Uenig om opdragelse - hvad synes I?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.139 visninger
32 svar
74 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
16. april 2019

fehår

Min mand siger "ah ah ah" ret højlydt og skingert, når vores datter gør noget meget uhensigtsmæssigt. Han siger den samme lyd til vores dyr, når de gør noget, de ikke må.

Han er normalt en blid, rolig forælder, men han er ikke god til at være "streng" og har haft svært ved at vænne sig til den rolle. Derfor vil jeg gerne bakke op, men jeg kan virkelig ikke lide det. Jeg tænker, der er mange bedre måder at håndtere det på, som er mindre forvirrende og potentielt udskammende for vores datter.

Hvad er jeres holdning? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. april 2019

Anonymor

Jeg tænker du tager den for langt ud, når du tænker den er udskammende. Det er svært at forklare for små børn med ord og forklaringer. Ah ah ah er ret tydelig og til at forstå til børn, der ikke har et veludviklet sprog endnu. Fint du gør noget andet, men ser ikke et problem i det. 

Anmeld Citér

16. april 2019

Tommelise

Jeg har hørt mange bruge den der "ah ah ah", og jeg opfatter det slet ikke som udskammende.

Anmeld Citér

16. april 2019

CKJ

Profilbillede for CKJ

Hvad tænker du er bedre? Er det jeres første barn? I kunne måske tage en snak omkring hvordan I når hen til er fælles mål for, hvad I begge kan stå inde for. Jeg ved ikke hvad jeg synes om ‘ ah ah ah’ men jeg ved, at det er mega vigtigt man som forældre får snakket om hvordan man FÆLLES opdrager sine børn, uden den ene eller den føler sig dårlig tilpas, over den anden forælder. Pøj pøj med det 

Anmeld Citér

16. april 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11

Jeg kan ikke se at det er mere udskammende end "stop, det må du ikke"   det betyder præcis det samme, og i nogen situationer synes jeg faktisk det er langt hurtigere for mig at reagerer fx med et "ah ah!" End at stykke en sætning sammen , hvis jeg fx bliver nødt til at handle lynhurtigt i en situation der kan være farlig. 

Og så husk at far og mor ikke skal være ens ungerne kan sagtens navigerer i det, og lærer at forstå at fars "ah ah ah" betyder det samme som "nej, det må du ikke" fra mor at være støttende betyder ikke at i skal konverterer over til hinandens metoder  

Anmeld Citér

16. april 2019

fehår

Jeg reagerer nok primært på, hvor pludseligt det lyder, når han siger det. Og så det, at han opdrager vores datter på samme måde som vores dyr. 

Hvis det var i en farlig situation, ville jeg sagtens kunne forstå det. Jeg bryder mig bare ikke om det i hverdagssituationer, fordi det virker unødvendigt for mig. 

Vi er generelt enige om opdragelse i det store billede, og det diskuterede vi meget, inden vi fik børn. Men de mindre ting, ja, dem tager vi som de kommer. Og så er vi enige om, at vi ikke skal være enige om alt. Det fungerer også fint, men lige i det her tilfælde er jeg bare virkelig utilpas med "ah ah ah". 

Anmeld Citér

16. april 2019

Soonmom

Jeg kan nu også bruge "ah ah" hvis det er noget man virkelig ikke må, noget som man enten kan komme til skade på eller som kan gå i stykker.

Så hvis det skal "gå hurtigt" og jeg ikke lige kan komme derhen og vil have min barn reagere prompte, kan ikke se det skulle være forkert , hvad skulle man ellers, sige "nej" eller "stop"? - det er vel et fedt 

Anmeld Citér

16. april 2019

Babilooo

Det har keg brugt mange gang... intet galt ved det da. Og hvis det får jeres datter og hund til at stoppe er det vel ok. 

Anmeld Citér

16. april 2019

Tommelise

fehår skriver:

Jeg reagerer nok primært på, hvor pludseligt det lyder, når han siger det. Og så det, at han opdrager vores datter på samme måde som vores dyr. 

Hvis det var i en farlig situation, ville jeg sagtens kunne forstå det. Jeg bryder mig bare ikke om det i hverdagssituationer, fordi det virker unødvendigt for mig. 

Vi er generelt enige om opdragelse i det store billede, og det diskuterede vi meget, inden vi fik børn. Men de mindre ting, ja, dem tager vi som de kommer. Og så er vi enige om, at vi ikke skal være enige om alt. Det fungerer også fint, men lige i det her tilfælde er jeg bare virkelig utilpas med "ah ah ah". 

Hvad foretrækker du selv ? - altså hvad siger du i stedet for "ah ah ah", hvis dit barn gør noget, det ikke må ?

Anmeld Citér

16. april 2019

MT_2011

Du bryder dig ikke om det fordi det er unødvendigt for dig.

Men hvis det er det far vil bruge, så syntes jeg ikke du skal blande dig i det. Det er trods alt også hans barn, og han bestemmer også hvad der skal ske i forhold til jeres barn.

Det er bare ord, og fungerer det for far, så syntes jeg ikke du skal blande dig i det. Noget andet ville være hvis du var uenige med ham i den generelle opdragelse 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.