

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.