Den der "omsorgsrevolution"..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. marts 2019

321

Profilbillede for 321
Julestjerne skriver:

... jeg er ikke træt af den, men jeg er nået til et punkt hvor jeg oplever at fokus måske er det forkerte sted..

Jeg læser med forskellige steder på SoMe af ren nysgerrighed for mennesker og forskellige måde at gøre tingene på.

De steder og debatter hvor jeg læser med, der handler det enormt meget om hvor forfærdeligt det er for børn at gå i institution. Der postes undersøgelser som understøtter deres udtalelser og der snakkes om hvor mange diagnoser der efterhånden gives til børn - og at mange af disse diagnoser gives fordi de er blevet omsorgssvigtet i de første 5-6 år af deres liv i en institution.

Jeg har selv to børn som har gået i vuggestue og børnehave - og nu går den ene så i skole og SFO. Vi har boet i to forskellige kommuner og jeg kan med hånden på hjertet sige at jeg oplever at mine børn har haft det godt i de to institutioner og er kommet ud som skønne dejlige hele mennesker. Jeg har også en lille som enten skal i vuggestue eller passes hjemme af mig i et år. Ikke som et fravalg af vuggestue, men som et tilvalg af mere tid sammen som familie - og mere tid med de to store efter børnehave og skole.

Mine bekymringer/tanker går på, om man ved at råbe højt på SoMe ikke "blot" gør flere og flere forældre usikre på deres roller og kede af at deres børn går i institution. Jeg er med på at debat giver opmærksomhed og at opmærksomheden måske kommer ind til borgen, men når den så er kommet derind, kommer den så videre?

Kan man gøre noget andet?

Jeg ser og kender til flere og flere af disse mødre fra omsorgsrevolutionen som er stressede og pressede og som fortsat bruger tid på den her sag. Og her er jeg nok ikke den rigtige til at dømme, da mit mantra altid er at hvis man skal ændre noget, så skal man starte hos sig selv, sin egen lille familie og sine egne børn.

Samtidig er jeg også "fagforeningsmenneske" i den forstand, at vi alle skal betale ind til noget for at dække det fælles. Håber det giver mening?

Jeg er enig i at det altid vil være bedre med flere voksne i institutionerne. Ligesom det vil være på skolerne, på hospitalerne, på plejehjemmene, på kommunen og andre steder i det offentlige.

Det korte af det lange er nok at jeg faktisk synes det er synd at der sidder forældre derude og føler at de omsorgssvigter deres børn ved at sende dem i institution. Hvad enten det er af økonomiske, personlige eller andre årsager. Jeg har selv en stærk selvfølelse, tillid, værd.. ved ikke hvilket ord der passer i den her sammenhæng, men jeg har en tro på at det jeg gør er godt nok. At vi ikke er perfekte og så længe der er kærlighed nok, så gør det ikke noget om man er blevet fuldammet til 6 mdr., har fået købemad, går i genbrugstøj eller dyrt tøj osv. osv. 

Men det er ikke alle der har det sådan og jeg tror at den måde den omsorgsrevolution kører på SoMe mere er med til at skabe usikre forældre end den ændrer noget på normeringen i landets institutioner. Og er der noget børn har brug for, så er det da forældre som har en ro omkring deres rolle og som har en tro på at de er gode nok.

Er der andre der har tænker om dette emne som de har lyst til at dele?

Jeg er helt enig med dig. Vi har valgt at bosætte os i en kommune hvor børnene bliver prioriteret højt og normeringen er høj. Så tænker lokal politikerne må ind i kampen hvis der er kommuner hvor normeringen er lav. Men når det er sagt så er det jo kun når folk er utilfredse at de råber op. Det er jo sjældent man hører når det går godt i institutionen. Men der er gået lidt revolution om at råbe højt om alle de dårlige ting der ødelægger børnene. Jeg ser ikke nogen dårlige børn i det område vi bor i. Selvfølgelig er der et par børn der har diagnoser men det var der også da jeg var barn, forskellen er blot at dengang blev de ikke diagnostiseret. 

