Anonym skriver:
Nu synes jeg du skal stoppe.
Han har ikke fået lov af hendes mor at være særlig meget sammen med hende. Hendes mor HADER ham, og har aldrig lagt skjul på det. Hun udstyrede hende med en mobil som lille, og så skulle hun ringe hjem tre faste tidspunkter om dagen. Det synes hendes far til sidst var helt fjollet, da de kunne sidde og hygge sig, være i Tivoli osv, pludselig så hun hvad klokken var og farede afsted og skulle ringe fordi det havde hub lovet. Så tog han tlf fra hende og sagde de kunne ringe hver aften, og så blev moren stil tosset og gik i statsamtet endnu engang. Her havde datteren så skrevet en brev hvor der stod hun ikke ville se sin far mere. Statsamtet med psykologer konkluderer at det er skrevet af moren og til børnesantalen siger datteren at hun gerne vil se faren. Sådan kører det frem og til har indtil hun er voksen.
Han har gået i familieterapi med hende, han har betalt for hun har gået alene osv osv. At sige det kun er ham der har ødelagt hende, er vist lige en generalisering der vil noget. Vær nu lidt konstruktiv og ikke bare smid med beskyldninger, men hav en begrundelse når du debatterer, eller bare tig stille
Alle de ting er nævnt som i forslår. Jeg er med på man skal strække sig. Men skal jeg virkelig bare sige pyt når jeg trækker en grænse og siger nej, og så modtage sms’er om hvor dum hendes far er og en masse beskyldninger om alt muligt?
Det lyder utroligt, utroligt hårdt at stå i. Jeg kan godt forstå, du synes, det er for meget.
Men som du beskriver situationen, er den stakkels pige jo ikke kun blevet svigtet af sin far, men faktisk også af sin mor. Er det så underligt, at hun reagerer voldsomt her som voksen?
Og det ville da klart være mere fair, hvis en del af hendes vrede og frustration gik ud over hendes mor. Men se på det sådan her: så ville hun have forfærdelige relationer til begge sine forældre. For pigens skyld er det måske bedre og nemmere, hvis hun ser anser far som "skurken" - også selvom det er virkelig ærgerligt for din mand.
Men ja, jeg tænker, det værste din mand kan gøre, er at opgive hende. På den måde beviser han over for hende, at hun ikke er værd at kæmpe for. Han er nødt til at kæmpe. Så må I få nogle råd og noget terapi for at blive i stand til at sætte grænser på en måde, som ikke skubber hende væk. I skal selvfølgelig også kunne være i det. Hun skal ikke have lov til at styre og splitte ad.
Men hun skal have lov at have sine følelser, og hun skal også blive rummet, især af sin far, selv når hun er krop umulig. Og jeg synes ærligt, du bør pakke tankerne om borderline væk. Det sygeliggør hendes opførsel, og det gavner ingen, for hendes følelser er baseret på reelle svigt i barndommen. Hun har brug for hjælp, og I har brug for hjælp til at hjælpe hende.