serinasmor skriver:
eller også skulle vi som samfund prioritere flere hænder -
i stedet for at lade alle offentlige ansatte nøjes med ikke at slå til ... og i stedet for at nøjes med at moster oda kun kan få et bad hver 14. dag ... i stedet for at hr hansen skal tilbage på plejehjemmet alt for tidligt
og i stedet for at vores børn skal nøjes med at der kun bliver slukket ildebrande men ikke bliver lavet udvikling
I stedet for at undskylde overfor hinanden at det jo er sådan det er - så kunne man som samfund prioritere og bestemme at sådan skal det IKKE være !
Jeg synes faktisk abracadabra har en ret fin pointe med at man også kan overnormere.. og ja, hvor stopper det så? Og hvor skal pengene komme fra? Sygehusene vil gerne have mere personale på, og institutionerne, og politiet og i det private ville eksvis byggebranchen gerne have mere kvalitetssikring, flere hænder til det tunge arbejde osv osv osv osv. Men hver gang man sætter en mand mere i ligningen, koster det en årsløn mere.. de penge skal jo altså komme et sted fra.. så man kan ikke få både i pose og i sæk.. og så må man "desværre" gå lidt på kompromis hist og her for at få et rimeligt niveau over hele linjen.
Jeg siger ikke at der ikke kan ske forbedringer, med eksvis normering i børnehaver - jeg synes det vil være super med en lov om fast minimums normering, men jeg ville nok hellere prioritere strukturen faktisk. Som man kan læse har masser af mennesker gode erfaringer med danske inst der ikke virker forhastede og som brandslukkere - vores egen inkl, der er masser af tid og plads til at tage på spændende ture, læse bøger, lave skuespil, have sproggrupper osv, og der virker aldrig nogensinde underbemandet eller presset. Vores pædagogers største anke, virker til at være lønnen
Jeg synes ligesom TS også at det går over gevind når man prædiker om omsorgssvigt i danske børnehaver, for det virker for mig, som om det i høj grad handler om den struktur den individuelle institution har fået skabt og hvordan arbejdsmiljøet er. Jeg synes faktisk det er værre når vi når til skole, hvor der kun er 1 - af og til 2, voksne til en klasse på 28, lange skoledage, tests og de skal inkludere børn med meget særlige behov. :-( der bliver stillet højere krav til børnene i skolerne, men midlerne og forudsætningerne er blevet markant ringere siden jeg gik i skole.
Anmeld
Citér