JJeg må ærligt indrømme, at det efter min opfattelse er en bagatel, om der siges “ah” eller “Det må du ikke” eller “Stop” eller noget helt syvende. Jeg siger ofte “Nix, det må du ikke!” til hundene - det har ikke ført til, at ungerne følte sig udskammet, når jeg brugte samme ordvalg over for dem.
Selvfølgelig har tonefald, situation, opfølgning osv. noget at sige - langt mere end ordvalget, så længe dette ikke bliver decideret ydmygende, hårdt og/eller ironisk. Men at gøre det op i, at man aldrig ville sige sådan til en voksen, er i mine øjne et sidespor - jeg har altså heller aldrig sagt til min mand “Uh, er du mors lille tuttenuttegris, en lille prutskid” eller hvad man nu siger af kælne mærkværdigheder til et lille barn. Jargon og tonefald er nu engang oftest forskelligt mellem småbørn og voksne og voksne indbyrdes.
Jeg synes, der overtænkes og analyseres unødigt hér. Når barnet reagerer med usikkerhed på udbruddet, må far lære af sine erfaringer, men intet barn er blevet skadet på dén konto.
Anmeld
Citér