Hvor mange gaver til børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. december 2018

Lje

God-mor skriver:

Hvor mange gaver har jeres børn fået til jul? Vores børn har fået og plejer at få mange, fordi de har en stor familie. 3 sæt bedsteforældre, 3 sæt oldeforældrene og 2 onkler + De selvfølgelig får fra os. Jeg syntes det er lidt træls hver jul, at få at vide af nogle enkelte i familien, at "hold da op det er jo ikke sundt for børnene at få så mange gaver" eller "de er godt nok forkælede". Men vi giver dem selv for 500 kroner hver og så er der dem fra familien. Selv glæder jeg mig på børnenes vegne over de mange gode gaver de får hver jul. Og vi kan heller ikke sige at nogle i familien ikke må give gaver, fordi så er der nogle som syntes de er for forkælet. Det er mest de ældre i familien som er af den holdning. 

Hvordan er det i jeres familier? 

Med størrelsen på jeres familie lyder det nu ikke som (alt for) mange gaver men selvfølgelig er det mange gaver.

Jeg tror nu på, det handler om 1) indhold og 2) jeres ageren omkring pakkerne, der er afgørende. Hvis det er 27 pakker med børnebras og I tilskynder, at der blot handler om at flå papiret af (uden omtanke), så vil mit bud være, det er et problem. Men er det brugbare gaver, der bliver sat pris på, så fred være med det. 

I vores familie hjælper jeg den ældre generation med gaveindkøb. Jeg får pengene og jeg bestemmer. Nogle gange bruger jeg hele budgettet (fx en stor æske lego, værktøj eller legekøkken) andre gange færre penge og så ind på op af opsparingen. Ellers er familien gode til at slå sig sammen og købe (dyrere) gode gaver. Så det er god kvalitet og mange timers leg. Og så er antallet naturligvis mindre. 

Vi giver ikke vores søn (3,5 år) julegaver. Han har fået ny cykel og seng inden for de sidste 3 uger (og han mangler ikke noget). 

Vh. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. december 2018

HBV

Min søn har fået 

2 gaver af mig

1 gave af sine halvsøskende 

1 gave af onkel og tante

1 gave af morfar og kæreste

Anmeld Citér

25. december 2018

Lisette W

Jeg har to drenge på 3,5 og 8 måneder. De fik hver især 8-10 gaver Den lille åbnede tre gaver inden han blev puttet og den store ventede til vi havde danset om træet. Jeg var vældig stolt af ham i går for han var rigtig god til at sige pænt tak til gavegiveren og han var så ægte begejstret over hver og en og gav sig god tid til hver enkelt gave

Anmeld Citér

25. december 2018

AnoMor

God-mor skriver:

Hvor mange gaver har jeres børn fået til jul? Vores børn har fået og plejer at få mange, fordi de har en stor familie. 3 sæt bedsteforældre, 3 sæt oldeforældrene og 2 onkler + De selvfølgelig får fra os. Jeg syntes det er lidt træls hver jul, at få at vide af nogle enkelte i familien, at "hold da op det er jo ikke sundt for børnene at få så mange gaver" eller "de er godt nok forkælede". Men vi giver dem selv for 500 kroner hver og så er der dem fra familien. Selv glæder jeg mig på børnenes vegne over de mange gode gaver de får hver jul. Og vi kan heller ikke sige at nogle i familien ikke må give gaver, fordi så er der nogle som syntes de er for forkælet. Det er mest de ældre i familien som er af den holdning. 

Hvordan er det i jeres familier? 

Min søn er 3,5 og har fået 5 julegaver af mig og bonusfar, 3 af mormor, 1 af oldemor. Så får hangarer af morfar og onkel på fredag og ved ikke hvor meget han har fået på fars side af familien. 

Så han er også forkælet så 

Anmeld Citér

25. december 2018

God-mor

Nu svarer jeg lige jer allesammen samlet, da i er så mange som har skrevet  Det er rart at høre de forskellige måder at gøre det på og holdninger. 

Vores børn får mange gaver, og vi gjorde det at vi lagde lidt til side til i dag, som de så har åbnet i morges. De fik også en den 23. af en olde, som vi ikke holdte jul med i år. Jeg syntes selv det er helt fint med mange gaver til jul, da vores børn ikke får en hel masse i løbet af året. Her er gaver primært forbeholdt jul og fødselsdag. 

Men syntes det er lidt træls år efter år, at nogle skal påpege at det da er alt for mange gaver til vores børn, og altid foran dem. Så kunne de jo bare selv lade være med at give dem gaver, hvis de syntes at det er for mange gaver de får. Det tager lige toppen af hyggen, når man får følelsen af at vores børn er overforkælede. Det er de virkelig ikke i følge mig. Halvdelen af gaverne er også praktiske ting som udstyr til fx min datters sportsgren, samt sko og tøj. Så det er ikke bare plastik legetøj det hele 

Anmeld Citér

25. december 2018

StjerneFrø

Vores søn har fået 20 gaver og det syntes jeg er virkelig mange! Vi har spredt gaverne ud, netop fordi han ikke kan magte det ordentligt. Derfor har han fået den 23 hvor vi holdte jul ved mormor og morfar, den 24 om morgenen fra os, den 24 om aftenen og den 25 om morgenen. Det har heldigvis fungeret super fint 

Anmeld Citér

25. december 2018

MrsB

Jeg synes det lyder af en del. Normalt ville jeg ikke blande mig, men nu du selv spøger hehe 

Jeg går også lidt op i alt leve mere minimalistisk, tænke på miljøet og sådan. Så det der kæmpe store gaveræs, mega overforbrug og pakke ind/smide ud - kultur forbavser mig hver gang det er jul.. 

Jeg har læst om mange familie der laver "nye" regler omkring juleaften. Alle får én god gave, og man giver derfor også kun én gave - sådan lidt hemmelig julemand agtigt. �� Eller aftaler indbyrdes at alle gaver skal være hjemmelavet.

Nu holder vi slet ikke jul, men det hele fylder jo i hverdagen, på skoler, arbejdspladser og så videre.. Det generelle billede jeg ser er at folk er stressede, økonomisk presset og ikke får "den hygge" som de snakker om hele tiden.. Så hvis jeg skulle holde jul, blev det med fokus på samvær og familie, uden gaver - eller i det mindste gaver 'med omtanke'  �� - Nårh men jeg håber i havde en god aften, selvom nogle kommenterede på antal af gaver. 

Anmeld Citér

25. december 2018

B&J

1 fælles  gave fra bedste, mor og far + 1moster ( en dyr gave)

1 fra bedste en lille gave

1 fra moster lille gave 

2 gaver fra moster 

2 gaver fra mor og far

1 fra tante 

1 fra onkel 

1 fra onkel 

han plejer også at få flere gaver men vi har ikke kontakt med manden side mere 

men mere ind fint for han var super glad 

Anmeld Citér

26. december 2018

Astoria

Profilbillede for Astoria

Datter fik en gave fra oldemor, en gave fra grandtante, en fra onkel, en fra bedsteforældre og en fra moster. Hun fik tre gaver fra os. Så det er otte. 

Hun har endnu ikke fået gaver fra min mands side af fanilien. Det gør hun når vi ses. Jeg ved at der omkring fire gaver i alt. 

Anmeld Citér

26. december 2018

Christabelle

Min datter på 5 har fået 

5 fra os

1 fra mormor

1 fra farmor og farfar

2 fra morbror

2 fra faster

1 fra den anden faster

1 fra gudfar

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.