Jeg gik selv i børnehave fra 4 års alderen og blev passet af en reservebedste i dagstimerne til jeg var fire år. Tænker jeg af flere årsager havde haft bedre af at komme ud i børnehave noget tidligere for det var meget svært at starte i børnehave så sent for mig. I børnehaven var der masser af pædagoger men ingen voksen kontakt. Så nej tingene var ikke bedre da mor her var barn.

mine børn har en bedre hverdag i institutioner i dag end jeg havde. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. marts 2019

Århusmor

serinasmor skriver:

Jeg synes det er et vigtigt emne at få belyst ... 

Og ja mine unger har det også godt i hhv sfo og dagpleje ... 

MEN 

Jeg ville skisme gerne at der var færre børn pr voksen - og at der kommer en minimums normering 

Jeg er HELT sikker på, at de pædagoger der er der - gør deres allerbedste ... men jeg er også sikker på at de selv ønsker at de kunne gøre endnu mere! 

Og derfor er det enormt vigtigt at vi sætter fokus på det. 

Det er ikke for at forældre skal få dårlig samvittighed. 

Det er for at vi kan råbe politikere osv op, så vores børn og de voksne som passer på dem kan få bedre forhold - så børnene kan få den hjælp de har brug for uden at det går ud over de voksne eller andre børn med et ikke så tydeligt behov. 

Hvis du fx har et barn, som er glad og gerne leger selv - men som godt kunne bruge mere sprogtræning - så bliver det jo svært for den voksne at gøre det de ved skal til - hvis der ikke er nogle til at tørre johan i rumpen når han er færdig eller ikke er nogle til at løse konflikten på legepladsen. 

Hov og ja, det er selvfølgelig svært hvis ikke ens barns særlige behov kan blive set og hjulpet, eller hvad man siger.

Men jeg har selv en dreng med udfordringer og har haft PPR inde over forskellige ting og jeg er kun blevet taget meget seriøst og synes de har handlet godt på det - og jeg synes det er synd hvis man kun hører de dårlige historier.

Anmeld Citér

13. marts 2019

migxher

Jeg synes det er et vigtigt emne og det er vigtigt at det bliver belyst. Ja vi har som flere andre i debatten en god institution og genkender ikke det skræmme billede det bliver tegnet i medierne. Men derfor findes det stadig der ude, og der er vi nødt til at stå sammen for at ændre det. Jeg er både mor og pædagog studerende og har som sagt oplevet begge sider af lejren. Der er børn som har et stabilt bagland, en stærk tilknytning til deres forældre og er robuste som sagtens kan klare en knap så god normering. Men der er også udsatte børn som i den grad bliver tabt på gulvet som følge af dårlig normering og vilkår i institutionerne. De børn har brug for en tidlig indsats, men det er ikke alle steder det er tilstrækkeligt muligt for pædagogerne. 

Anmeld Citér

13. marts 2019

serinasmor

Julestjerne skriver:

Hov og ja, det er selvfølgelig svært hvis ikke ens barns særlige behov kan blive set og hjulpet, eller hvad man siger.

Men jeg har selv en dreng med udfordringer og har haft PPR inde over forskellige ting og jeg er kun blevet taget meget seriøst og synes de har handlet godt på det - og jeg synes det er synd hvis man kun hører de dårlige historier.

Nogle gange tænker jeg bare - det er fint at det ser godt ud på overfladen - men på bekostning af hvad? 

IGEN 

Jeg er 100 på at alle pædagoger i ALLE institutioner vil sige at de kan gøre mere for at få styrket kreativiteten, sproget, motorikken, omsorgen eller noget 7. i netop deres institution ... men grundet manglende personale kan de ikke gøre mere end de gør i dag. 

Og hvad vil vi helst? 

Vil vi gerne byde vores børn en "næstbedst" løsning, som er det vi egentlig tilbyder vores børn i dag ... 

Det er ikke det samme, som at vores børn ikke trives i den hverdag de har nu - men tænk hvordan det kunne være, hvis det rent faktisk blev prioriteret i samfundet, at vores børn skulle have voksne nok til rådighed til at de kan sætte fokus på alt det, som de uddannede voksne ved ville kunne gøre børnene dygtigere - give dem bedre selvværd - gøre dem bedre sprogligt osv osv 

Vil vi samtidig tilbyde de voksne som skal passe på vores guldklumper en hverdag, hvor de ikke selv mener at de slår til - og hvor de hver eneste dag kan gå hjem med følelsen af at de god kunne have gjort dagen 50% bedre for David eller Anja hvis der bare
havde været flere hænder og flere voksne hele dagen igennem?

