Carina:-) skriver:
Jeg synes heller ikke forskellen er enorm.
Men håber da snart regeringen om den er rød eller blå- vågner op og tager de prob der er i DK seriøst .
For især inde for flygtningepolitikken , er der krise-
Og jeg er helt ærligt bekymret for hvad fremtiden bringer, hvis vi ikke tager det seriøst at stram kurs og nye borgerlige stormer frem ...
Det tyder jo på at flere og flere mener noget ikke fungerer.
Og det tror jeg ikke ændre sig selv om rød tager taburetten denne gang.
Jeg tror personligt at historien om flygtninge og den krise skal findes på mange parametre.
Tænker en del også handler om, at vi som mennesker har brug for fjendebilleder, har bruger forklaringer som for os er lige til fx jeg får ikke leget i pension, det er også fordi der er flygtninge i DK.
Jeg tror også halal hippierne (er ellers ikke fan af Khader, men her brugte han et begreb som er dækkende) i 80erne - 90erne gjorde ar debatten så fordrejet, og man i ikke måtte sige noget som helst og ja en hver aktion møder en modaktion/reaktion og mod halahippierne kommer stram kurs.
Jeg er ikke blind for, at der er nogle udfordringer i forhold til integrationen, men jeg ser samtidig også masser af elever hvad enten de hedder Viggo eller Muhammed, som har drømme for deres fremtid, som lever sammen fuldstændig lige, der er ens på så.mange parametre, så det gør ondt helt i hjerter når Muhammed skal være, at han er jo anderledes. Jeg er lærer midt i et gammelt ghettodistrikt (der røg af listen for to år siden) og jeg ser vitterligt ikke det som fx Paludan råber op om - jeg ser intet at være bange for, vi er ikke på vej til at blive besat eller overtaget, jeg ser derimod familier, hvis største ønske er, at deres børn klarer sig godt i det danske samfund, så lad os støtte dem fremfor at har tolkebistand væk, så jeg sprogligt ikke kan guide og støtte.
Jeg har flygtninge og deres største ønske er at kunne se deres land igen - når vi af de taler om, hvor vi gerne vil hen på sommerferie så bliver de stille, for de ville bare gerne hjem til mormor. Og samtidig skal de høre: I er Danmarks største udfordring, I koster for meget. I stedet skal de møde nogle, der vil guide dem til ikke at være et problem, ikke at koste.
Igen jeg er ikke blind, og ja der findes flygtninge/ indvandrere som opfører sig tosset (der findes også danskere skulle jeg huske og sige fra lærerne), og de skal mødes præcis som det de er = ballademagere uafhængigt af etnicitet - vi skal ikke i halalhippiernes navn sige: det er også kultur. Nope det er ballademagere. På samme måde med familier: lille M bliver slået - ja det er kultur. Nope det er forbudt i Danmark.
Når jeg går ind i en klasse, så ser jeg 24 børn, det er mig egentlig ligegyldigt om de hedder Ib eller Mustafa - jeg forventer de opfører sig ordentligt. Jeg ved Mustafa måske skal have hjælp i forhold til noget sprogligt (også selvom han er født og opvokset i DK, men han har nok ikke fået læst alle de børnebøger, han hører ikke ofte ordsprog osv), men ellers er han ikke forskellig fra Ib. Jeg tror vi kunne komme langt, hvis alle mødtes på den midte - ikke tid stram kurs retorik om, de er også anderledes og derfor ikke velkomne, eller halahippiernes: de er også anderledes og det er så spændende....
Og når alt det er skrevet, så tror jeg ikke flygtninge/indvandrere er Danmarks største udfordring. Jeg tror det er begyndelsen til afviklingen af velfærdssamfund, hvor de private alternativer får mere og mere fodfæste- med folkeskolen forstår jeg det, for for pokker det man har budt folkeskolen, kan kun betyde at flere vil et privat alternativ og sådan er det sikkert inden for mange områder. Jeg ved godt en del handler om bureaukrati - fx er antallet af varme hænder i den offentlige sektor reduceret de sidste 10 år, mens antallet af fx konsulenter er steget. Men det handler også om en masse andet - bliver alt for langt.
En udfordring er også den stigende ulighed- middelklassen er blevet rigere, men de som vitterlig ikke har meget de er blevet fattigere (relativ fattigere fordi middelklassen er blevet rigere). Jeg kan se den store forskel som lærer og nej det er ikke fordi deres mor så har den nye iPhone og og og og... Der er en forskel og den er blevet større i de 11 år Jegv har været samme sted.
Nå Det var en masse ord og havde egentlig ikke tid for som den velbjærgede middelklasse skal jeg i Tivoli og fejre min mors fødselsdag