Fontanellen måske lukket - please berolige mig :(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11.802 visninger
32 svar
9 synes godt om
11. december 2018

HBV

Sundhedsplejersken har været på alm rutinebesøg. Det endte så med at jeg nu sidder og er vildt ked ad det, bange og nervøs. 

Sp kunne ikke mærke min datters forreste fontanelle og bad mig om at kontakte er egen læge i morgen da han åbenbart har nogle redskaber til at måle det helt præcist?? 

Min datter er 3,5 måneder og har altid haft små fontaneller men nu er jeg mega monster nervøs, tænker kranie operation osv  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. december 2018

Babilooo

Det er enormt hårdt psykisk. 

Jeg fik at vide at min søns var lukket ved fødslen, han blev operer som 2,5 mnd. De skærer en firkant af kraniet ud og syer sammen. Vores søn blev opereret på Rigshospitalet. Det hedder kraniosynostose. Alt gik fint .. det var nogle hårde døgn med måleapparater og bandage om hovedet. 

Men så er det heller ikke værre. Vi tog til Thailand 13 dage efter operationen og 4 dage efter stingene var fjernet.

Anmeld Citér

11. december 2018

fehår

Åh det er hårdt. Kram til dig.

Jeg har også selv været igennem det, men heldigvis viste det sig at være en falsk alarm. Da min datter var 8 uger, sagde sundhedsplejersken også, at hun slet ikke kunne mærke åbningen ved den forreste fontanelle, og at hun mente, den var lukket. Vi tog til egen læge, som var usikker. Hun sendte os videre til børneambulatoriet, hvor de også var usikre. Vi endte på neurokirurgisk på Rigshospitalet, hvor det blev undersøgt grundigt. Konklusionen blev, at alt var helt perfekt. Lægen sagde, at det kan være meget svært for sundhedsplejersker og almindelig læger at mærke, hvis der kun er en lille åbning, og at de får mange børn til kontrol, men sjældent finder noget. 

Min datter er 17 måneder i dag og har det helt fint 

Anmeld Citér

11. december 2018

HBV

Min datter har også ufattelig meget hår så det gør det bestemt ikke lettere at mærke 

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

11. december 2018

HBV

fehår skriver:

Åh det er hårdt. Kram til dig.

Jeg har også selv været igennem det, men heldigvis viste det sig at være en falsk alarm. Da min datter var 8 uger, sagde sundhedsplejersken også, at hun slet ikke kunne mærke åbningen ved den forreste fontanelle, og at hun mente, den var lukket. Vi tog til egen læge, som var usikker. Hun sendte os videre til børneambulatoriet, hvor de også var usikre. Vi endte på neurokirurgisk på Rigshospitalet, hvor det blev undersøgt grundigt. Konklusionen blev, at alt var helt perfekt. Lægen sagde, at det kan være meget svært for sundhedsplejersker og almindelig læger at mærke, hvis der kun er en lille åbning, og at de får mange børn til kontrol, men sjældent finder noget. 

Min datter er 17 måneder i dag og har det helt fint 

Puha det var også noget af en rutchetur Rigshospitalet..er det mon eneste sted i DK, de undersøger det ? Jeg bor helt i det sydligste Jylland. .

Anmeld Citér

11. december 2018

M (:

HBV skriver:

Sundhedsplejersken har været på alm rutinebesøg. Det endte så med at jeg nu sidder og er vildt ked ad det, bange og nervøs. 

Sp kunne ikke mærke min datters forreste fontanelle og bad mig om at kontakte er egen læge i morgen da han åbenbart har nogle redskaber til at måle det helt præcist?? 

Min datter er 3,5 måneder og har altid haft små fontaneller men nu er jeg mega monster nervøs, tænker kranie operation osv  

Min søn havde også en meget lille fontanelle. Sp syntes den var for lille, så hun sendte os videre til egen læge. Egen læge fortalte, at hans fontanelle ganske rigtigt var klinisk lukket (5 mdr. undersøgelse), men at kraniepladerne fortsat var fleksible og at kraniet dermed stadig kan vokse. Så trods en lukket fontanelle følger hans hovedomfang kurven. (: 

Anmeld Citér

11. december 2018

fehår

HBV skriver:

Puha det var også noget af en rutchetur Rigshospitalet..er det mon eneste sted i DK, de undersøger det ? Jeg bor helt i det sydligste Jylland. .

Jeg ved det faktisk ikke, men vi fik at vide, at de normalt kan afgøre det på børneambulatoriet. 

Og det var en rutsjebanetur, men det var også hurtigt overstået. Vi fik alle indkaldelser meget hurtigt, så der gik under en måned, før min datter havde været til alle tjek 

Anmeld Citér

11. december 2018

Babilooo

I forhold til operation tror jeg kun de gør det på Skejby og riget.

Anmeld Citér

11. december 2018

HBV

fehår skriver:

Jeg ved det faktisk ikke, men vi fik at vide, at de normalt kan afgøre det på børneambulatoriet. 

Og det var en rutsjebanetur, men det var også hurtigt overstået. Vi fik alle indkaldelser meget hurtigt, så der gik under en måned, før min datter havde været til alle tjek 

En måned lyder også af lang tid.. Synes slet ikk jeg kan holde det ud altså  vil prøve om egen læge kan tage os ind i morgen.. 

Anmeld Citér

11. december 2018

fehår

HBV skriver:

En måned lyder også af lang tid.. Synes slet ikk jeg kan holde det ud altså  vil prøve om egen læge kan tage os ind i morgen.. 

Jeg ved, det er svært. Ventetiden er lang. Men prøv at tage en dyb indånding og husk, at selv worst case scenario ikke er værre end en operation. Skræmmende, ja, men jeres lille pige skal nok forblive sund og rask 

Derudover er der bare så mange fejlkilder. Din datters hår gør det sværere at mærke, sundhedsplejersken er ikke eksperter inden for emnet, som en anden nævnte, behøver en lukket fontanelle ikke betyde noget, hvis kraniepladerne stadig kan bevæge sig. Det er slet, slet ikke sikkert, at der er noget i vejen. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.