Anmeld Citér

13. marts 2019

Abracadabra

Soonmom skriver:

Aner ikke hvad soMe er 

Men jeg er som forældre også tilfreds med vores institution, de gør det godt og jeg oplever sjællent kaotiske tilstande.

MEN jeg står samtidig også på den anden side og ved hvordan tingene er og forgår og den dokumentar dr 2 sendte er spot on, det ER det der forgår i større eller mindre grad.

Selvfølgelig kommer det også an på hvordan strukturere, hvor godt arbejdsmiljøet er (mht sygdom hos personalet), indretning af institutionen osv

Men der mangler hænder., jeg har stået med 8 vuggestue børn alene, som studerende vel og mærke (godt nok i sidste praktik) .

En havde noget i bleen og skulle skiftes, en skulle have flaske og ligges til lur (og i øvrigt også vugges i søvn, som mange børn desværre lære hjemmefra), en gik og slog og havde behov for voksen guidening og en gik og græd og havde behov for trøst og nærværd, resten legede på stuen.

Det er umuligt for mig at tilgodese alles behov i den situation  

Jeg måtte skynder mig at skifte barnet, skynde mig at lave en flaske og få den i det barn der skulle sove. Tage barnevognen ind på stuen og rokke den, mens jeg havde hende der gik og græd på armen, samtidig med at jeg verbalt måtte irreresætte hende der gik og slog

Dette var en morgen, hvor den næste kollega endnu ikke var mødt ind, en situation som man ikke kan positionere sig ud af. 

Den morgen var der mange børn der var kommer tidlig i institution, nogen morgener har man kun 1-2 børn. Men faktum er at det ikke er okay og der mangler hænder 

Jeg har faktisk slet ikke noget imod, at du som ene menneske har stået med 8 børn selv - hvis det kun sker meget, meget sjældent! Men på de allerfleste arbejdspladser vil der kunne ske pludselige overbelastninger af medarbejderne - det må bare ikke ske hver dag.

Jeg har som læge også stået i situationer, hvor jeg var nødt til at være 2-3 steder på én gang til helt livsnødvendige opgaver. Betyder dét, at normeringen var for lav? Ikke nødvendigvis, hvis det kun sker meget, meget sjældent. Alternativet er en overnormering, som er dyr og som koster et andet sted - og ressourcerne er ikke uendelige. I mit tilfælde kunne mit ønske om ALDRIG at føle mig utilstrækkelig jo betyde, at der ikke ville kunne lave ambulant behandling, fordi alle lægerne rendte rundt om natten og ventede på, at der var brug for mere end én læge. Det ville være helt håbløs udnyttelse af de begrænsede ressourcer. Så hvis man 90% af tiden føler sig tilstrækkelig er normeringen nok i orden. Vi KAN og skal ikke lave en normering, hvor ingen nogensinde føler sig utilstrækkelig. Vi skal i stedet have en kultur (for kvinder), hvor man accepterer, at man ikke altid kan være 100% for alle. Slut med perfektheds-kultur.

Medmindre man kun arbejder med regneark, må man acceptere, at man ikke altid slår til. Det er nu engang vilkårene.

Anmeld Citér

13. marts 2019

Abracadabra

serinasmor skriver:

Nogle gange tænker jeg bare - det er fint at det ser godt ud på overfladen - men på bekostning af hvad? 

IGEN 

Jeg er 100 på at alle pædagoger i ALLE institutioner vil sige at de kan gøre mere for at få styrket kreativiteten, sproget, motorikken, omsorgen eller noget 7. i netop deres institution ... men grundet manglende personale kan de ikke gøre mere end de gør i dag. 

Og hvad vil vi helst? 

Vil vi gerne byde vores børn en "næstbedst" løsning, som er det vi egentlig tilbyder vores børn i dag ... 

