Abracadabra skriver:
Da min gamle far fik ny hofte, kom der en fysioterapeut om eftermiddagen og jagede ham ud af sengen. Man skal have stort set alle patienter ud af sygesengen så hurtigt som muligt. Ellers bliver patienterne hurtigt sygere.
Det samme gør sig nok gældende ved psykisk sygdom. Især social angst og lignende. Jo mere man isolerer patienten, jo bedre får patienten det - men det bliver bare så meget hårdere, når man skal tilbage til hverdagens forpligtelser! Derfor er Netflix-rådet helt elendigt.
Deltidssygemelding, mulighedserklæring, flex - alt andet end 3 uger på sofaen!!
Ja - der kom en fysioterapeut - altså en behandler. Der var tale om genoptræning. Din far var vel ikke deltidssygemeldt. ?
Min far blev opereret et utal af gange, og min mor har fået en ny hjerteklap. Jeg kender godt betydningen af at komme hurtigt ud af sengen og i gang med genoptræning.
Min kærestes bror har fået to nye hofter, og hver gang var han fuldtidssygemeldt. Det var nødvendigt. Han kunne ikke nøjes med en deltidssygemelding.
På samme måde kan det være nødvendigt at være fuldtidssygemeldt p.gr.a. psykisk sygdom.
Jeg er en sej vestjyde, og jeg melder mig ikke syg for et godt ord.
Men det er vigtigt at anerkende psykisk sygdom på lige fod med fysisk sygdom.
Der er ingen, der skriver, at behandlingen skal bestå af isolation. For det gavner ikke.
Men man er heller ikke nødvendigvis isoleret, fordi man er fuldtidssygemeldt. Man har jo sikkert nogle pårørende. Og man skal i gang med "genoptræning" - og den genoptræning består ikke nødvendigvis i at gå på arbejde.
Afhængig af, hvad det er for en lidelse man har og hvor alvorlig den er, kan der være tale om enten deltidssygemelding eller fuldtidssygemelding - og så behandling, som kan være en kombination af medicin og terapi.
Jeg har læst en artikel om en kvinde, der - da hun endelig blev sygemeldt - sov næsten uafbrudt i 14 dage, fordi hendes hjerne var så overbelastet, at den havde brug for absolut ro, inden hun kunne begynde at få behandlet sin stress.
Alvorlig stress er farligt.
Der er desværre mange, der selv "behandler" deres stress ved bare at arbejde endnu hårdere, for "jeg skal bare lige over de næste tre uger, så letter det".
Jeg tror ikke, TS får det bedre af at gå på arbejde og lave endnu flere fejl, græde hver dag og have ondt i maven.
Hun skal have nogle redskaber til at håndtere sin angst. Jeg har pointeret flere gange, at jeg synes,, hun skal tage imod hjælp.
Jeg ved, du er læge og jeg anerkender din faglighed, men hvis du en dag bliver ramt af alvorlig stress og laver fejl på dit arbejde hver dag, så håber jeg, at du er så ansvarlig at sygemelde dig.
Og selv om du er læge, så har du jo ingen anelse om, hvordan det føles, når ens hjerne nærmest brænder sammen. Det kan du ikke forestille dig.
Og for din egen skyld håber jeg aldrig, du kommer til at kende forskellen på, hvornår det bare er hårdt, og på, hvordan det er at have en psykisk lidelse.
Jeg vidste godt, at en depression er en sygdom, men jeg havde ikke i min vildeste fantasi forestillet mig, at man kunne få det så skidt.
Min depression var ikke udløst af mit arbejde. Og jeg lå ikke og så netflix - det kunne jeg slet ikke koncentrere mig om, for jeg var voldsomt plaget af tankemylder og indre uro. Nogle gange vandrede jeg bare hvileløst rundt i gaderne.
Det bliver ikke nødvendigvis sværere at vende tilbage til arbejdet. Det kommer an på så meget. Nogle gange bliver det lettere, fordi man har fået nogle redskaber til at håndtere angsten, eller hvad det nu er.
Jeg har brugt noget af pinsen på at læse en lang rapport fra en neuropsykolog vedr. en ung mand, som jeg er tæt på. Hun vurderer, at han IKKE er klar til at komme i gang med en praktik, da han først skal lære, at han ikke skal præstere 110 %. Han er kun kommet igennem sin uddannelse p.gr.a. af stædighed og jernvilje.
Med al respekt tror jeg, den neuropsykolog har en faglighed, som du ikke nødvendigvis har.
Så du har ikke nødvendigvis ret i, at det altid er bedst kun at være deltidssygemeldt.