Hej derude,
Jeg søger lidt erfaring og vil derfor gerne efterspørge om der er nogen herinde, der har en pige med aspergers Syndrom?
Jeg har en 5 årig datter, der ikke udvikler sig som sine jævnaldrene. Hun er sansesensitiv, langt bagud fin- og grovmotorisk, har udtalevanskeligheder og også har visse udfordringer socialt. Hendes talepædagog og pædagog er bekymrede, og pædagogen har sagt at hun ikke længere tror på, at det er en udfordring som kan klares med "almindelig" pædagogik inden for de rammer normeringen giver.
PPR psykolog fortæller, hun er udfordret på arbejdshukommelse, og en ting til (kan simpelthen ikke huske hvad det hedder). Han har set træk der tyder på både mild autismespektrumforstyrrelse og opmærksomhedsforstyrrelse. Men han synes, at vi skal vente nogle måneder og se tiden an om hun ikke tager et udviklingsspring inden der evt. tales om udredning.
Vores pige er sød, kærlig, stille når hun er ude og konstant snakkende derhjemme, bliver hurtigt afledt, øjnene flakker hurtigt ved øjenkontakt, leger efter en bestemt "drejebog" som det er svært at afvige fra, kalder os ved fornavn, reagerer ikke, når vi kalder på hende og har en fantastisk hukommelse (kan detaljeret fortælle om begivenheder, der ligger 1,5-2 år tilbage).
Jeg mistænker selv, at hun muligvis er aspergers barn, men det meste af den viden man kan søge om børn med aspergers er baseret på drenge, og jeg kan forstå der kan være ret stor forskel i trækkende fra drenge til piger. Derfor, hvordan opførte Jeres 5-årige aspergers piger sig? Hvordan adskilte de sig fra andre børn? Hvornår blev de diagnosticeret? Er der andet jeg bør være opmærksom på som mor til et måske kommende aspergersbarn?
Anmeld
Citér