Det er ikke det samme, som at vores børn ikke trives i den hverdag de har nu - men tænk hvordan det kunne være, hvis det rent faktisk blev prioriteret i samfundet, at vores børn skulle have voksne nok til rådighed til at de kan sætte fokus på alt det, som de uddannede voksne ved ville kunne gøre børnene dygtigere - give dem bedre selvværd - gøre dem bedre sprogligt osv osv 

Vil vi samtidig tilbyde de voksne som skal passe på vores guldklumper en hverdag, hvor de ikke selv mener at de slår til - og hvor de hver eneste dag kan gå hjem med følelsen af at de god kunne have gjort dagen 50% bedre for David eller Anja hvis der bare
havde været flere hænder og flere voksne hele dagen igennem?

Næstbedst er faktisk også udmærket. De fleste af os går hver dag på arbejde med ambitionen om at gøre det godt, men hvis vi skal stræbe efter at gøre det perfekt, går vi alle ned med stress - for perfekt er uopnåeligt.

Anmeld Citér

13. marts 2019

Mullemee

Abracadabra skriver:

Næstbedst er faktisk også udmærket. De fleste af os går hver dag på arbejde med ambitionen om at gøre det godt, men hvis vi skal stræbe efter at gøre det perfekt, går vi alle ned med stress - for perfekt er uopnåeligt.

Tak. For hold nu op hvor jeg arbejder med at det er ok kun at være næst bedst perfekt. 

Anmeld Citér

13. marts 2019

serinasmor

Abracadabra skriver:

Jeg går da også selv på arbejde ... det er netop derfor det ville være enormt fedt, hvis mine unger ikke skulle nøjes med at der ikke er nok voksne til at tage sig af dem når de er i institution !

Anmeld Citér

13. marts 2019

Abracadabra

serinasmor skriver:

Jeg går da også selv på arbejde ... det er netop derfor det ville være enormt fedt, hvis mine unger ikke skulle nøjes med at der ikke er nok voksne til at tage sig af dem når de er i institution !

Nu skriver du jo selv, at vores børn ikke skal nøjes med næstbedst - jeg er bare uenig. Jeg synes, at næstbedst er udmærket. Og vi skal alle "nøjes" på utroligt mange punkter i vores liv - men hvis vi stiler efter godt, bliver vi tilfredse. Stiler vi efter bedst/perfekt, bliver vi aldrig tilfredse!

Jeg stiler efter, at mine unger de fleste dage har haft det godt i institutionen. Ligesom jeg stiler efter at gøre mit arbejde godt. Stilede jeg efter perfekt, måtte jeg lægge mig til at dø i en grøft, for ingen er perfekte.

Selvfølgelig kunne mange pædagoger gøre deres arbejde bedre, hvis der var flere på arbejde. Det samme siger læger, sygeplejersker, lærere og næsten alle faggrupper. Ingen sidder og tænker, at lige præcis DERES felt ikke kunne bruge flere hænder. Derfor skal vi lære at nøjes med næstbedst/ok/udmærket frem for bedst/perfekt/100%.

Anmeld Citér

13. marts 2019

migxher

Abracadabra skriver:

Nu skriver du jo selv, at vores børn ikke skal nøjes med næstbedst - jeg er bare uenig. Jeg synes, at næstbedst er udmærket. Og vi skal alle "nøjes" på utroligt mange punkter i vores liv - men hvis vi stiler efter godt, bliver vi tilfredse. Stiler vi efter bedst/perfekt, bliver vi aldrig tilfredse!

Jeg stiler efter, at mine unger de fleste dage har haft det godt i institutionen. Ligesom jeg stiler efter at gøre mit arbejde godt. Stilede jeg efter perfekt, måtte jeg lægge mig til at dø i en grøft, for ingen er perfekte.

Selvfølgelig kunne mange pædagoger gøre deres arbejde bedre, hvis der var flere på arbejde. Det samme siger læger, sygeplejersker, lærere og næsten alle faggrupper. Ingen sidder og tænker, at lige præcis DERES felt ikke kunne bruge flere hænder. Derfor skal vi lære at nøjes med næstbedst/ok/udmærket frem for bedst/perfekt/100%.

Men problemet er jo bare at i mange institutioner er det ikke engang ok eller udmærket. Det kan få store konsekvenser for de børn som må nøjes med det. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.